Suksessfaktorer og utfordringer i fusjonsarbeidet mellom HiO og HiAk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Rekruttering av rektor og ledelse
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Hva er Fretex ?.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Organisering, status og kort om utvalg ved institusjonen
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Skolen – en kommunal virksomhet
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Prosjekt tidlig innsats
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Fra Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus til Høgskolen i Oslo og Akershus Felles OU-kurs for de fagpolitiske foreningene.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Prosjekt Bedre forskerstøtte
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Fusjonen NTNU og status fakultetet
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Det integrerte universitetssykehuset
Endringsprosesser ved UiT
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Nye retningslinjer internfakturering
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
utfordringer i en ny region
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Informasjonsmøter for ansatte
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Suksessfaktorer og utfordringer i fusjonsarbeidet mellom HiO og HiAk Råd til OPAD OPAD 2014_02.04.2017

Mål for sammenslåingen Skape landets beste utdanninger Skape ledende fagmiljø innen profesjonsutdanning, profesjonsrettet FoU og profesjonsstudier Skape nasjonalt ledende fagmiljø innen andre forskningsfelt Øke kvalitet og omfang på undervisning, forskning, formidling og kunstnerisk utviklingsarbeid Styrke relasjonene til samfunns- og arbeidsliv Styrke samarbeidet med studiesteder i utlandet Utvikle et samordnet og tilpasningsdyktig tilbud av etter- og videreutdanninger Styrke innsatsen for oppdragsbasert forskning Utvikle et lærings- og arbeidsmiljø preget av mangfold, trivsel og engasjement blant studenter og ansatte Skape en moderne og helhetlig organisasjonskultur

Fakta om de to høgskolene Høgskolen i Oslo: 12 400 studenter 1 250 årsverk 11 avdelinger 36 bachelorutdanninger 21 mastergradsutdanninger 2 doktorgradsprogram En rekke videreutdanninger Utdanner bl.a. til yrker innenfor barnehage og skole, helse og velferd, økonomi og ledelse, estetiske fag, bibliotek, journalistikk og teknologi. Høgskolen i Akershus: 3 850 studenter 300 årsverk 4 avdelinger 14 bachelorutdanninger 6 mastergradsutdanninger 1 doktorgradsprogram Flere videreutdanninger Utdanner til yrker innenfor helse, ernæring og ledelse, produktdesign og yrkesfaglærer. Presentasjonens tittel 02.04.2017

Forberedelse til fusjon Fusjonsprosessen Vår 2008 -Jan 2011 Jan 2011 – Aug 2011 Aug 2011 -----------> Fase 1 Utredning Fase 2 Forberedelse til fusjon Fase 3 Implementering Presentasjonens tittel 02.04.2017

Fase 1 – Utredning og beslutning – Den formelle prosessen Intensjonsavtalen godkjent i de to styrene i oktober 2008 Utredning, høringsrunde, vedtak i avdelingsstyrer osv. (nov.08 – sept.09) Prinsippvedtak fattet i de to styrene 28.10.09 Nye utredninger fram til desember 2010 Endelig vedtak i styrene, desember 2010 og av Kongen i Statsråd januar 2011 Presentasjonens tittel 02.04.2017

Prinsipper for deltagelse i prosjektet Fusjonen var tuftet på likeverdighet mellom partene I alle grupper skulle det derfor være en likeverdig representasjon blant ansatte, tjenestemannsorganisasjoner og studentrepresentanter Undervisnings- og forskertilsatte, administrativt tilsatte, tjenestemannsorganisasjoner og studentrepresentanter har vært representert i alle grupper

Prosjektorganisering Styret HiO Styret HiAk Styrings-gruppe Referanse-gruppe Prosjekt-gruppe Informasjon Utredninger: Strategi for universitetssatsing Styring og ledelse Faglig organisering Etterutdanning og oppdrag Administrativ organisering Tjenestetilbud og organisering av IKT Utviklings-prosjekter: Web Grafisk profil Budsjettfordelings-modell Integrasjon/sikker drift: IKT Økonomi HR Studieadm Forskningsadm +++ Omstilling/ innplassering

Fremdrift i fusjonsprosjektet 2009 2010 2011 Prinsippvedtak i styrene om fusjon 28.10.2009 - endelige styrevedtak om fusjon 09.12.2010 Des Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Des Jan Feb Mar Apr Mai Juni Jul Høring Utredning Strategi for universitetssatsing H Høring Styring og ledelse på/under institusjonsnivå Faglig organisering Etterutdanning og oppdrag Høring Administrativ organisering Tjenestetilbud og IKT Instituttenes interne org. Studieut-valg, utv. under FoU-virk., intern.utv Utvikling Medbestemmelse og omstillingsarbeid Prosess som har pågått i over tre år … Våren 2008: Etablert dialog HiAk og HiO – mellom rektorer og ledelse ved høgskolene – «på frier ferd» Sept. 2008: Intensjonsavtale og utredning «Èn region – en høgskole?» : Okt. 2009: Prinsippvedtak – etablerte prosjektorganisasjon, 2009-2010: Videre utredning: strategi, styring og ledelse, faglig og adm. organisering, etterutd. og oppdrag. 9. des 2010: Endelig vedtak og faglig organisering 17. mars: Vedtak administrativ organisering 1. august 2011: Fusjon - HiOA Vevløsning Kommunikasjonsstrategi Grafisk profil Integrasjon IKT Lokalisering Forskrifter, reglement mv

