© Opening the Book Ltd www.ønskebok.no Systemleverandørmøte 19 09 2006 Eva Haga Rogneflåten www.abm-utvikling.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Fellessøk i Trøndelag Fylkesbibliotekene i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag finansierer og etablerer klient for fellessøk i Konkurransegrunnlag og.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Bokanmeldelser..
telenor.com – forsideanalyse
Norgeslån på tvers Samsøk og samlinger og samarbeid -Noen betraktninger etter å ha testet funksjonalitet på tvers av systemene Innlegg på 72. bibliotekmøtet.
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Finn bitene som mangler
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
12. Oppsummering.
Boken for deg som: • Ber for ufrelste? • Brenner for at andre skal møte Jesus? • Men, synes det er vanskelig å snakke om det? • Denne boken er lett å.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Dyreparken på 300 sekunder.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
BokSurf Admin. Åpne hyller nå!. 5. ALEPH Brukermøte Bibliotekenes hus Fredag 19. august 2005 David Massey, Bibliotekenes IT-senter AS.
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Søking og bruk av nettressurser Samfunnsfag og Historie Tirsdag 20. oktober 2009 Thrine Merethe Broch Bibliotekar
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
KLINISK SYKEPLEIE SEPTEMBER 2008 HANNE ELISE HAUG Kurs i informasjonskompetanse.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Et nettsted for deling av egne kunst- og kulturuttrykk
Skriv ett eller flere søkeord:
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Gå inn på denne internettadressen:
Utlån av digitale media BS Weblån
Demensteam Lier Kommune
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
NKIs erfaring med Læringspartnere
Finn bitene som mangler Praktiske oppgaver – søk informasjon på nett.
Bibliotekkatalogen vs. Google Kjersti Feiring Myrtrøen Januar 2006.
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Tilvekstlister/Nyhetssøk 2. november 2007 Øystein Reiersen.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Lag din egen blogg - en enkel oppskrift. Gå på blogger.comblogger.com Klikk på pila og følg anvisningene.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Eirik Gaare, FiA1 Regionalt samsøk (RS) - muligheter og begrensninger Bibliofil brukermøte 2005.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Informasjon om bestilling av rom til avtalepris hos
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Brukerundersøkelse ved Deichmanske Bibliotek Vi utformet og utførte en brukerundersøkelse om brukernes lånevaner etc. på Deichmanske Bibliotek i Oslo.
Logg deg inn på portalen som du pleier. Velg deretter Bibliotek i venstre kolonne.
Metode for systembeskrivelse og
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
TAM TIGGERGUTTEN Av Madhangi. INNHOLD  Om Tam  Livet hans  Handling  Forfatter  Terningkast og lus nivå  Kilder  Lesing.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
ORIA - alt i ett søk!. Hva er ORIA? Det er en søketjeneste som gjør det enklere å finne fram i alt biblioteket har tilgjengelig, både trykt og online.
Kaite Stover Leder Lesersørvisavdelingen Kansas City Offentlige Bibliotek.
Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.
Award-konsept.
Utskrift av presentasjonen:

© Opening the Book Ltd Systemleverandørmøte Eva Haga Rogneflåten

© Opening the Book Ltd Prosjektet i Norge •3-årig samarbeidsprosjekt mellom ABM-utvikling og Norsk kulturråd •Prosjektleder Eva Haga Rogneflåten •Lansering september 2007

© Opening the Book Ltd Whichbook.net – den engelske originalen •Laget og administret av Opening the Book •Initiert av “Branching Out” •Støttet av Arts Council England (Norsk kulturråd) •Utviklet med £350,000 fra The People’s Network og The Big Lottery •Chris Batt, MLAs direktør, har en nøkkelrolle og en svært engasjert advokat for konseptet siden 1999

© Opening the Book Ltd Tallmateriale individuelle treff per måned sidetreff per måned treff per måned Anerkjennelse på nettet: Yahoo, blogger, Web User magazine Anerkjennelse i tidsskriftsartikler: The Guardian, New York Times, Literary Site of the Year på Radio 2 i UK, Visionary Design Award

© Opening the Book Ltd Hvorfor er whichbook så populær? •Latterlig lett •Hurtig •Dyp og presis •Pirrende mange treffmuligheter •Unik

© Opening the Book Ltd Behovene whichbook stetter •Tradisjonelle bibliotektjenester appellerer til dem som vet hva de er ute etter •Bibliotekene er fulle av rikdommer for dem som har tid til skattejakt •Men hva med folk som ikke er så sikre på hva de er ute etter? •Eller dem som ikke har eller ønsker å ta seg (god) tid?

