Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å plage en rød fisk..
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Brukerundersøkelse. Spørreskjema utarbeidet ved UNN Utlevert til pasient ved 6 mnd. eller 12. mnd. ktr. Anonymt besvart i vedlagt returkonvolutt Så langt.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Hvordan intervjue en forsker?
CV Curriculum Vitae.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Godt verktøy er halve jobben
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Services offered by hearing aid professionals Draft prEN
Velværebad Mjølan Sykehjem 2013
Hva er vitsen med å gifte seg?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Tjenester tilknyttet formidling av høreapparater
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Piano og Klarinett Ragnar Freyr Olsen.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Tilstandsrapport Lev Nå kurs hos YIT 6 deltakere Stavanger Dato: juni 2012 Skala Lærte du noe som gjør deg styrket i din jobb hos YIT ?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
100 lure ord å lære.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Månedens realfagsoppgave Et hørselsproblem. Oversikt Mål: Utforme og bruke en enkel hørselstest Gjøre en kritisk sammenligning av testen med andre Forstå.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Sammensatte tekster ?.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikring av h.app.tilpasn. Taleaudiometri (lydfelt med støy) Spørreskjema

International Outcome Inventory for Hearing Aids Internasjonal ’standard’ for høreapp.-evaluering (Int. J Audiol 2000, 2002) 7 spørsmål til høreapp.bruker Oversatt til 21 språk – også norsk Sikre kvalitet i høreapp.tilpasningene Gi tilbakekopling for forbedrende tiltak

Spørsmål 1 Tenk etter hvor mye du har brukt ditt (dine) nåværende høreapparat(er) de siste to ukene. På en gjennomsnittlig dag, hvor mange timer brukte du høreapparat? Ingen Mindre enn 1 time pr. dag 1-4 timer pr. dag 4-8 timer pr. dag Mer enn 8 timer pr. dag

Spørsmål 2 Tenk etter den situasjonen da du mest ønsket å høre bedre før du fikk høreapparat(er). Gjennom de siste to ukene, hvor mye har høreapparat(ene) hjulpet i den bestemte situasjonen? Ikke hjulpet i det hele tatt Hjulpet litt Hjulpet en del Hjulpet ganske mye Hjulpet svært mye

Spørsmål 3 Tenk igjen etter den situasjonen da du mest ønsket å høre bedre. Når du bruker ditt (dine) nåværende høreapparat(er), hvor store problemer har du fortsatt i den samme situasjonen? Svært store problemer Ganske store problemer En del problemer Litt problemer Ingen problemer

Spørsmål 4 Alt tatt i betraktning, synes du ditt (dine) høreapparat(er) er verdt å ha? Ikke i det hele tatt Litt verdt En del verdt Ganske mye verdt Svært mye verdt

Spørsmål 5 Gjennom de siste to ukene, hvor mye har dine hørselsproblemer påvirket ting du kan gjøre når du har brukt ditt (dine) høreapparat(er? Påvirket svært mye Påvirket ganske mye Påvirket en del Påvirket litt Ikke påvirket i det hele tatt

Spørsmål 6 Gjennom de siste to ukene, hvor mye tror du andre mennesker hadde problemer med dine hørselvansker selv når du brukte høreapparat(er)? Svært store problemer Ganske store problemer En del problemer Litt problemer Ingen problemer

Spørsmål 7 Alt tatt i betraktning, hvor mye har ditt (dine) nåværende høreapparat(er) endret din livskvalitet? Til det verre Ingen endring Noe bedre En god del bedre Vesentlig bedre

Tromsø-modell (alternativ) Tidligere i bruk over en 2-års periode 13 spørsmål Større bredde i spørsmål Kanskje lettere spørsmål (?)

Spørsmål 1-13 (kortfattet) 1. Alder 2. Bruker du ett etter to høreapp.? 3. Bruker du app. hver dag? 4. Når de brukes, brukes de hele dagen? 5. Nytte ved samtale i rolige omgivelser 6. Nytte ved samtale med bakgrunnsstøy 7. Nytte i gruppesamtale

8. Nytte ved lytting på TV/radio 9. Har du teleslynge hjemme? 10. Har du problemer med å håndtere app.? 11. Har app. behagelig lyd? 12. Sitter app. behagelig i øret? 13. Generell tilfredshet (5-talls skala)

n65nnnn

Konklusjoner av denne undersøkelse 80% bruker h.app hver dag og mesteparten av dagen Bedre nytte med binaural bruk Bare 13% er mindre fornøyd

Generelle konklusjoner Uansett versjon av spørreskjema – viktig verktøy Spørsmål bør være enkle, unngå misforståelser Evalueringsform kan være kritisk: Spørreskjema pr. post (misforståelser) Intervju (bias) Konsekvens analyse?