INFORMASJON!!! www.hio-hiak.no Felles vevside med all informasjon

ALLMØTER, SEMINARER, DEBATTMØTER++ 24 ulike arrangementer i perioden februar 2010 – august 2011

Strategi for universitetssatsing Utdanning FoU Samfunnsrettet virksomhet og formidling Menneskelige og økonomiske ressurser Presentasjonens tittel 02.04.2017

Faglig organisering Med utgangspunkt i dagens faglige organisering samt overordnede føringer i strategi for universitets­satsing og de diskusjoner som har vært ført i utredningsgruppen, har gruppen vektlagt følgende kriterier ved utarbeidelsen av de foreslåtte modellene. Eksterne forhold: En tydelig profesjonsprofil Skal være en god ramme for bred kontakt og samhandling mellom profesjoner og yrkesområder, storbyliv og forskningsverdenen Etablere robuste fagmiljø som framstår som attraktive både for eksterne samarbeidspartnere, potensielle studenter, og tilsatte Legge til rette for fleksible løsninger som sikrer relevans og nyutvikling av utdanningstilbudene i tråd med skiftende behov i samfunnet   Interne forhold: Etablere robuste fagmiljø som sikrer god kvalitet i og sammenheng mellom utdanning og forskning Sikre sterke og relevante praksisbaserte studier i tråd med samfunnets behov Legge til rette for tverrfaglig samarbeid både innad i det enkelte fakultet og mellom fakulteter Fakultetene og instituttene må være robuste med en tydelig oppgave- og ansvarsfordeling Må finne løsninger knyttet til lokalisering på flere campus

Presentasjonens tittel 02.04.2017

Presentasjonens tittel 02.04.2017

Styring og ledelse Styring Ledelse Høgskolestyret Sammensetting: 11 medlemmer (rektor, 4 eksterne, 3 UF-tilsatte, 1TA-tilsatt og 2 studenter) Styrets oppgaver er hjemlet i Lov om universiteter og høgskoler Kan delegere beslutningsmyndighet begrenset av saker som styret selv skal behandle Rektor og adm.dir Rektor er som styrets leder institusjonens øverste ansvarlige Adm.dir er institusjonens daglige leder og har det samlede arbeidsgiveransvaret og det økonomiske ansvaret Fakultetsstyret Sammensetting:9 medlemmer (ekstern styreleder, ytterligere én ekstern repr, 4 UF, 1 TA og 2 studenter) Er delegert myndighet av høgskolestyret gjennom spesifikke delegasjonsvedtak Dekan Faglig og administrativt ansvarlig for fakultetets samlede virksomhet. Rapporterer til rektor i saker av faglig karakter og til direktør om administrative og ressursmessige forhold Instituttråd Sammensetting: 7-9 medlemmer, inkludert instituttleder. (Antall fastsettes av fakultetsstyret: 7 medl: 2 UF-tilsatte, 1 TA-tilsatt, 2 studenter og 1 ekstern representant . 9 medl: 3 UF-tilsatte, 1 TA-tilsatt, 2 studenter og 2 eksterne representanter. ) Høgskolestyret har vedtatt sammensetting, mandat og reglement for instituttrådene Instituttråd ledes av instituttleder og er rådgivende overfor denne Instituttleder Faglig og administrativt ansvarlig for instituttets samlede virksomhet

Fase 2 – Forberedelse til fusjon Styret HiO Styret HiAk Styrings-gruppe Prosjekt-gruppe Informasjon Utredninger: Styring og ledelse Faglig organisering Etterutdanning og oppdrag Administrativ organisering Tjenestetilbud og organisering av IKT Instituttenes interne organisering Råd og utvalg Utviklings-prosjekter: Web Grafisk profil Budsjettfordelingsmodell Integrasjon/sikker drift: IKT Økonomi HR Studieadm Forskningsadm +++ Omstilling/ innplassering Presentasjonens tittel 02.04.2017

Web/grafisk profil Nytt nettsted åpnet 1. august…….. men fortsatt utvikles det… Ny grafisk profil ble tatt i bruk 1. august Presentasjonens tittel 02.04.2017

Omstilling/innplassering «Sentral» avtale om medbestemmelse mars 2010 «Lokal» avtale om Omstilling desember 2010 Håndbok for omstillingsarbeidet mars 2011 Bemanningsplaner, stillingsbeskrivelser, innplassering Alle undervisnings- og forskningsansatte ble direkte innplassert i ny organisasjon For teknisk/administrativt personale ble noen grupper direkte innplassert For de øvrige ble rettskrav til stilling vurdert ift innplassering

Krevende prosess… Det ble gitt mye informasjon, men det opplevdes som vanskelig å få formidlet vanskelig tilgjengelig «jus-språk» til den enkelte leder og medarbeider Både ledere og tillitsvalgte ble kurset i gjennomføring av omstillingssamtaler Særlig utfordrende for ledere som både skulle lede omstilling og som samtidig selv var under omstilling Etablerte «Omstillingsservice» og møter hver uke mellom arbeidsgiver og organisasjonene – nyttig!!!

