Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

UTDANNINGSVALG Nytt fag?.
Utdanningsvalg GUS
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Studieforberedende utdanningsprogram
Et program for ungdomsskolen
Veiledningsverktøy og tiltak
Organisering av PTF Vg1RM
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Videregående opplæring Forberedelse til utdanningsmessa
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Velkommen til kurs LOGISTIKKPROGRAM FOR UTDANNINGSVALG 19. SEPTEMBER 2011.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Språk og språklig fordypning
UTDANNINGSVALG.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til et nytt skoleår!
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Karriereveiledning i grupper
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
TRØGSTAD UNGDOMSSKOLE. RÅDGIVERS/VEILEDERS OPPGAVER; Ansvar for faget utdanningsvalg Ansvar for kontakt med videregående skoler Ansvar for Åpen skole.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Norsk skole.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Som ble fylt med programmering
Studiespesialisering
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Fra valg til læring.
Gjeldende regelverk om vurdering
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med? Kjell Conradsen Karriereveileder Langnes skole Presentasjon av KC Karriereveileder Langnes 2004-2009, 2012 -> 28% stilling – i år ellers lærer i naturfag, matematikk og regning med Ny GIV

Hvordan skal karriereveiledninga bli da? Bedre innhold? Mer omfattende? Gjennomgående? God karriereveiledning har forekommet når eleven tar begrunnede, selvstendige og realistiske valg.

Karriereveiledning – et felles ansvar Ny tittel? Dette er uansett mitt utgangpunkt. Veiledningen blir god når den er et felles ansvar Og det er i lys av dette vi må tenke på om lærerutdanninga forbereder kommende lærere på å ta del i ansvaret. La meg starte med mitt utgangspunkt og mine erfaringer…

Litt om Langnes skole Ungdomsskole, ca 480 elever Organisert i 7 baser, aldersblandet. 5-6 lærere pr. base. Ca 160 avgangselever årlig I år velger 7 av 10 studieforberedende utdanningsprogram

Aldersblanding – muligheter… Kontaktlærere, faglærere og UV-lærere er i kontakt med alle trinn jobber hvert år med 10. trinn som skal søke vgs …med 9. trinn som skal i KUPP og PRYO …med 8. trinn som er nye… M.a.o. tre års erfaring på ett år – hvert år.

Utdanningsvalg - Langnes UV-ansvarlige på hver base Mange lærere har innsikt i skolesystem og skoletilbud. Ressursperson lager årsplan m.m. i UV Innholdet Informasjon og oppgaver Deltagelse på felles tiltak (KUPP o.l.) For lite praktisk utprøving (skulle vært 60%...)

Utdanningsvalg - Langnes UV-lærer/ansvarlig på hver base Følges opp av ressursperson Møtetid med informasjon og gjennomgang av planer Driver info om utdanningsmuligheter for elevene For- og etterarbeid utdanningsmesse, KUPP, PRYO Gjennomføre avtalte aktiviteter/opplegg (f.eks. fra KARRI) Samtaler med 10. trinn Poeng: Dette er vanlige lærere. Ingen bakgrunn fra studier for å påta seg jobben. Motiverte. Mange av UV-lærerne ville kunne gå inn som karriereveileder på skolen…

Individuell veiledning Samtaler «desentralisert» Henviser til karriereveileder ved behov Kontortid for karr.veileder Alle trinn. Flest på 10. trinn 1. februar-søkere og elever med overgangsskjema – obligatorisk(e) samtale(r) Samtaler om utdanning og yrke desentralisert (UV-lærer på hver base) Obligatorisk for 10. trinn (desember – januar) Avklaring om ønsker og realisme Henvises/anbefales karriereveileder dersom de er usikre eller har spørsmål egen lærer ikke kan svare på Kontortid med samtaler etter behov Alle trinn. Flest på 10. trinn. Dette kullet: 73 av 158 – 46% Karriereveileder obligatorisk for søkere til 1.2. og elever med overgangsskjema. (14+12 – totalt 17% av elevene, over 1/3 av de til samtale, mange hadde flere samtaler)

Drømmekollegaen? Neppe alt en person – heller ikke ønskelig. Bakgrunn Teamwork Bakgrunn Akademisk og yrkesfaglig/praktisk Forståelse Privat og offentlig sektor Arbeidstaker og selvstendig næringsdrivende

