Stressmestring & Mindfulness i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verdensdagen for psykisk helse 2014: Hverdagstress og psykisk helse
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Traumebevisst skole i Grimstad
Relasjoner, tilknytning og psykisk helse
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samarbeid mellom skole og hjem
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
2B: Nåværende empirisk analyse
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Oppmerksomt nærvær/ Mindfulness
Lærer-elev relasjonen og psykisk helse
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
: Øystein Gravrok NNK – Rus
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Den vanskelige samtalen
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
Vurdering for læring.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Grunnleggende pedagogikk,
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Prosjekt barn og unge i Hedmark
-om tilknytning og relasjonskompetanse
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Mobbing og atferdsproblemer
Vi vil «være sammen»; for barna…
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Et godt sted og være, leke og lære…
Mindfulness - en nøkkel til livsmestring og psykisk helse Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Utskrift av presentasjonen:

Stressmestring & Mindfulness i skolen Prosjekt 2010-2013 Anne Grethe Brandtzæg og Anne Sælebakke Støttet av Extrastiftelsen gjennom Mental Helse

Hva er mindfulness? Ta en pause Ikke noe nytt 2

Indre forankring - i kropp, pust eller hjerte Hva er mindfulness? Her og nå Girskift eller pause Tilstede i øyeblikket En vennlig innstilling til virkeligheten som den er Indre forankring - i kropp, pust eller hjerte © Anne Sælebakke - 2014

I BALANSE? Gjøre Være Aktivitet Hvile Ytre Indre Hurtig Langsom Bredde Dybde De andre Meg PÅ knapp AV knapp Ref til vår tid og medfødte ressurser. VÆRE menneske. Skaper selv mye lidelse. © Anne Sælebakke - 2011 4

Å GJØRE Å VÆRE

Foreldre med fokus på barnets behov TRYGGHETSSIRKELEN® Foreldre med fokus på barnets behov © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999 Jeg trenger at du Jeg trenger at du Passer på meg Fryder deg over meg Hjelper meg når jeg trenger det Har det gøy med meg SIKKER HAVN TRYGG BASE Støtter min utforsking Jeg trenger at du Jeg trenger at du Tar i mot meg når jeg søker deg Beskytter meg Trøster meg Viser godhet for meg Organiserer følelsene mine 6

Mindfulness og trygghetssirkelen SIKKER HAVN TRYGG BASE © Anne Sælebakke - 2014

Prosjekt Prøve ut stressmestring og mindfulness for elever og lærere i ungdoms- og videregående skole Anne Grethe Brandtzæg 2014

Lærere Teori, øvelser, refleksjon, erfaringsdeling. 2 timer x 8 eller 3,5 time x 5 Effekter Redusert stress Stressmestring Selvfølelse Selvregulering Oppdager pauser Rollemodell – økt innsikt om egen påvirkning Arbeidsmiljø Anne Grethe Brandtzæg 2014

Forskning Stor mengde forskning viser effekter hos voksne Dokumentert stress blant lærere, men lite forskning på løsninger Kan forbedre klasseledelse, lærer-elevrelasjon og undervisningsstrategier Forskning på nybegynnerstadiet Anne Grethe Brandtzæg 2014

Effekter hos elever - forskning Faglige ferdigheter Sosiale ferdigheter Emosjonsregulering Selvfølelse Sinntilstand/humør Angst, stress og utmattelse Depresjon og velvære Kilde: Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students, 2012 Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students (12). 2012 Anne Grethe Brandtzæg 2014

Konklusjon Skolen ideell arena. Mindfulness en effektiv måte Den indirekte måten er en nøkkel: Lærerne integrerer holdninger og adferd som påvirker deres nærvær og interaksjon med elever Som pedagogisk metode i klassen Som stressmestringstiltak for elevgrupper med frivillig deltakelse Kilde: Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students, 2012 Anne Grethe Brandtzæg 2014

Oppmerksomt nærvær i samvær med barn og unge - et utviklingsprosjekt Hvordan forebygge lettere psykiske lidelser? Hvordan skape et godt lærings- og utviklingsmiljø? Oppmerksomt nærvær for barn og unge Stressmestring og selvregulering Emosjonell og sosial utvikling Norsk forening for oppmerksomt nærvær i helse, utdanning og forskning (NFON)