Forskning og utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Digital kompetanse – hva, hvorfor og hvordan
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Noen utfordringer for skolene
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sør-Afrika KFUM Tensing
IKT i barnehagen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hvordan kan vi bruke det?
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Velkommen til Varden skole Program i kveld
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

Forskning og utvikling Digital kompetanse turid.aspenes@ibisikt.no

Sluttmålet for opplæringen er å anspore den enkelte til å realisere seg selv på måter som kommer fellesskapet til gode – å fostre til menneskelighet for et samfunn i utvikling Kunnskapsløftet – elever ferdig på grunnskolen i 2016. Hvilken kompetanse og kvalifikasjoner er viktige framover? Vi må tenke langsiktig og helhetlig skal vi lykkes. Et problem i skolen og andre organisasjoner at ”dagen” tar en. Sitat fra Kauto:

Faser i utviklingen av informasjonssamfunnet 1996 – 1999 Teknologifokus 2000 – 2003 Pedagogisk fokus 2004 – 2008 Kunnskapsutvikling med digitale medier Etableringsfase 95 – 05 Støtteprogrammer Etablering av begrep og språkbruk Utbredende fase 00 – 10 IT i tjenester, prosesser og beslutninger Omstillingsfase 05 – 15 Organisatorisk og teknisk omstilling Store omlegginger Realiseringsfase 10 – 20 NB! Hvem leser E-

Nøkkeltall fra kommunesektoren – ssb

Diskusjon Hvilke utfordringer vil være de største de kommende 3-5 åra? Hva mener dere har vært de største utfordringene med innføring av IKT de siste 3-5 åra på din skole?

ITU-monitor 2005 Tidsbruk? Faglig og pedagogisk bruk av IKT? Hvilke former for IKT blir brukt?

Hvor mye tid brukes ved datamaskiner? Nedgang og stagnasjon i grunnskolen 20 % ingen bruk 50 – 60 % mindre enn 1 time/uke Lærerne: Forberedelser, etterarbeid, adm. gjøremål I undervisninga

Faglig og pedagogisk bruk av IKT? Bruk av IKT i fagene Kongsberg videregående skole Karasjok kommune Norsk, samfunnsfag, engelsk og Data/IT-fag Ulike typer pedagogisk arbeid samarbeide om å løse oppgaver Økende bruk ved stigende trinn

Hvilke former for IKT blir brukt – på skolen? Elevene: ”Surfe fritt på Internett” Søke etter bestemt informasjon Lese tekst Skrive og redigere tekst Lage enkle presentasjoner Lærerne: Skrive og redigere tekst Søke etter bestemt info Lese tekst Sende og motta e-post Lage enkle presentasjoner   7. trinn 9. trinn VK1 Elever 31,22 % 36,3 % 90,7 % Lærere 38,9 % 48 % Ledelse 36,4 % 36,1 % 79 % LMS 2005

Kategorisering av datamaskinbruk Spille spill Arbeide med skrift eller tall Arbeide audiovisuelt Bruke internett Kommunisere Laste ned program

Digital kompetanse Hva forstår du med begrepet digital kompetanse og hva kjennetegner en digitalt kompetent skole? ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet”

Digital kompetanse Digital dømmekraft, kildekritikk, nettvett, etikk, dannelse i en digital tid Hvordan utnytte ferdighetene til læring i fagene og på tvers av fag? Fag i fokus Egenproduksjon og skapende virksomhet ift bruk av ulike digitale medier. Kunne åpne programvare, sortere og lagre informasjon

Grunnkomponenter (Ola Erstad) Grunnleggende ferdigheter Laste ned Søke Navigere Klassifisere Integrere Evaluere Kommunisere Samarbeide Skape/kreativitet Refleksiv bruk av IKT Ferdigheter Pedagogisk bruk av IKT Utstyr Torbjørn Lund

IKT som eget kunnskapsfelt og IKT i fag Digital kompetanse påvirker de tradisjonelle basisferdighetene ved at tradisjonelle kulturelle ferdigheter som det å lese, skrive og regne endrer karakter når digitale medier brukes, og samtidig representere et eget kunnskapsfelt som barn og unge trenger opplæring i. Ola Erstad: Digital kompetanse i skolen

Pedagogisk bruk av IKT – grunnleggende ferdigheter BUE