HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hurum PPTs erfaringer med LP
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hønefoss politistasjon
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Mestring og forebygging av depresjon
Trenerrollen og motivasjon
- Hovedrolle eller birolle
Sett inn riktig tid/form av verbet
Hva er aktivitet og deltakelse?
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Mestring og forebygging av depresjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Dokumentasjon av en prosess
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Min hobby. Basketball ble oppfunnet i 1891 av den kanadiske læreren James Naismith som bodde og jobbet i USA. Det begynte med at skolen der han jobbet.
Å lykkes eller være lykkelig?
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Den autentiske læringsdialogen
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Å leve med ADHD i familien
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
BEVEGELSESGLEDE.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
HelART i Ulåsen barnehage
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Om å forstå ungdom.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ? BEVEGELSESGLEDE del 2 HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?

GODE OVERGANGER «når jeg begynte på videregående var jeg livredd for gym» «jeg gruet meg skikkelig de første gangene med gym» «positivt å møte gymfaget på ny-giv dagene. jeg roet meg litt ned», «jeg lærte å gymme», «de har tilrettelegging hvis jeg spør»

TROEN PÅ AT DET ER MULIG «Jeg følte at jeg ble plassert i en karakter fra første stund… du kunne stå på så mye du ville, men læreren så deg lissom virkelig ikke» «Før så tenkte jeg at jeg ikke har anlegg for det, jeg er ikke noe gym person, men nå så tenker jeg mere at det har ikke med det å gjøre. Alle kan få en bra karakter i gym uavhengig av hvilke ferdigheter du har og sånn.»

TRYGT OG AKSEPTERENDE MILJØ «du er ikke redd for å løpe og kanskje misse ballen eller no sånt. Sånn var det før, du torde ikke fordi du trodde at folk kom til å le nesten» «før hadde jeg prestasjonsangst når guttene var sånn veldig konkurranseinnstilte» «blir mye, mye mere sett og ikke sånn gjemt bort i et hjørne»

MEDBESTEMMELSE «det blir mer variert… at jeg får gjøre det jeg liker å gjøre… får mer motivasjon til å gjøre mitt beste… jeg blir mere aktiv… hvis vi gjør en aktivitet vi liker, som du kan holde på med så får du en bedre karakter». «så hørtes det ut som vi skulle gjøre, ikke bare de tingene som minnet meg litt mer om timene fra ungdomsskolen…gjøre litt mere ting som ikke var så ubehagelig»

POSITIVE PROSESSER «jeg fikk en bra karakter… og skal satse enda mer…. fikk mer lyst, kanskje kan jeg få enda bedre karakter» «jeg har mye mer gym, har doblet karakteren min og trener på fritiden, både mamma og pappa er stolte av meg… siden de blir stolte vil jeg vise at jeg kan mere, jeg vil få bedre karakter»

HELSE EFFEKT «jeg gleder meg til å starte dagen med gym for da er jeg i bedre humør resten av dagen» «jeg føler meg så bra etterpå… jeg får mer energi» «Jeg gleder meg til hver torsdag, det kan være slitsomt, men jeg har det veldig moro, jeg kjenner at jeg klarer å gjøre noe, at jeg lissom ikke blir så fort sliten, har blitt bedre fysisk da, jeg blir litt mer glad i min egen kropp på en måte»

Trygt og aksepterende miljø Følelsen av medbestemmelse Gode overganger Troen på at det er mulig Trygt og aksepterende miljø Følelsen av medbestemmelse => Starter en positiv prosess som gir økt læringsutbytte og helseeffekt «Når du mestrer og har valgt det selv, i et miljø basert på trygghet og sosial tilhørighet vil den indre motivasjonen blomstre» (Deci & Ryan 1985)

FORKLARINGER TIL SITATENE

GODE OVERGANGER Overgangen til videregående medfører et nytt møte med faget. Møtet kan enten bekrefte en gammel historie med faget eller gi følelsen av nye muligheter. Skal møtet resultere i en nye muligheter er det viktig hvordan lærer møter eleven, og hvordan faget presenteres. * Ta eleven på alvor; se den enkelte elev * Hvordan presenterer du faget; ord og handling

TROEN PÅ AT DET ER MULIG Elevene kategoriserer seg i de idrettsflinke og de som ikke er flinke. De har en forståelse av at det er de idrettsflinke og de med «ferdigheter» som har fått gode karakterer. Selv har de opplevd å ikke bli sett, eller at det ikke nytter å gjøre noe for å bedre sin karakter. VGS har gitt de troen på at det er mulig for alle å få gode karakterer. De får tro på at de har en kompetanse som er av betydning, og som de kan gjøre noe med. Innsats. * Hvilke ferdigheter løfter du frem som viktige? * Hvilken kompetanse er innsats?

TRYGT OG AKSEPTERENDE MILJØ Elevene trekker frem følgende miljøfaktorer: Aksept for å feile og dumme seg ut, uten at andre ler. Konkurranse mot seg selv er løftet, mot andre nedtonet. Lærer må sette rammene, hva slags atferd aksepterer lærer Alle må være synlige og «stjerneelever» Idrettsglede elevene ønsker seg spesialisering, fordypning og spill. At alle yter og er seriøse. Bevegelsesglede ønsker seg variasjon, lek, bare være i aktivitet. Og fravær av de som tar idretten seriøst og skaper konkurransemiljø, les: idrettsglede elever. Mange elever vil spille, ikke så nøye med teknikk og scoringer (kommer fra 3 uavhengige intervjuer)

MEDBESTEMMELSE Valg gir elevene frihet til å velge det de er mest komfortable med og de aktivitetene hvor de mestrer best. De føler at de får lov til å være med å bestemme over egen skolehverdag/eget liv. Gir eierforhold og de vil gjøre det bra når de har valgt det. Motivasjonen øker, deltagelsen øker, og så opplever de at karakterene øker i takt med deltagelsen. Byggfagslærerne ser noe av det samme; bedre deltagelse ved valgfrihet av aktiviteter. Elevene vil spille og ha det gøy. Det er stor deltagelse og de gir alt.

POSITIVE PROSESSER Eleven får tro på at det er mulig å få en god karakter ved å gjøre sitt beste. Eleven gjør sitt beste og opplever gode tilbakemeldinger fra lærer. Motivasjonen stiger og elevenes deltagelse øker. Økt deltagelse medfører mer bruk av kroppen og dermed bedre bevegelseskompetanse, noe som igjen medfører bedre kompetanse og bedre tilbakemeldinger fra lærer i form av gode karakterer. Foreldre blir stolte, elevene blir glade og får lyst til å yte enda mer og trene hjemme for å blir enda bedre i faget. En positiv prosess er satt i gang.

HELSEEFFEKT Kroppsøving har medført positive opplevelser. Elevene er blitt mer fysisk aktive i timene. De kjenner at formen har blitt bedre. De orker å yte mer og får lyst til å trene hjemme. De blir glade og føler seg bedre. Det er ikke bare den fysiske formen som har blitt bedre men også den psykiske!