Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Reklame 1.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Optimal produkttilgjengelighet I
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Prisstrategier Kapittel 14.
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Service møte-trekanten
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
OM 11: Capacity Planning and Control
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Formålet med produktkalkyler
Formålet med produktkalkyler
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prissetting med markedsmakt
Prisstrategier Kapittel 14.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
3 Jeg og mitt.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
OM 11: Capacity Planning and Control
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
Kjente brukersteder med høye rabatter Fordelsguide i høy kvalitet, med kort og lommeguide Lang gyldighet på alle fordelene (1. november 2010)
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Et selskap innenfor den tilrettelagte trafikken Per Sundberg Daglig Leder Samres Norge
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Gruppe- og bedriftssalg
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Linda Martin Viseadministrerende direktør Salg
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kapittel 14 Prissetting.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Formålet med produktkalkyler
Linda Martin Viseadministrerende direktør Salg
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4) Presentert av Jan Ivar Fredriksen

Bakgrunn Mettede markeder Økt konkurranse om å selge Synkende kundelojalitet Sterkt fokus på ”more value for less money” Pris som konkurransemiddel er lett å kopiere (kortsiktig sett) Lave priser over tid krever enten at Varen i seg selv koster lite, eller at Butikken har en kostnadsstruktur og effektivitet som tilsier at fortjeneste opprettholdes, selv med lavere priser

Pris: Som hygienefaktor Som motivasjonsfaktor I forhold til referansepris I forhold til når den egentlig er følsom

Former for prissetting (kalkulasjonsprisipper) cost-oriented (kost +) demand-oriented (pris -) tilpasninger til veiledende pris (listepris) ?

Former for prissetting cost-oriented Bygget rundt varens eget kostnadsbilde demand-oriented Etterspørselsorientert prissetting (varehandel) metode for prissetting som er basert på hva man forventer at kunden er villig til å betale for en vare. Metoden kan f.eks. benyttes der varen er produsert i et lavkostnadsland (der produksjons- og distribusjonskostnadene er svært lave) og skal selges i et høykostnadsland, der inntektsnivå og etterspørselsforhold gir grunnlag for en langt høyere utsalgspris for aktuell vare. (Kilde: Jan Ivar Fredriksen i Store Norske Leksikon)

Forhold som skaper muligheter for å benytte etterspørselsorientert prissetting: Varens beskaffenhet Hvor og når forbrukeren trenger varen Formål med butikkbesøket Kvalitet Varepresentasjonen Merkeverdi

Kotlers 9 pris-/kvalitetsstrategier

Prisstrategier 3 strategier kan leve i skjønn forening, eksempler: Ferner Jacobsen Match, Voice Sparkjøp

Hva heter strategiene? høy kvalitet og høy pris, høyprisstrategi(1) middels kvalitet og middels pris, middelverdistrategi(5) lav kvalitet og lav pris, sparkjøpstrategi(9)

Høy pris kan forsterke eksklusivitet: Hvordan og hvorfor?

Vi angriper altså med: Middels pris og høy produktkvalitet, høyverdistrategi(2) Enda lavere pris og topp produktkvalitet, verdimaksimeringsstrategi(3) Middels kvalitet, men fremdeles lave priser, godverdistrategi (6)

Prissettingsmetoder i detaljhandel: fast lavpris (EDLP) tilbudspriser (tidsbegrenset) (Hi – Lo) ”salg”, ”tilbud” etc Bare lave priser Supersalg!

Prisstrategier Hi-Lo Muliggjør høyere fortjeneste gjennom selektiv kalkulasjon (price discrimination) Skaper begeistring Underbygger kortsiktig salg og genererer trafikk til butikken EDLP Bygger lojalitet – garanterer lave priser for kunden Gjerne lavere reklamekostnader Fordrer gjerne mer effektive vareforskynings-systemer (supply chain management) Hindre utsolgtsituasjoner er viktig Høy omløpshastighet er ønskelig

Fast lavpris 5 relative fordeler i forhold til høy/lav: Redusert priskrig. (skeptisk til ”ordinær pris” og ”opprinnelig pris”.) Redusert annonsering. Klar forventning til kundeservice (lettere å planlegge bemanning i forhold til kundestrøm) Mindre sjanse for utsolgt, og økt lagerkontroll. Jevn fortjenestemargin og reduserte adm.kost (p.g.a. omprising), slipper ”å være redd for” å selge til tilbudspris utenom tilbudsperiodene.

Høy/lav 5 relative fordeler i forhold til fast lavpris: Økt marked for produktene. HVORFOR? Skaper ”tilbudsmiljø”. Tømmer lageret. Fokuserer kvalitet eller service (ikke lav pris). Enklere strategi å gjennomføre enn fast lav pris

Psykologisk prissetting legge prisen under en viss terskel Hurra!!!!!! Kr 9,90

Prisfølsomhet og elastisitet effekter av å endre prisen teoretisk fastsettelse av riktig pris og kvantum

Priselastisitet: ? Hva skjer med omsatt mengde når vi setter prisen opp? Hva skjer med omsatt mengde når vi setter prisen ned?

Målsetting: Gevinsten gjennom mersalg må være større enn tapt fortjeneste ved å sette ned prisen Mersalget må altså kompensere for det vi taper i fortjeneste

Pris-/etterspørselselastisitet Elastisk etterspørsel: Relativ mengdeendring/relativ prisendring > 1 Nøytralelastisk: Relativ mengdeendring/relativ prisendring=1 Uelastisk: Relativ mengdeendring/relativ prisendring < 1

Figur 4.1: Kundetyper og markedsføringsaktiviteter.