Drømmekollegaen? Kunnskap Talentspeider Inspirasjonskilde Om utdanningssystemet, utdanninger og yrker Talentspeider Se den enkelte elevs muligheter (og begrensninger) Inspirasjonskilde Tipse eleven Være konkret Spurte en erfaren kollega hva det hadde gjort med henne å jobbe med UV og elevenes valg Bevisstgjøring Annet syn på ”Hvem er/blir vellykka?” Ser muligheter/potensiale hos elevene Interessante og positive samtaler på lærerteamet…

Hva er lærerutdanninga sitt bidrag? Rekruttere studenter bredt Omtal erfaringer som viktig kompetanse Bevisstgjøre studentene på oppgaven Innhold og læreplaner? Fortelle om kollega: Yrkesfag – Tømrerlærling Han kunne fortelle om livet på yrkesfag og arbeidslivet. Han kjenner tonen på en slik arbeidsplass… Hvor mange med slik bakgrunn rekrutteres til læreryrket? Kunne vi gjort noe konkret for å sikre oss noen unge voksne med annen yrkesbakgrunn?

Når driver vi karriereveiledning? Hele tiden – bevisst og ubevisst «Du er jo så flink – du må bli… rørlegger» Direkte og indirekte «…skal du jobbe i kassa på REMA 1000 hele livet…?» Hele skoleløpet Teste ut og dyrke fram interesser og evner Forskjellsbehandling… individuell tilpasning? DIREKTE OG INDIREKTE: Hvilke yrker og arbeidsplasser fremheves som «bra»? Hvordan kobler vi? Burde ikke de som er flinke i kjemi bli frisører?

Når, hvor og hvordan? Der og da – ved pulten, i klasserommet Tenk framover, og hjelp eleven til det samme Vis at du har tro på eleven Fortell eleven hvor hun/han kan ha bruk for det hun jobber med. Koble muligheter innen utdanning og yrke til noe eleven får til eller liker. Snakk om framtida – slik at den enkelte elev ser muligheter. «Kanskje du får lyst til å jobbe med dette senere i livet – du viser jo både interesse og ferdigheter»

Når, hvor og hvordan? Pek på muligheter i fagsammenheng F.eks. kan naturfagslæreren peke på «viktige yrker»: kokk, geolog, elektriker, kjøletekniker, frisør… Ekskursjoner Nevn konkrete yrker og jobbmuligheter. Viser også at skolefaget ikke er frikoblet fra «det virkelige liv» Det er for eksempel lurt å vite litt om kjegler hvis man er konditor…

Når, hvor og hvordan? Vis fram talentene… Jfr. fremføringer, dans, fotball… Hva med b-/u-arbeider? Mekaniker? Lydteknikeren? Musikklærere som har sett guttens potensiale med ledninger og knapper…

Når, hvor og hvordan? Utviklingssamtaler og elevsamtaler Prater dere om framtida hjemme? Hele ungdomsskolen Kontaktlærer har mange muligheter til å gi elever tanker og ideer om framtida. I det minste at de skal tenke på den…

Karriereveiledning for alle Elever med spesielle behov Spesielle interesser? Dyrke og skape nysgjerrighet IOP med langsiktige mål Hvilke fag / emner trenger eleven Kan vi gi dem interesser… la dem prøve ut, skape interesser? Samråd med foreldre. På bekostning av hva…? Elever med ASD – dyrke og utvikle særinteresser, besøke arbeidsplasser Nikola Tesla – en av verdens viktigste (ukjente) vitenskapsmenn – elektromagnetisme, vekselstrøm. Asperger Syndrom (selv om det ikke var beskrevet på den tiden) og en del annet… Nikola Tesla (1856-1943)

Lærerstudenter: Mange krav og ønsker Menneskekunnskap – den enkelte elev Kunnskap om arbeidslivet og utdanninger Ha noe å dele. Være forbilde? Menneskekunnskap: Du som lærer/kontaktlærer kjenner eleven best… Forbilde: Ikke alle har en annen yrkesbakgrunn… Fortell som sommerjobb på aldershjem eller bondegård – på en positiv måte

”It takes a whole village to raise a child” Verken studenten, læreren eller karriereveilederen må oppfatte seg som alene om oppgaven…