Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Rutiner for finansforvaltning
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Internkontroll i kommuner
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Internkontroll i norske kommuner
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Styringsprinsipper Styringssystem
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
TILSYN FOLKEHELSE  Brev frå fylkesmann  Praktisk tilrettelegging og rykte går…  Møte med rådmann og kommunalsjef  Innsending av dokumentasjon.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar Carl-Jakob Midttun Trondheim.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Dialogkonferanse Behovene
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kvalitet, risiko og avvik
Sentraladministrasjonen
Helse miljø og sikkerhet
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Kurs for brukere av KFF-KSS
Internkontroll Pilotnettverk
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Seminar med partiene 14. november 2018
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens internkontroll

Lardal kommune Bakgrunn: Minste kommunen i Vestfold – 2435 innbyggere, men best plass pr innbygger med 271 kvadratkilometer Administrativ organisering, 3-nivå modell fra 01.10.13 Oppvekst og kultur Helse, omsorg og velferd Miljø, teknikk og næring Stab/støttefunksjoner – økonomiavdeling og fellestjenester

Lardal kommune Fellestjenester: servicetorg med ansvar for sentralbord, politisk sekretariat, post/arkiv, fakturering, informasjon. Rådgiver IKT Fagansvarlig personal Vært utskiftning i sentrale posisjoner siste årene

”Orden i eget hus” Kommuneloven § 23, punkt 2: Utgangspunkt Kommuneloven § 23, punkt 2: Administrasjonssjefen skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.

IA ARBEIDET I LARDAL KOMMUNE ”Orden i eget hus” Hvordan få oversikt nok til å ha betryggende kontroll?

”Orden i eget hus” Hvor starte? Hva har vi? Hvor finnes det? Hva må vi ha? Hvordan gjør vi det? Hva er godt nok?

”Orden i eget hus” To definisjoner av internkontroll: Internkontroll er et formalisert kontrollsystem der kontrollaktiviteter gjennomføres og følges opp med basis i vurderinger av risiko for styringssvikt, feil og mangler i virksomhetens arbeidsprosesser (PwC 2009, s5) COSO-definisjon: Den prosessen som er utformet og gjennomføres av de som har overordnet ansvar for styring og kontroll og av andre medarbeidere for å gi rimelig sikkerhet for at enhetene når sine mål med hensyn til pålitelig økonomisk rapportering, effektiv drift samt overholdelse av … lover og forskrifter (KRD, 2009a, s.21)

”Orden i eget hus” Hva har vi, hvor finnes det? ”Rød tråd” fra kommuneplanens samfunnsdel til sektorovergripende del i økonomiplan og budsjett, men noe tilfeldig videre på sektornivå Rapportering til kommunestyret i hovedsak på økonomi Noe tilfeldig hvordan vedtak ble fulgt opp, og om de ble fulgt opp

IA ARBEIDET I LARDAL KOMMUNE ”Orden i eget hus” Var utarbeidet sektorovergripende reglementer på mange områder Arkivert i kommunens sak-/arkivsystem eller i mapper på fellesområder Ingen helhetlig oversikt, vanskelig for nyansatte å få oversikt Liten grad av systematisk oppfølging og revidering Liten grad av risikoanalyser i forhold til å avdekke hvor vi er spesielt sårbare

”Orden i eget hus” Kjøpt lisens til KF Kvalitetsstyringssystem des. 2012. Tanken er at vi skal ha alt av dokumentasjon her – alt på ett sted og tilgjengelig for alle! Prosjektplan for implementering av systemet – med milepæler.

”Orden i eget hus” Hva gjorde vi? Overordnede styringsdokumenter Innførte Handlingsprogram i tillegg til budsjett og økonomiplan - i ett dokument Fokus på den ”røde tråden” fra kommuneplanens samfunnsdel – handlingsprogram – budsjett og økonomiplan Så har vi litt igjen før vi har den ”røde tråden” fra handlingsprogram til sektornivå

”Orden i eget hus” Rapportering: Kvartalsrapportene, hva skal vi informere kommunestyret om gjennom året? Økonomi, men hva med det vi har hovedfokus på i hverdagen vår – tjenesteproduksjon og ansatte? Personal – sykefravær, oppfølging Vedtak – oversikt over vedtak, status i oppfølgingen Kan videreutvikles og bli enda bedre.

