01.01.2005 Vestas nyhetsbrev Gulltaggen 2006 Navn • Arrangement
Vestas nyhetsbrev Ansvarlige Fra Vesta: Tor S. Bjoland Terje Bjerkeland Bente Hybertsen Fra TIBE Republic: Borghild Feet Trond Vinnes 10.06.2005 Dit navn • Møde / formål
Hensikt Være en reell trygghetsleverandør 01.01.2005 Hensikt Være en reell trygghetsleverandør TrygVestas visjon er å oppleves som Nordens ledende trygghetsleverandør Lojalitet Bygge lojalitet til merkevaren Vesta Skape trafikk på vesta.no for å markedsføre Vestas nettjenester Redusere sannsynligheten for skader 10.06.2005 Dit navn • Møde / formål Navn • Arrangement
01.01.2005 Virkemidler Hva: Gi så konkrete skadeforebyggende tips og råd som mulig Aktuell og sesongbetont informasjon Hvordan: Interaktivitet Illustrere med animasjoner Muligheter for å teste/prøve ut budskapene Konkurranser Tilby hjelpemidler Sjekklister og diplomer Relevante og gratis bestillingsartikler Kommunikasjonsform Store bilder som dramatiserer budskap Korte tekster som går rett på handling 4–6 utsendelser årlig 10.06.2005 Dit navn • Møde / formål Navn • Arrangement
Målgruppe og markedsføring 01.01.2005 Målgruppe og markedsføring Målgruppe Alle privatkunder og andre privatpersoner Markedsføring Påmeldingsmuligheter på mange av sidene på vesta.no Julekalender (inkl. bannerannonser for denne) Bannerannonse januar/februar på forsiden på vesta.no Reklame og omtale i ulike brev utsendt til kunder Det første nyhetsbrevet Sendt 16. februar til 7491 e-postadresser Abonnentsgrunnlag: Intern kundedatabase over dem som har godtatt å motta e-post fra Vesta Påmeldte via vesta.no Påmeldte via Vestas julekalender i desember 2005 Nye abonnenter i etterkant Over 2500 nye påmeldte i perioden 16.02 – 30.03. 10.06.2005 Dit navn • Møde / formål Navn • Arrangement
Forventet effekt Prosent som åpner e-postmeldingen: 20 % 01.01.2005 Forventet effekt Prosent som åpner e-postmeldingen: 20 % Prosent av disse som klikker på lenker selve e-posten: 50 % Antall leste sider i gjennomsnitt: 4 Bestilling av gratisartikler: 10 % av dem som åpnet brevet 10 000 abonnenter på nyhetsbrev innen utgangen av 2006 10.06.2005 Dit navn • Møde / formål Navn • Arrangement
Resultat 55,5 % åpnet e-postmeldingen 01.01.2005 Resultat 55,5 % åpnet e-postmeldingen Antall unike brukere som har klikket på lenkene i e-posten overstiger antallet på dem som har åpnet nyhetsbrevet* Det tyder på at mange har videresendt nyhetsbrevet til andre Kun 2 % av dem som mottok brevet har meldt seg av Det ble i gjennomsnitt lest 4 artikler/sider på vesta.no Lenken til gratisartiklene ble desidert mest klikket på Det er sendt ut 2600 gratisartikler til 1100 kunder Målet for antall abonnenter er allerede innfridd Per 30. mars har vi over 10 000 abonnenter *4160 av mottakerne åpnet e-posten, 4589 unike brukere har klikket på lenker 10.06.2005 Dit navn • Møde / formål Navn • Arrangement
Hypoteser om hvorfor vi lykkes 01.01.2005 Hypoteser om hvorfor vi lykkes Vi er de eneste i forsikringsmarkedet i Norge med e-nyhetsbrev Vi har et moderat antall utsendelser i året (4 – 6) Budskapet er ikke produktfokusert og er ikke et salgsbudskap Vi tilbyr relevante gratisartikler og hjelpemidler Temaene er aktuelle og sesongbetonte Avgrenset til 3 hovedpoeng Bevisst billedbruk Bildene dramatiserer budskapet, ingen generelle "businessbilder" Forholdsvis store bildeflater God sammenheng mellom bilder og titler Bevisst tekstbearbeiding Lite tekst i e-posten Lenker og artikler går rett på handling Vi mener vi blir oppfattet som relevante Nyhetsbrevet har innfridd det vi har lovet i markedsføringen Et nyhetsbrev som hjelper deg i hverdagen Få gode tips presentert på en enkel, illustrativ og involverende måte – helt gratis på e-post Lær smarte og enkle sikkerhetstiltak Bestill gratis sikkerhetsmateriell 10.06.2005 Dit navn • Møde / formål Navn • Arrangement