Når varene passerer grensen – kompetansen som må til

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Selge et produkt eller en tjeneste
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
HVISK - Redd Barnas innsats i kampen mot handel med barn i Norge
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Grønn bydistribusjon i Oslo
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Fremtidens matproduksjon
Logisitikk- og transportindustriens landsforening Regionskonferanse Bergen.
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
PF SAMFERDSEL TORSDAG 19. NOVEMBER 2009 Adm. dir Tom Rune Nilsen.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
Fremtidens matproduksjon
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
…når resultater betyr noe
Konkurranse og samarbeid
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
E-handel i Norge – en sammenligning med resten av verden
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Praktisk nytte For Næringshagen For bedriftene i Næringshagen For kommunen/ regionen.
Norsk økonomi i verdenssammenheng
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Tiltak for å sikre rettferdig konkurranse Forbundsleder Per Madsen Norges Lastebileier-Forbund Senterkonferansen 2015 søndag 11. januar 2015.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Sikkerhetsutfordringer og viktige tiltak i finansnæringen
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
HANDELSSPILLET med klimaforhandlinger. FNS HOVEDOPPGAVE: FORHINDRE KRIG OG KONFLIKT.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
FREMTIDENS VINDERHOLD
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Det globale makrobildet høsten 2017
SAMSPILL  SUKSESS.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Selge et produkt eller en tjeneste
Analyser – eksterne for valgt kategori
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
VARDØ Pomorhovedstad.
Utskrift av presentasjonen:

Når varene passerer grensen – kompetansen som må til 24. - 25. mars 2011 LTLs regionkonferanse Mona Juell Adm. direktør, Global Ship Logistics AS og styreleder i LTL region Øst.

Foreningens hovedfokus Spesialkompetanse i bransjen Målsetning er å heve anerkjennelsen til bransjen Synliggjøre kompetansen bransjen besitter for en effektiv transport Gi medlemmene et verktøy å markedsføre seg selv innen eget området Vri fokus fra transportbærere til faglig kompetanse

Internasjonal varehandel har mange aktører og aktiviteter EN ANALYSE AV TRANSPORTRUTEN FOR FORSENDELSER AV TRAKTORER PRODUSERT I MANNHEIM I TYSKLAND TIL AUSTRALSKE BØNDER VISER TIL: Godsets behov for en dyktig reiseleder 3

…infolog.. ….transit.. ….tolldeklarasjon …fakturagrunnlag… Av 58 forskjellige dokumenter kan vi nevne …………….. ….tolldeklarasjon …varedeklarasjon….

e-post bekrefte telefon purre opp avkrefte Av 192 forskjellige aktiviteter kan vi nevne …………….. bekrefte telefon telefax

inspektør Sjøfartsdirekoratet havnekontor finansinstitusjon tollmyndighet Aktører som: …………. havnekontor

IT systemene snakker ulike språk – har ulike funksjoner knyttet opp mot ulike oppgaver i ulike land

Finn nøkkelkompetansen for ditt behov Du går ikke til en arbeidsrettsadvokat når du skal ha skilsmisse

Generelle utfordringer i internasjonal logistikk Tollprosedyrer Transportkrav Handelshindre Sikkerhetskrav

Geografiske utfordringer: Brasil Innførselskrav Krav til sjøfraktdokumenter og brasiliansk rederi dersom kjøperen er en offentlig etat Krav til detaljert handels- dokumentasjon, på ”skrue og mutternivå”. Transportmerking Tollvesenets tilbøyelighet til å åpne containere Toll- og avgiftsberegning inn i Brasil er en krevende øvelse.

India Stort marked i sterk vekst Norge et lite marked benytter GSP- system (utnytte tollfordeler) Produktspesifikt importsystem Stor bruk av remburs

Tyskland Tilsynelatende tro er at alt er ”plain sailing” Miljøengasjementet miljøulempene pga transittland kjøreforbud for tyngre lastebiler i helgen, ekstra veiavgifter, kjøretøysrestriksjoner i flere byer. Emballasjegjenvinning, Duales System Tysk tollvesen er effektive, men krever at tolltariffering og tollverdiberegning er helt korrekt. Hamburg tollmessig er en frihavn kan i denne sammenheng være interessant.

Russland I et land som strekker seg over 11 tidssoner og som kan ha temperaturforskjeller på mellom 70 og 100 grader Celsius snakker vi om naturgitte logistikkutfordringer Naturgitte logustikkutfordringer – teknologi – ulikt akseltrykk for lastebiler fra Engladn – til Frankrike (eksemplevis)

Produktutfordring: Fersk fisk Rask og pålitelig transport Termocontainere/biler Krav fra matvaremyndighetene Fortollingsregler i mottakerlandet Pakking, lasting og hygienekrav Utnyttelse av returkapasitet

Produktutfordring: Tekstiler Merking frem til butikk Myndighetskrav internasjonal tekstilhandel Mye norsk tekstilimport videreselges, særlig til EU-land Tollfordelene i GSP-systemet Klesdesignere Utvikling av sport og fritid Produksjon i fjerne land Moteklær, time to market er avgjørende Merking frem til butikk

Farmasøytiske produkter I transportsammenheng - matvarer Kritisk. Temperaturømfintlig Som farlig gods. Ekstra dokumentasjons-, transport- og håndteringskrav Særskilte godkjenninger Nødhjelp – manglende infrastruktur Må ikke blandes med andre varer

Militære produkter Norge betydelig eksportør Restriktive import og eksportkrav USA med eksportkontrollmyndighet utenfor egne grenser, men tilrådelig å etterleve Restriksjoner på hvilke flyplasser, havner og veiruter som kan benyttes

Teknologiske utfordringer Vær forberedt på overraskelser. Teknologien er ikke like utviklet i alle land, og mellom forskjellige aktører og instanser kan det være ulike måter å få aksept og godkjenning – også innenfor landegrensene. Tekstiler til og fra India

Når spesialkompetansen mangler Langvarig stopp på grensen Forsinket fram til mottaker Forsendelseskostnadene ”eksploderer” Varene blir ødelagt Varene blir returnert Varene blir borte Utkonkurrert på grunn av dårlig leveringsservice Langvarig stopp på grensen kan variere fra minutter til

Mange har sine egne spesialområder Geo/Prod Tekstil Shipspare Bildeler Militært HUM Farmasi Retail Oil & Gas Dagligvare Brasil X USA Tyskland KINA Russland Makedonia INDIA Israel Italia

Hvordan spille videre på bransjens kompetanse? Visualisering og dokumentasjon av bransjens kompetanse kan utvikles og tilpasse det enkelte selskap slik at de får sin egen powerpoint, del av et nettsted, pdf med mer.

Takk for oppmerksomheten  Langvarig stopp på grensen kan variere fra minutter til