”Orden i eget hus” Årsmelding ”den røde tråden” fra handlingsprogram, budsjett og økonomiplan Forsøker å bygge opp etter samme mal som vi bruker i handlingsprogram, budsjett og økonomiplan Rapportering - hvordan gikk det i forhold til målene og rammene som ble satt

”Orden i eget hus” Har kommet et stykke på vei, får gode tilbakemeldinger fra kontrollutvalg og folkevalgte. Gir god oversikt, mulig å forstå, enklere å lese.

”Orden i eget hus” Så kom det invitasjon til KS nettverk ”Rådmannens Internkontroll” Her ville vi være med, ta med oss gode råd videre, høre hva andre gjør, lære, dele. Deltar med hele rådmannens ledergruppe. 2 samlinger av 3 gjennomført.

”Orden i eget hus” KS sin ambisjon: At rådmannen skal sove godt om natta! Bli inspirert og motivert Forbedret internkontroll i løpet av nettverksperioden Trygghet på hva og hvordan for videre arbeid

”Orden i eget hus” Tre viktigste råd for styrket internkontroll Inngå i daglig ledelse og integrert med virksomhetsstyring Mer risikobasert internkontroll Mer formalisering, særlig dokumentasjon administrativ

”Orden i eget hus” Samling 1: Sektorovergripende dokumenter Hva er status hos oss? Plan for forbedring av sektorovergripende dokumenter Grep for forankring og involvering Avgrenset til rådmannens internkontroll, administrativt område

”Orden i eget hus”

”Orden i eget hus”

”Orden i eget hus” Samling 2: Risikobasert internkontroll Mer risikobasert internkontroll Hva kan gå galt? Hvilken risiko kan vi leve med? Hvilke kontrolltiltak har vi, og er de relevante

”Orden i eget hus” Hvorfor risikobasert internkontroll? Forebygge uønskede hendelser Sikre at rutiner og arbeidsformer fungerer og er treffsikre - at vi ikke har unødvendige rutiner/kontroller Gjør oss mindre sårbare Skaper trygghet og forutsigbarhet Dokumentasjon av hva som gjøres

”Orden i eget hus”

FORSLAG TIL MATRISEMODELL FOR KVALITET OG INTERNKONTROLL ”Orden i eget hus” FORSLAG TIL MATRISEMODELL FOR KVALITET OG INTERNKONTROLL Kvalitet i politisk ledelse Kvalitet i strategisk ledelse Kvalitet i profesjonsledelse Kvalitet i profesjonsutøvelse Kvalitet i tjenesten Prioritering av ressurser. Økonomistyring Personalledelse Utvikling Kvalitetssikring Utviklingsledelse Faglig kompetanse Sosial kompetanse Yrkesetisk kompetanse Metodekompetanse Endring- og utviklingskompetanse Mål Innhold Arbeidsmetode Vurdering

Risikobasert internkontroll ”Orden i eget hus” Risikobasert internkontroll

”Orden i eget hus” Kvalitet i tjenesten

”Orden i eget hus” Samling 3: Januar 2014 «Å stille de riktige spørsmålene – rådmannens oppfølging av internkontroll i tjenestene».

”Orden i eget hus” Hva har nettverket bidratt til? Oversikt over hvilke sektorovergripende dokumenter vi som et minimum må ha, vurdering av status, plan for revidering Utarbeidet forslag til matrise for risikobasert internkontroll Et nettverk, noen å kontakte Godt nok – bevisste vurderinger – dokumenterte valg Fokus på og prioritering av internkontroll i en travel hverdag Og for rådmann – sørg for å få ansvar for internkontroll inn i stillingsbeskrivelser og delegering av ansvar til lederne!

”Orden i eget hus” Hva har vært viktig i prosessen så langt: En positiv og engasjert økonomisjef - vært en pådriver i utvikling av maler og innhold i rapportene To nye kommunalsjefer, ser med nye øyne på organisasjonen En kommunalsjef som ser fram til å få på plass elektronisk system og en som er god på matriser Engasjert fagansvarlig for personal

”Orden i eget hus” Godt utgangspunkt for videre arbeid, nå er det opp til oss å fortsatt prioritere arbeidet med internkontroll! Gjør det enkelt!

Takk for meg!