Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu
Innhold på web •Handler om KOMMUNIKASJON
… Så hva KOMMUNISERER godt? •Når brukeren finner det han leter etter •Når brukeren får svar på sine spørsmål •Når brukeren får foretatt den transaksjonen han ønsker •Kort sagt: Det handler om BRUKEREN
… Så hva KOMMUNISERER godt? •Enkelhet •Tydelighet •Intuitivitet •= Brukervennlighet
Enkelhet •Ikke bland målgrupper •Ikke bland vesensforskjellige webber •Gjør det så enkelt som mulig •Forsiden er webbens inngangsområde: →Den skal bekrefte at brukeren er kommet til riktig sted →Og den skal vise vei til den informasjon/det innhold brukeren er ute etter
Dette er minst 4 forskjellige webber!
Dette, derimot, sier bare én ting, og det tydelig
Tydelighet •Navigasjonsarkitektur og navngivning: Ikke vær fiks! •Bruk deskriptive betegnelser på linker og seksjoner •Vis vei på en utvetydig måte
Dette er pent, men kanskje litt for ”fikst”?
Dette er enkelt, tydelig og lett å forstå
Intuitivitet •Et nettsted er intuitivt når brukeren umiddelbart forstår hva han skal gjøre for å oppnå det han ønsker. •Hvis du må bruke hjelpe- eller forklaringstekster er det et tegn på ANTI-intuitivitet. •All testing viser at hvis brukeren ikke kan gjette seg til hva som skjer når han klikker på en knapp/link, så kommer han ikke til å klikke på den!
Intuitivitet skaper du … •Når du følger konvensjoner •Når du skaper forutsigbarhet •Og når du holder deg til enkelhet og tydelighet i alle ledd
Noen konvensjoner •Linker er farget (gjerne blå) og understreket •Navigasjon ligger i topp og/eller i venstre marg •Det viktigste kommer først •Det nyeste kommer først •Innholdsfelt er i midten •Navigasjonsfelter er statiske (eventuelt seksjons-ekspanderbare) •Innholdsfelt og relatert navigasjon er dynamisk •Bilder er ikke navigasjon •Kolofon ligger nederst i midtfelt
Noen tommelfingerregler •Følg konvensjoner •Bruk innhold som øker verdien for brukeren •Ikke putt inn ekstra innhold som ikke tilfører noe •Løs alle oppgaver på enklest mulig måte •Test, test, test!!!