Digitalisering av radio i Norge Radiopulsfrukost 24. oktober 2013 - Stockholm Line Langnes -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kringkasting i en digital framtid
Advertisements

OEP Offentlig Elektronisk Journal Beste praksis?
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet Norsk mal: Startside Tips språkmal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – ønsket språk. Eller velg.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Medietilsynet. Målsettinger •Fremme et allsidig medietilbud, mediemangfold og ytringsfrihet •Trygg mediebruk for barn og unge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Bioteknologinemda
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Utfordringer i bransjen
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Har RiksTV endret tv-markedet i Norge?
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Den ideelle kommunesammenslåing
Resultater Kundesenter
Leverandørutviklingsprosjekt
Regulatoriske muligheter og utfordringer for brukereide kabelnett Knut Sinkerud, sjefingeniør, Post- og teletilsynet.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Digital dividende Pia Braadland Senioringeniør Gardermoen,
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Basis IT Hva nå? Arne Fjerdrumsmoen, prosjektleder
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
HOVEDPUNKTER I NKOM RAPPORT
Radio listening in Norway
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Og om NRK sitt ansvar i kriser
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Regional radiolytting
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Bygg21-styret Det nye styret består av:
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Digitalisering av radio i Norge Radiopulsfrukost 24. oktober Stockholm Line Langnes -

Innhold •Medietilsynets rolle i digitaliseringsprosessen •Slukkevilkår •Status - slukkevilkår

Medietilsynets rolle i digitaliseringsprosessen

Kort om Medietilsynet •Medietilsynet er et statlig tilsyns- og forvaltningsorgan, rapporterer til Kulturdepartementet •Medietilsynet består av tre tidligere tilsyn: • Statens filmtilsyn • Eierskapstilsynet • Statens medieforvaltning •Tilsvarer • Myndigheten för radio och tv • Statens medieråd

Utstede konsesjoner •Innholdskonsesjon – konsesjon for å drive med kringkasting • Forenklet konsesjonssystem etablert på digital radio •Anleggskonsesjon – konsesjon for å etablere senderanlegget (teknisk konsesjon) • Utstedes sammen med frekvenstillatelse fra Post- og teletilsynet

Informasjonsoppdrag •MT har ansvar for å utforme og drive et informasjonsprosjekt om overgangen fra analog til digital kringkasting • Særlig rettet mot enkeltgrupper i befolkningen med særskilt behov og bilforhandlere

Informasjonsoppdrag forts. •En rekke informasjonstiltak er iverksatt • Etablert egen nettside med både forbruker- og bransjeinformasjon ( • Utarbeidet informasjonsbrosjyre – forbrukerrettet • Utarbeidet «bilbrosjyre» - fokus på bil og lytting i bil • Etablert eposttjeneste (forbrukere og bransje kan stille spørsmål) • Sosiale medier er tatt aktivt i bruk for å spre informasjon • Nettverksbygging (samarbeid, spre informasjon, koble ulike organisasjoner sammen mv.) • Egen medieplan • Utarbeidet kommunikasjonsplan (interntiltak)

Statusrapportering •Medietilsynet skal utarbeide en årlig rapport til Kulturdepartementet der status for innfrielse av slukkekriteriene presenteres •Neste rapport overleveres departementet i slutten av første kvartal 2014.

Slukkevilkår

Frekvenssituasjonen •Gjennom frekvensforhandlinger er Norge tildelt fire landsdekkende nett for DAB (Digital Audio Broadcast) i bånd III • to riksnett (Riksblokka og Riksblokk II) • ett regionnett med åtte regioner (Regionblokka - NRK) • ett lokalradionett med 37 lokalradioregioner (Lokalradioblokka) • (pluss en frekvensblokk i DVB-T nettet som også kan brukes til radio)

Slukkevilkår •Absolutte slukkevilkår • NRKs radiotilbud må ha digital dekning tilsvarende P1- dekning innen 1. januar 2015 (99,5 % bflk.d) (Regionblokka) • De kommersielle blokkene må være utbygd til minst 90 % befolkningsdekning innen 1. januar 2015 (Riksblokka og Riksblokk II – samlet) • Det digitale radiotilbudet må representere en merverdi for publikum (innholdsmessig og teknologisk) Innfridd 2015 = slukking av FM (riksplan)

Slukkevilkår forts. •To tilleggsvilkår må være oppfylt 1. januar 2015 dersom slukking i 2017 • rimelig og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil (herunder adapterløsninger) • minst halvparten av radiolytterne må daglig høre på en digital radioplattform Ikke innfridd 2015 = ikke slukking før 2019

Status - Slukkevilkår

Absolutt slukkevilkår 1 - dekning •NRKs regionblokk • Har en befolkningsdekning på over 85 % • Plan for utbygging til 99,5 % befolkningsdekning innen 1. januar 2015 foreligger • Antas at slukkevilkår vil bli innfridd

Absolutt slukkevilkår 2 – dekning •De kommersielle riksblokkene (Riksblokka og Riksblokk II) • Riksblokka har en dekningsgrad på over 85 % • Plan for utbygging til 90 % befolkningsdekning innen 1. januar 2015 foreligger • (Riksblokk II vil ikke bli utbygd før Riksblokka har nådd slukkevilkåret) Antas at slukkevilkår vil bli innfridd

Absolutt slukkevilkår 3 - merverdi •Innholdsmessig merverdi • 20 ulike innholdstilbud på DAB/DAB+ (85 % dekning, i Regionblokka og Riksblokka) ( i tillegg kommer testsendinger i Lokalradioblokka) •Teknologisk merverdi • Krav om mer robust lydsignal, bedre mottakere med gode skjermfunksjoner, EPG, nedlastningsmuligheter mv. • Et bredt utvalg av DAB+ radioer til salgs på det norske markedet, flere med funksjoner som beskrevet • Fokus på stabilt mottak under utbyggingen Antas at dette slukkevilkåret vil være innfridd 1. januar 2015

Tilleggsvilkår 1 – lytting i bil •Kulturdepartementet skal i løpet av 2013 komme med en presisering av hva de legger i kravet om «rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil» • Vil vurdere behov for makspris • Inkluderer adapterløsninger som gir et stabilt og robust signalmottak •Vanskelig å si noe om hvordan vi ligger an før departementets avklaring

Tilleggsvilkår 2 – digital lytting •36 % lytter daglig på radio via digitale plattformer (tredje kvartal 2013) • 19 % av dette er ren DAB-lytting •Dette tallet må øke til 50 % innen 1. januar 2015 dersom slukking skal kunne skje i 2017

Oppsummering •De absolutte slukkevilkårene ser ut til å bli innfridd innen 2015 •For tidlig å si om tilleggsvilkårene vil bli oppfylt i tide •Går mot slukking – dersom fremdriftsplanen for utbyggingen holdes

Takk for oppmerksomheten!