”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
I.
Fra tegning til fortelling
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
Trygge organisasjoner
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Hønefoss politistasjon
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Mobbing i barnehagen?.
Seniorrådgiver Tone Viljugrein,
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Se Verden – Se Livet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Buskerudregionens incestsenter
Leken i et samfunnsperspektiv
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Oslo kommune Vederlagsutvalget Om overgrepene –
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Den vanskelige samtalen
Case 1 Hvordan skal vi bruke IKT i barnehagen.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Handlingsplan mot mobbing
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
Vold mot barn Pressekonferanse
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
God morgen! Tanker etter i går?
Seksuelle SMiso Rogaland.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
BOF Barneorientert familieterapi
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Utvalg for Oppvekst og Kultur
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Sinne Film:
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet

Kasus Bekymringsmelding fra besøkshjemsmor Besøkshjemsmor ringer og forteller at hun overhørte at jente 6 år sa til noen andre barn at hun hadde sett på film en mann som hadde vært naken og så at rompa hans hadde vokst. Besøksmor lurer på hva hun skal gjøre med dette, da hun er redd for å overdrive. Besøksmor får råd om hva hun skal se etter og være oppmerksom på fremover. En måned etter tar barnehagen opp bekymring i fht mistanke om seksuelle overgrep på bakgrunn av jentas atferd. Ved et par anledninger har jenta bedt andre barn kle av seg og de har puttet ting i underbuksa som kan være en tissefant. Ved en episode var jenta og en annen jente på 4 år alene på stillerommet. De lå på benken ved siden av hverandre og hadde tatt av seg på overkroppen og puttet byggeklosser i trusa. Da personalet kom skvatt jenta på 4 år opp og sa: ”se jeg har tissemenner i buksa”. Senere samme dag hadde de samme jentene gjemt seg bort bak barnehagen og gjentok samme lek., men med pinner i buksa. De skvatt til da de ble oppdaget. Avdelingsleder sier at jenta ikke er så aktiv selv, men sier hva de andre skal gjøre. To måneder etter første melding info barnehagen om at de har observert at jenta lekte med dukker og tok under klærne til en av dukkene. Deretter kastet hun dukka vekk og sa at hun ikke ville leke med den for den hadde tissefant. Avdelingsleder opplevde at jenta ikke har en utforskende eller nysgjerrig tilnærming til det med tissefant, men heller at det er noe hun tar avstand fra. Avdelingsleder har også andre observasjoner som gjør at hun blir bekymret for jenta, men det går mer på generell atferd. Hun drømmer seg noen ganger bort i løpet av dagen, forsvinner inn i seg selv, prøver ut grenser når mor henter henne og virker mer tilstede når hun har vært i besøkshjemmet.

Mulige problemstillinger Problemstillinger som kan være aktuelle å belyse i den forbindelse er bl.a; Hvordan gripe an saken, hvem kontakter vi først i saken for å legge en plan for fremdrift? Når skal foreldrene involveres/informeres? Hva når overgriper bor under samme tak som barnet? Hvilke tiltak er aktuelle i denne case`n? Samvær med overgriper?  

Når barn viser bekymringsfull seksuell atferd; innledende spørsmål Hvorfor ble man bekymret over atferden? Nøyaktig hva observerte den som var vitne til atferden? Hvor, med hvem, hvem var ellers tilstede? Hvordan reagerte den voksne som oppdaget hendelsen? Hvordan reagerte barnet når oppdaget? Stoppet barnet ved ”avsløring”? Gjentakelse, selv om barnet blir korrigert? Makt/aldersforskjell? Gjensidighet? Opptrådte barnet aggressivt overfor andre barn? Var handlingen planlagt eller spontan? Var barnet opptatt av hemmelighold?

Innledende spørsmål, 2 Hvordan reagerte andre barn som var involvert? Er handlingene aldersadekvate? Hva vet vi om barnets ”livsstress” for øvrig? Hvordan er barnets historie med seksuell atferd? Har barnet tilgang til pornografi eller annen ”voksen” seksuell utfoldelse? Hvordan er barnets sosiale kompetanse/relasjoner? Har barnet seksuell atferd rettet mot voksne?

Hva har vi i denne saken? Besøksmor: uttalelse; ”naken mann hvor rompa hadde vokst” (film) Seksualisert lek; ”tissemenn”. Er det forventet at en 6-årig jente naturlig blander ”tissemenn” inn i leken? Aldersforskjell Gjentakelse, tema ”putte noe inn i trusa” Engstelig når ”avslørt” Virker ikke utforskende og nysgjerrig, heller tvangspreget Bekymring for generell atferd, ”drømmer seg bort, forsvinner inn i seg selv”, ”prøver ut grenser overfor mor”

Evt også utredningsteam Hvor stor er bekymringen? Melde barnevern, Evt lukket undersøkelse Samtale med barnet Styrket mistanke Meld politi Evt også utredningsteam Barnet sier ingenting Drøft i ressursteam Evt undersøkelse i barnevern, Utredningsteam

Overgriper under samme tak. Hvordan beskytte barnet? Hvem er overgriper? Hvilke andre bekymringer i familien? Hvem kan beskytte barnet?

Samvær med overgriper Det biologiske prinsippet må ikke være overordnet Overgriper må gjøres seg fortjent til samvær Innrømmelse Beklagelse, ta på seg ansvar Behandling Hva er barnets reaksjoner i forbindelse med samvær? Før og etter Samvær med tilsyn; hvordan sikre at psykologiske overgrep ikke fortsetter?

Til ettertanke.. Er ”upassende” seksuell atferd hos barn nødvendigvis et tegn på overgrep? Drach et al (2001): Ingen sammenheng mellom seksuelle overgrep og problematisk seksuell atferd Silovsky (2002): barn med seksuell atferd: 65% ikke seksuelle overgrep, men 47% fysisk vold, 58% vitne til vold Friedrich & Lueke (1998): seksuelt aggressive barn; 75% av guttene opplevd SO, og 100% av jentene

Bakgrunnsfaktorer hos barn med ”upassende” seksuell atferd Familieproblemer Sosiale problemer Økonomiske problemer Seksuelle overgrep Fysiske overgrep Vitne til vold Neglect Dårlig omsorg Eksponering til pornografi o.l Seksualiserte omgivelser