Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Music: Nightengale Serenade
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Kapittel 14 På tur i skogen
Nettevett – utvidet versjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Johannes 16, Om sorg og glede
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PRONOMEN.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Temakveld Nettvett og spill.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Kroppen som Gud har villet
Fest og følelser Om seksualitet.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Roller og forventninger
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sinne Film:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Prosess Hold en innledning slik at elevene har god kunnskap om temaet de skal arbeide med Bruk forslagene til spørsmål eller lag egne Skriv spørsmålet eller problemstillingen på tavla La elevene først sitte en stund for seg selv og fundere før dere starter samtalen Samtal om og drøft temaet Forsøk å se temaet fra ulike synsvinkler RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Venner Foto: colourbox RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Hva er en god venn? (1) Her er noen ord som beskriver en god venn er ærlig lytter til hva du sier bryr seg om deg er vennlig er hjelpsom er morsom å være sammen med Hvilke ord vil du bruke for å beskrive en god venn? Hva er en bestevenn? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Hva er en god venn? (2) Et barn/ungdom forteller; «En god venn er en man kan stole på, en man kan fortelle hemmeligheter til uten at det blir sladret, en man kan gråte sammen med, en man kan gjøre noe sammen med som man ikke kan gjøre sammen med noen andre, en man kan betro seg til og en som vil hjelpe og støtte». Hva tenker du er det viktigste med et vennskap? Hva kan du bidra med for at det skal bli et godt vennskap? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Å stifte vennskap (1) For å få venner, må vi være åpne og imøtekommende Hyggelige ord og uttrykk vi kan bruke når vi møter noen for første gang kan være Hyggelig å møte deg! Hei, navnet mitt er… Jeg har hørt masse positivt om deg! Hei, hva driver du på med ? Hei! Skikkelig fin jakke/bukse/t-skjorte du har! … RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Å stifte vennskap (2) Hvilke ord foretrekker du å bruke når du møter andre for første gang? Hvordan ønsker du selv å bli møtt av andre? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Hva kan vi gjøre for å bli bedre venner? Her er noen forslag til hva vi kan gjøre for å bli bedre venner Gjøre noe hyggelig sammen Gå på kino / tur/ sykle/ bade… Spille spill Prate sammen Ring vennen din Hva tenker du kan være en fin måte å bli bedre venner på? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Noe hyggelig å prate om Foto: dreamstimelarge RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Noe hyggelig å prate om Hva synes du det er hyggelig å prate om? Når vi snakker med venner? Når vi snakker med voksne (lærere og ansatte, foreldre)? Prater jenter og gutter om de samme temaene? La jentene skrive ned hva de tror guttene snakker om. La guttene skrive ned hva de tror jentene snakker om. RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Å like hverandre og bli venner Foto: colourbox RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Å like hverandre og bli venner Hvordan viser guttene at de liker hverandre og vil bli venner? Hvordan viser gutter at de liker ei jente? Hvordan viser jenter at de liker hverandre og vil bli venner? - Hvordan viser jenter at de liker en gutt? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Jeg og gruppen min Foto: colourbox RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Jeg og gruppen min Hvordan ønsker du å bli oppfattet av de andre elevene i din gruppe? Hvordan tror du de andre elevene i din gruppe oppfatter deg? Hva kan du gjøre for å hjelpe andre elever i gruppen din hvis de blir mobbet? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Elever som ofte er alene (1) Foto: colourbox RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Elever som ofte er alene Hva gjør du hvis du ser at noen er alene på skolen? går alene i skolegården? Hva kan du gjøre for å bli venn med noen som ofte går alene? La elevene fundere litt og be dem deretter skrive ned sine tanker før samtalen starter. RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Elever som ofte er alene (2) Foto: colourbox Se litt på bildet - hva tror du skjer her? Hvordan kan vi ta kontakt med andre elever på en positiv måte? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Å få være med i leken Foto: dreamstimelarge RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Å få være med i leken (1) Hvis en annen elev spør om han/hun får være med i leken; Er det da greit å si NEI til han/henne for deretter å si JA til en annen elev som kommer og spør? Hvordan tror du det føles for den som ikke får være med? Hvis noen oppfører seg på denne måten; Hva tror du en slik oppførsel kan skyldes? Hva skal vi andre gjøre når vi hører at noen først sier nei til en elev og så sier ja til en annen? Hva kan du gjøre for at elever som ofte går alene får være med i leken? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing Å få være med i leken (2) Foto: colourbox Se litt på bildet - hva tror du har skjedd? Hvordan tror du det føles for den som ikke får være med i leken? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Å tvinge andre til å gjøre noe Foto: dreamstimelarge RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Å tvinge andre til å gjøre noe En del elever tvinger eller forsøker å tvinge andre elever til å foreta negative handlinger Hva er det som gjør at noen tvinger andre til å gjøre sånt? Hvordan tror du den som blir tvunget til å gjøre noe, føler det? Hvordan tror du den som tvinger andre til å gjøre noe, føler det? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing

Hva bør en god venn ikke gjøre? Gode venner Mobber ikke andre! Erter på en vennskapelig måte Bruker ikke kallenavn «Sjefer» ikke Får deg ikke opp i vanskeligheter Hva tenker du en god venn bør/ikke bør gjøre? RKBU Vest - Olweusprogrammet mot mobbing