Brukervennlighet •Lærefil fra www.nettredaktor.nowww.nettredaktor.no •© 2004 Nina Furu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
HVA ER ?.
Tilpasse spørringer i RT Kolonnetilpassninger Egne spørringer Legge spørring til forside Legge spørring til Dashboard.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Konseptualisering - bakgrunn
Slide 1 Web Portal – Godkjenn timer som kontaktperson 1.Når du har logget deg inn på Web portalen som en kontaktperson, klikk på Godkjenn timer i det venstre.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skriving for Web, NTNU •Nina Furu •18. november 2003.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Dette er en automatisk presentasjon
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
Her er en test på SONY`s siste teknologi
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Politisk påvirkning.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Fossums nye web nå går vi online Opplæring 17 og 18.nov Tel Opplæringspresentasjon v/Carina nov10.
… Så hva KOMMUNISERER godt?
Dette er forsiden som kommer frem når dere har logget dere på
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Produksjonssetting i Cerebrum
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Slik tilpasser du Microsoft SharePoint Online-området
Utskrift av presentasjonen:

Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu

Innhold på web •Handler om KOMMUNIKASJON

… Så hva KOMMUNISERER godt? •Når brukeren finner det han leter etter •Når brukeren får svar på sine spørsmål •Når brukeren får foretatt den transaksjonen han ønsker •Kort sagt: Det handler om BRUKEREN

… Så hva KOMMUNISERER godt? •Enkelhet •Tydelighet •Intuitivitet •= Brukervennlighet

Enkelhet •Ikke bland målgrupper •Ikke bland vesensforskjellige webber •Gjør det så enkelt som mulig •Forsiden er webbens inngangsområde: →Den skal bekrefte at brukeren er kommet til riktig sted →Og den skal vise vei til den informasjon/det innhold brukeren er ute etter

Dette er minst 4 forskjellige webber!

Dette, derimot, sier bare én ting, og det tydelig

Tydelighet •Navigasjonsarkitektur og navngivning: Ikke vær fiks! •Bruk deskriptive betegnelser på linker og seksjoner •Vis vei på en utvetydig måte

Dette er pent, men kanskje litt for ”fikst”?

Dette er enkelt, tydelig og lett å forstå

Intuitivitet •Et nettsted er intuitivt når brukeren umiddelbart forstår hva han skal gjøre for å oppnå det han ønsker. •Hvis du må bruke hjelpe- eller forklaringstekster er det et tegn på ANTI-intuitivitet. •All testing viser at hvis brukeren ikke kan gjette seg til hva som skjer når han klikker på en knapp/link, så kommer han ikke til å klikke på den!

Intuitivitet skaper du … •Når du følger konvensjoner •Når du skaper forutsigbarhet •Og når du holder deg til enkelhet og tydelighet i alle ledd

Noen konvensjoner •Linker er farget (gjerne blå) og understreket •Navigasjon ligger i topp og/eller i venstre marg •Det viktigste kommer først •Det nyeste kommer først •Innholdsfelt er i midten •Navigasjonsfelter er statiske (eventuelt seksjons-ekspanderbare) •Innholdsfelt og relatert navigasjon er dynamisk •Bilder er ikke navigasjon •Kolofon ligger nederst i midtfelt

Noen tommelfingerregler •Følg konvensjoner •Bruk innhold som øker verdien for brukeren •Ikke putt inn ekstra innhold som ikke tilfører noe •Løs alle oppgaver på enklest mulig måte •Test, test, test!!!