Stressmestring & Mindfulness i skolen Prosjekt 2010-2013 Anne Grethe Brandtzæg og Anne Sælebakke Støttet av Extrastiftelsen gjennom Mental Helse
Hva er mindfulness? Ta en pause Ikke noe nytt 2
Indre forankring - i kropp, pust eller hjerte Hva er mindfulness? Her og nå Girskift eller pause Tilstede i øyeblikket En vennlig innstilling til virkeligheten som den er Indre forankring - i kropp, pust eller hjerte © Anne Sælebakke - 2014
I BALANSE? Gjøre Være Aktivitet Hvile Ytre Indre Hurtig Langsom Bredde Dybde De andre Meg PÅ knapp AV knapp Ref til vår tid og medfødte ressurser. VÆRE menneske. Skaper selv mye lidelse. © Anne Sælebakke - 2011 4
Å GJØRE Å VÆRE
Foreldre med fokus på barnets behov TRYGGHETSSIRKELEN® Foreldre med fokus på barnets behov © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999 Jeg trenger at du Jeg trenger at du Passer på meg Fryder deg over meg Hjelper meg når jeg trenger det Har det gøy med meg SIKKER HAVN TRYGG BASE Støtter min utforsking Jeg trenger at du Jeg trenger at du Tar i mot meg når jeg søker deg Beskytter meg Trøster meg Viser godhet for meg Organiserer følelsene mine 6
Mindfulness og trygghetssirkelen SIKKER HAVN TRYGG BASE © Anne Sælebakke - 2014
Prosjekt Prøve ut stressmestring og mindfulness for elever og lærere i ungdoms- og videregående skole Anne Grethe Brandtzæg 2014
Lærere Teori, øvelser, refleksjon, erfaringsdeling. 2 timer x 8 eller 3,5 time x 5 Effekter Redusert stress Stressmestring Selvfølelse Selvregulering Oppdager pauser Rollemodell – økt innsikt om egen påvirkning Arbeidsmiljø Anne Grethe Brandtzæg 2014
Forskning Stor mengde forskning viser effekter hos voksne Dokumentert stress blant lærere, men lite forskning på løsninger Kan forbedre klasseledelse, lærer-elevrelasjon og undervisningsstrategier Forskning på nybegynnerstadiet Anne Grethe Brandtzæg 2014
Effekter hos elever - forskning Faglige ferdigheter Sosiale ferdigheter Emosjonsregulering Selvfølelse Sinntilstand/humør Angst, stress og utmattelse Depresjon og velvære Kilde: Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students, 2012 Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students (12). 2012 Anne Grethe Brandtzæg 2014
Konklusjon Skolen ideell arena. Mindfulness en effektiv måte Den indirekte måten er en nøkkel: Lærerne integrerer holdninger og adferd som påvirker deres nærvær og interaksjon med elever Som pedagogisk metode i klassen Som stressmestringstiltak for elevgrupper med frivillig deltakelse Kilde: Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students, 2012 Anne Grethe Brandtzæg 2014
Oppmerksomt nærvær i samvær med barn og unge - et utviklingsprosjekt Hvordan forebygge lettere psykiske lidelser? Hvordan skape et godt lærings- og utviklingsmiljø? Oppmerksomt nærvær for barn og unge Stressmestring og selvregulering Emosjonell og sosial utvikling Norsk forening for oppmerksomt nærvær i helse, utdanning og forskning (NFON)