Synspunkter på organisering av samarbeid og effektivitet under bobehandlingen Advokat Anne N. Hovde Advokatene Hovde MNA AS
Sikre et generaloppgjør for X- antall kreditorer i skyldners aktiva Sikre at straffbare forhold blir avdekket og innberettet •Bidra til å få stoppet uansvarlig forretningsdrift •Bidra til opprydning i offentlige systemer Målet med all bobehandling
Oppdragsgiver = Rettens krav og ønske Høy prioritet Rask gjennomføring God kvalitet Personlig verv Kostnadseffektiv Ingen penger –intet salær ?? Oppdragsgivers forventninger
Oppstartfasen Snu timeplanen Sikringsfasen Samtale skyldner Bank/ panthaver Registrering Praktisk sikring/ beslag Fasene i bobehandlingen
MÅ vite hva som SKAL gjøre= erfaring MÅ vite hva som KAN gjøres= kunnskap og erfaring MÅ vite HVEM som kan bidra= erfaring MÅ ha TID til å være tilstede/ ha kontroll= kapasitet Krav til bostyrer i oppstarfase
Bostyrer er den som styrer samarbeidet, initierer det, følger det opp og i innberetning forteller noe om det og til slutt trekker konklusjoner ut av det Fordrer Kunnskap og oversikt over samarbeidsinstansene Kunnskap og oversikt over hva samarbeidsinstansene trenger og kan bidra med Koordinering – integritet- profesjonalitet ”Samarbeidsfasen”
•Sunnmøre politidistrikt •Kemner/ Arbeidsgiverkontrollen •Skatt Midt-Norge •Banker og finansinstitusjoner •NAV Hvordan fungerer samarbeidet
Faste bostyrere Årlige samarbeidsmøter Rutiner som sikrer tilbakemelding og resultat Synspunkter på hva som kan gjøres bedre/ endres