Ressursskoler i sørsamisk område

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
Jag trivs best i öpna landskap
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Overgang grunnskole – videregående opplæring.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Frogn videregående skole
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Skolebruksplan 3 Vedtak i fylkestinget 17. desember.
November Vg1 Antall elevplasser opprettholdes på nivå med 2007/2008 Fordeling mellom yrkesfag og studieforberedende på 57/43 Økt satsing på Helse-
Yrkesfag gir mange muligheter
Overgangsprosjektet NY GIV
Samarbeid fagskole høgskole
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Time vidaregåande skole
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Overgangsprosjektet – NY GIV
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Regjeringens arbeid med samisk språk
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
Videregående opplæring i Vestfold v/ ass. direktør for videregående opplæring.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Kunnskapsløftet – «Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse» NIFU 26/2012, Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås.
Kompetanse for mangfold
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

Ressursskoler i sørsamisk område Ressursskole for videregående opplæring i sørsamisk

Vi omtales som ressursskoler blant annet i: Europarådet, minoritetsspråkpakt Stortingsmelding 28 «Om samepolitikken (2007 – 2008)» kap 2.3.2 Uttalelser fra statssekretærer i KD

Sørsamisk språkområde I 61 av 76 kommuner har valgmanntallsførte samer i sørsamisk valgkrets, som strekker seg fra Rana/Rødøy til Sunndal/ Folldal

Videregående ressursskoler i område Røros videregående i Sør-Trøndelag Grong videregående i Nord-Trøndelag

Røros videregående skole           Røros videregående skole Vår hverdag skal preges av: Livsglede, Åpenhet, Respekt og Følelse av verdighet. programområder: STP, DH, MK, HS, TIP, BAT, SS OG RM. I tillegg har skolen en avdeling for alternativ opplæring, som i dag er et tilbud for hele fjellregionen. Skolen har 2 ressurssenter: Røros Ressurs, kurs og kompetansesenter Aajege, samisk språk og kompetansesenter. Skolen har ca 300 elever, og 80 ansatte fordelt på 65 årsverk. Røros videregående skole er en aktiv medspiller i utvikling av lokal matproduksjon. Røros videregående skole jobber tett opp mot næringslivet for å tilfredsstille behov for arbeidskraft, både innen denne næringen og andre aktuelle næringer.

Grong videregående skole « Der mennesker møtes og drømmer blir til» 8 programområder SS, ID, BA, DH (duodje), HS, RM og NA og landslinje i Sportsfiske I samarbeid med HiNT utvikles tilbud om sportsfisk som del av bachelor i naturforvaltning fra høsten 2013 Voksenopplæring Egen trafikkskole Elevtall: 2010/11: 307 elever 2011/12: 311 elever 2012/13: 337 elever (1.søkere)

Sørsamisk undervisning fra skoleåret 06-07 til 11-12 Tall fra Røros vgs

Språkvalg Tall fra Røros vgs

Utdanningsprogram Samiske elever er søkere på alle utdanningsprogram Trend; jenter søker studieforberedende program mens guttene søker yrkesfaglige program Få samiske elever velger i dag en yrkesutdanning innen egen kulturbakgrunn

Forventinger fra ressursskolene Å få formalisert status som ressursskole definerte ansvarsoppgaver knytta til rollen med utgangspunkt i det faktiske opplærings- og utviklingsarbeidet som gjøres i dag. Å få ei forutsigbar grunnfinansiering, for å gi likeverdig sørsamisk språk- og fagopplæring på videregående nivå/voksenopplæring sikre langsiktig regionalt kvalitetsarbeid for sørsamisk opplæring i hele utdanningsløpet

Utfordringer Lærermiddelmangel Praktisk gjennomføring av fjernundervisningstilbudet Ulike tilbud på grunnskolenivå gir ulike språknivå ved oppstart i videregående skole Manglende fagnettverk både på grunnskole- og videregående nivå Manglende kunnskap om rettigheter og tilbud Manglende oppfølging av informasjonsplikt Oppfølging ved overganger i skoleløpet Lærermangel / Rekruttering til høyere utdanning

Utviklingstiltak for sørsamisk opplæring Læremiddelutvikling - nettbasert Styrking av opplæringstilbudet, faglig og organisatorisk (nettverksarbeid) Etablere og drifte en regional rådgivningstjeneste for sørsamisk opplæring i hele utdanningsløpet

Økonomi Statstilskudd til undervisning er kr 554,- per time inntil 50 timer i året, for de 20 første elevene for hver tilskuddsmottaker Innleid kostnad på undervisning er ca kr 1100,- per time Mellomlegget belastes lokalt Administrering og organisering gjøres lokalt og belastes lokalt Utstyr til fjernundervisning organiseres og belastes lokalt