© Opening the Book Ltd Hva betyr lesersentret formidling? •Starter med leserens behov og ønsker – ikke med boka eller forfatteren •Se på hvordan det å lese passer inn i folks hverdag •Ser på hva lesing gjør med folk, ikke hva den kan gi av kompetanse

© Opening the Book Ltd Lesersentrert litteraturformidling aktiviserer leseren •Ved å øke folks selvtillit og leseglede •Åpne for flere valgmuligheter for lesing •Gi mulighet for å dele leseropplevelser

© Opening the Book Ltd Impulskjøpere •72% av alle kjøpsavgjøresler gjøres etter at kunden har kommet inn i butikken (Point of Purchase Advertising Association) •Undersøkelser av webkjøp viser at pris er mye mindre vektlagt enn presentasjon og det å gjøre det enkelt og interessant å velge produkt •Online-kjøperne surfet mer dersom det var kategorilenker, de som surfet mer, kjøpte mer; 87% av pengeforbruket gikk til impulskjøp (User Interface Engineering 2003 responding to Ernst & Young survey )

© Opening the Book Ltd Lenker direkte til bibliotekkatalogene •Ett klikk fra Ønskebok til tittel/forfatter-nivå i bibliotekkataloger som er på Nettet. Unikt i Norge. •whichbook har blitt “online gateway” til engelske folkebiblioteks hjemmesider •Whichbook har nådd ikke-brukerne og fått dem til å bli bibliotekbrukere. Vi håper på samme effekt i Norge.

© Opening the Book Ltd Ønskebok imøtekommer komplekse behov: •“Jeg er ute etter en bok som ikke er for skremmende, ganske optimistisk men allikevel litt uvanlig” •“Jeg liker en skikkelig utfordring, men boka skal samtidig være morsom. Og ja – ha med masse sex!” •“Har du en bok der handlingen foregår på Sri Lanka?” •“Jeg ser etter en bok der hovedpersonen er asiatisk og under 18 år”

© Opening the Book Ltd Hvem leser og indekserer bøkene? •Ønskeboklesere er bibliotekpersonale •Bibliotekpersonale er gode lesere fordi: - De er i daglig kontakt med et vidt spekter av lesere - De er nøytrale, de har ingen kommersielle interesser eller politisk agenda - De er ikke snobbete (i følge Rachel Van Riel)

© Opening the Book Ltd

© Opening the Book Ltd

© Opening the Book Ltd

Milepæler •Oppstart september 2005 kursing av ønskeboklesere •Kull 1 sololesere fra september 2006 •September 2006 kursing av nytt kull ønskeboklesere •Kull 2 sololesere fra februar 2007 •Juni 2006-sept 2007: massiv innlegging i basen av alle 45 ønskeboklesere •Kritisk mengde bøker titler v. lansering •Fra mars 2007 utprøving og rettinger av kataloglenker •Juni 2007 siste oppretting •September 2007 lansering og markedsføring

© Opening the Book Ltd Linken mellom ønskebok og systemene Hvor er boka? Systemene: Her er boka!

© Opening the Book Ltd Låneveien slik den er i dag: •Klikke på Norgeskart: •Fylke •Kommune •Bibliotek (folke- og skolebibliotek) • •Mulighet for felles søk seinere? •Mulighet for delvis felles søk?

© Opening the Book Ltd Anbefalingene til systemleverandørene •Implementere OpenURL med tittel og forfatter slik at ønskebok ikke skal være så sårbar for endringer i biblioteksystemenes URLer. •Vise titler med utlånsstatus/tilgjengelighet på eksemplarene uten for mye klikking •Mulighet til å bestille/reservere boka •Dersom man ikke allerede er låner i biblioteket bør det være mulig å registrere seg selv •Integrasjon med felles lånekort?

© Opening the Book Ltd Er boka inne? •JA! •Legg boka av til meg (fordrer oppfølging av rutiner i biblioteket) •Brukernavn? •Passord? •Få lånekort – nasjonalt lånekort-rutiner. Mulighet for å få det ved å legge info her og så hente lånekortet på biblioteket sammen med boka

© Opening the Book Ltd Er boka inne? •NEI? •Har andre bibliotek i regionen den? Klikk for ønsket bibliotek •Har andre bibliotek i regionen den? (felles søk ideelt) •Evt. reserver: Passord? Brukernavn? •Få lånekort – nasjonalt lånekort-rutiner. Mulighet for å få det ved å legge info her og så hente lånekortet på biblioteket sammen med boka

© Opening the Book Ltd Hvordan kan/skal vi samarbeide videre? •Har dere synspunkter på det som er lagt fram her i dag? •Har dere fulgt opp anbefalingene fra november 2005? •Veien videre – felles søk eller andre muligheter?

© Opening the Book Ltd For nærmere opplysninger: Takk for oppmerksomheten!