Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Læreplanen i eldre historie
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Vurdering i geografi vg skole
Digital ferdigheter i alle fag
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digitale tankekart i læring og undervising
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Lysåpning og senteravstand
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
Studiespesialisering med formgivingsfag
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
skriftlig eksamen i norsk
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Frå eitt medium til eit anna
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
Leksjon 03 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 3.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Mediedidaktikk Forelesning ved Trond Heum Årsstudium i mediekunnskap
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i samfunnsfag Del av etterutdanningstilbud i den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i alle fag Utarbeidet.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Digitale medium. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengeleg gjennom datateknologi Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Kap. 6 Tankar, tru og tvil i Bibelen
Digital startpakke – Nettvett 3
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Samfunnsfag s
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Navnet på landet du bor i
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!

Samfunnsfag Geografi •Sted og rom •Endringsprosesser •Lokalt, regionalt og globalt Samfunnskunnskap •Sosialisering •Politikk •Økonomi •Kultur Historie •Forandring gjennom tidene •Historisk innsikt •Historisk overblikk Geografi er GRØNN Samfunnskunnskap er ROSA! Historie er GUL!

Digitalt fokus i Geografi? 1.Kunne lese og bruke digitale kart 2.Kunne planlegge og presentere reiser til nære steder, Europa og andre verdensdeler ved å bruke digitale verktøy 3.Kunne gjøre greie for egne rettigheter og konsekvenser når en arbeider med Internett og publiserer sitt eget materiale 4.Kunne bruke bilder, film og andre kilder for å fortelle om viktige landskap og landskapsformer i Norge

Digitalt fokus i Geografi?  Det tredje punktet, som omhandler bruk av internett, kunne like gjerne stått i læreplanens generelle del.

Digitalt fokus i samfunnskunnskap? 1.Finne fram i trykte og digitale medium, sortere innhaldet i kategoriar og produsere materiale som kan publiserast 2.Følgje enkle reglar for personvern når ein bruker Internett 3.Velje eit tema, forme spørsmål og kaste lys over dei ved å bruke ulike kjelder 4.Forklare korleis informasjon frå massemedium og kommersiell påverknad kan verke inn på forbruksvanar

Digitalt fokus i samfunnskunnskap  Alle punktene som omhandler bruk av digitale medier i samfunnskunnskap kunne like gjerne stått i læreplanens generelle del.

Digitalt fokus i Historie? 1.presentere historiske emne ved hjelp av skrift, teikningar, bilete, film, modellar og digitale verktøy 2.lage visuelle framstillingar av to eller fleire tidlege elvekulturar ved hjelp av digitale verktøy 3.søkje etter og velje ut kjelder, vurdere dei kritisk og vise korleis ulike kjelder kan framstille historia ulikt

Digitalt fokus i Historie  De to siste punktene, som omhandler, å lage visuelle fremstillinger, og bruk av kilder kunne like gjerne stått i læreplanens generelle del.

Digitalt fokus i samfunnsfag  De fleste punktene som omhandler samfunnsfag handler om at man også inkluderer digitale kilder i det arbeidet man skal gjøre  Det er lite fokus på nye arbeidsmetoder i forbindelse med bruk av digitale hjelpemidler

Digitalt fokus – verbene som brukes  Geografi: Lese, bruke, planlegge, presentere, arbeide, publisere og fortelje  Samfunnskunnskap: finne, sortere, produsere, følgje, bruke, velge, forklare og påvirke  Historie: presentere, lage, søke, velje, vurdere, vise og fremstille

Ordbruk i L97 og K07 OrdL97K07 Digital016 Tekst02 Verktøy09 Sammensatt00 Informasjon149 Søk/Undersøke14 Presentasjon02

Grafisk fremstilling av ord i L 97 og K 07

Digitale kompetanse i samfunnsfag?  Viser disse foilene hva digital kompetanse i samfunnsfag innebærer?  Nope