Spesialundervisning under Kunnskapsløftet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Læringsmiljø Hadeland /11 – 2013/14 Felles skoleutviklingsprosjekt for Gran, Lunner og Jevnaker i samarbeid med Karrieresenteret OPUS Hadeland.
Prinsipper for god pedagogisk praksis
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kartleggingsundersøkelsen i LP
Pedagogisk analyse.
Lederskap i klasserommet
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Ulikheter og variasjoner
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
Utfordringer i spesialundervisningen
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Professor Thomas Nordahl
Tilpasset opplæring AU 1
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebyggende innsatser i skolen
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Læring og utvikling i barnehage og skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Forskningsresultater Norske LP-skoler Presentasjon av noen forskningsresultater En undersøkelse i forbindelse med evaluering av LP-modellen gjennomført.
Hvordan lykkes som skoleeier?
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Den gode skole Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Barns situasjon og kompetanse i barnehagen Thomas Nordahl
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Profesjonelle læringsfellesskap
Utskrift av presentasjonen:

Spesialundervisning under Kunnskapsløftet Thomas Nordahl 31.10.12

Hovedproblemstilling Hvilken sammenheng er det mellom ulike innsatsfaktorer i spesialundervisning (organisering, innhold, ressurser, læringsmiljø samt forutsetninger og begrunnelser), og resultatet av spesialundervisning i grunnskolen? Thomas Nordahl

Forskningsstudier som ligger til grunn for presentasjonen Evaluering av spesialundervisningen under Kunnskapsløftet. Oppdragsgiver Utdanningsdirektoratet. Tidsperiode 2007 – 2009 Evaluering av spesialundervisning 1 – 4 timer. Oppdragsgiver Kunnskapsdepartementet. Tidsperiode 2010 – 2011. Evaluering av spesialundervisning i Østre Toten og Lillehammer Lillehammer kommune. Tidsperiode 2009 – 2012.

Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Prosent som mottar spesialundervis ning Vanskegruppe Prosentvis andel Prosent som mottar spesialundervis ning Hørselshemming 0,7 % 54,2 % Synsvansker 3,8 % ADHD-diagnose 1,6 % 71,0 % Atferdsproblemer (-ADHD) 4,2 % 16,6 % Fagvansker (dysleksi, dyskalkuli) 6,9 % 40,7 % Generelle lærevansker 2,6 % 63,5 % Andre vansker 5,1 % 18,1 % Ikke vansker 78,2 % 0,0 %

Vanskegrupper og skolefaglige prestasjoner i norsk, matematikk og engelsk

Evelever med spesialundervisning

Situasjonen til elever som mottar spesialundervisning Elever som mottar spesialundervisning har en betydelig lavere motivasjon og arbeidsinnsats enn andre elever Spesialundervisningselevene viser en klart lavere sosial kompetanse enn øvrige elever De trives noe dårligere enn andre elever og er mer utsatt for mobbing De siste 10 årene har kjønnsfordelingen vært 70 % gutter og 30 % jenter

Sammenhenger mellom kunnskap, ideologi og praksis Den realiserte spesialundervisningen i skolen ser generelt ut til å ha svak forankring i forskningsbasert kunnskap. Ideologien framstår som lite konkretisert for praksisutøvere. Den individuelle rettighetsorienteringen ser ut til å være for sterk. Det er påfallende liten interesse for spesialundervisningen etter at vedtaket er fattet. Vi finner lite eller ingen kvalitetssikring av spesialundervisning. Det er vanskelig å komme med kritiske tilnærminger innenfor spesialpedagogikken og spesialundervisningen fordi dette lett blir oppfattet som kritikk av ”det gode” Thomas Nordahl

Konklusjon- Evaluering av spesialundervisning under Kunnskapsløftet Økningen i både omfanget av spesialundervisningen og segregeringen er ikke i samsvar med målsettinger i Kunnskapsløftet tilknyttet inkludering og tilpasset opplæring. Sammenhengene mellom innsatsfaktorene i spesial-undervisningen og til dels lite tilfredsstillende resultater kan betraktes som både sterke og omfattende. Det sterke individperspektivet, assistentbruk, manglende kvalitetssikring, lav motivasjon og sen innsats vil sannsynligvis ha en negativ sammenheng med elevenes læring. SePU (Senter for praksisrettet utdanningsforskning)

Spesialundervisning under Kunnskapsløftet og effektundersøkelse i Danmark Spesialundervisning iverksettes sent, mest på ungdomsskolen Stor bruk av assistenter og timer som ikke gjennomføres Økning i segregering og omfang av spesialundervisning Lite systematisk vurderinger av elevenes læringsutbytte av spesialundervisningen Rigide prosedyrer, stabile opplegg, spesialundervisning uten forklaringsbidrag til læringsutbytte, Effektundersøkelse i Danmark Tidlig innsats og forebygging av problemer Lærere med høy kompetanse avgjørende for læringsutbytte Inkluderende og differensiert undervisning gir best resultat Kontinuerlige vurderinger med parallelle korrigeringer av undervisningen er avgjørende Fleksible og individuelle strategier tilknyttet hver enkelt elevs behov gir godt læringsutbytte Thomas Nordahl

Forsøk på forklaringer på økning i omfang og til dels lav kvalitet i spesialundervisning Tendensen generelt i grunnskolen til en mer individualisert og målorientert undervisning kan bidra til at stadig flere elever ikke får et tilfredsstillende utbytte av den vanlige undervisningen. Kunnskapsløftet som styringsreform kan ha gitt kommuner et ansvar de ikke har kompetanse til å forvalte sett i forhold til alle interessene som finnes i dette feltet i skolen. Nasjonale prøver og en internasjonalisering av skolen kan ha bidratt til et faglig press som virker ekskluderende. Spesialundervisning kan ha en stabiliserende funksjon i grunnskolen. Den skjuler utfordringene i grunnskolen ved at fokuset rettes på individet. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Grunnleggende spørsmål Hva har fått oss til å tro at spesialundervisning er et rasjonelt svar på det å mislykkes i skolen? SePU (Senter for praksisrettet utdanningsforskning)

Referanser Dufour, R. & Marzano, R. J. (2011): Learning of Leaders. Bloomington: Solution Tree Press. Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge. Nordahl, T (2012) (red): Læring for alle elever. Oslo: Gyldendal forlag. Nordahl, T., Aasen, A. M., Kostøl, A. K., & Wilson, D. (2010). "Onger er rare": evaluering av spesialundervisning i Østre Toten kommune (Vol. nr. 4-2010). Elverum: Høgskolen.   Nordahl, T., Knudsmoen, H., Løken, G., & Overland, T. (2011). "Tilfeldighetenes spill": en kartlegging av spesialundervisning 1-4 timer pr. uke (Vol. nr. 9-2011). Elverum: Høgskolen.  Nordahl, T og Hausstatter, R. (2009): Spesialundervisningens forutsetninger, innsatser og resultater. Hamar: Høgskolen i Hedmark. Rapport 9-2009 Thomas Nordahl