Vi kom i mål.. Målet var at alle medarbeidere skulle vite sin organisatoriske tilknytning før de tok sommerferie!

Fase 3 - Implementering Vi fusjonerte 1. august Vi har i hovedsak komplementære utdanningstilbud Endringene oppleves som små for den enkelte student og for undervisnings- og forskerpersonalet Endringene og behovet for endring er større innenfor de administrative områdene …vi må definere tjenestetilbudet og utvikle felles arbeidsprosesser.. Har valgt å videreføre IKT-løsningene i begge høgskolene i en overgangsfase, men gradvis overgang Har etablert en shuttlebussordning slik at det skal være enkelt å reise mellom de to studiestedene () Møtetidspunkt avpasses ift shuttlebussen

Status – vedtak i styret for HiOA Organisasjonsstruktur Møteordning for styringsorganer ved HiOA Sammensetting og mandat for fakultetsstyrer og instituttråd Oppgaver og delegasjon av beslutningsmyndighet til fakultetsstyrene Reglement for instituttråd Delegasjon av beslutningsmyndighet og sammensetting av: Studieutvalg på begge nivå FoU-utvalg på begge nivå Doktorgradsutvalg på begge nivå Internasjonalt utvalg Forskningsetisk utvalg (rapporterer til styret) Utvikling av strategisk plan for HiOA 2012-2020 Åpningsbalansen i 2012 – over/underskudd fra 2011 ++ vi bygger struktur…

Andre saker… Retningslinjer for rådsorgan på instituttnivå Kvalitetssikringssystem Delegasjon av tilsettingsmyndighet (fra 01.09.12) Intern finansieringsmodell Kulturarbeidet Seniorpolitikk Servicesentrene Mobile arbeidsplasser Delegasjon av budsjettdisponeringsmyndighet

Integrasjon/sikker drift Felles løsninger tas i bruk etter hvert – vær pragmatisk! 01.08.11 Org.struktur Ledelse Web Grafisk profil Midl pers.regl Shuttlebuss Okt 2011 FS Overgangsforskrifter Budsjettmodell Strategiprosess & Lederutviklingsprogram Nov 2011 BAS Forskrift om master Fronter Bibsys 01.01.12 Felles budsjett og regnskap Agresso, SAP ++ Fronter Bibsys Febr/mars 2012 Felles e-post og kalendersystem Personal-reglement April-august 2012 Strategi 2020 Føringer for plan- og budsjettarbeidet Forskrift om studier og eksamen Forskrift om PhD

Ny strategisk plan

Strategiprosess – involvere hele organisasjonen Strategiprosess – involvere hele organisasjonen! Bruke de møteplassene vi har! HiOA Fakultetene

Strategiutvikling og lederutvikling Høst 2011 Vår 2012 Høst 2012 Analyse av fagporteføljen Strategi for HiOA Implementering Lederatferd vi ønsker å utvikle Verdigrunnlag Plattform for ledelse Teamutvikling Meg som leder Teamutvikling Organisasjonskultur Resultatledelse Virksomhetsstyring Utvikling av strategisk og effektiv ledelse Substans og prosess, relasjoner og strategi

Administrativ organisering Presentasjonens tittel 02.04.201702.04.2017

HiAk Rektor HiO Rektor/ direktør

Mandat Utredningsgruppen for organisering av det administrative arbeidet skal: Kartlegge brukerne av de ulike administrative tjenestene og i samarbeid med utvalgte nøkkelpersoner definere brukernes behov Utarbeide en beskrivelse av de administrative funksjonene og kartlegge hvilke av disse som vurderes som mest driftskritiske Kartlegge dagens forskrifter, reglement, retningslinjer, rutinebeskrivelser, kontrakter mv og vurdere hvilke av disse det er behov for å oppdatere eventuelt utvikle nye dokumenter for. Gi anbefalinger om når vedtak må fattes for de ulike dokumentene. Gjennomføre en nåsituasjonsanalyse for begge institusjoner Med utgangspunkt i nåsituasjonsanalysen, utarbeide forslag til kriterier som skal legges til grunn for framtidig organisering Med utgangspunkt i fastsatte kriterier, brukernes behov og nåsituasjonsanalysen, utvikle forslag til løsninger for det framtidige tjenestetilbudet. Foreslå lokalisering av de administrative tjenester i fht en flercampusmodell Utarbeide plan for implementering av de nye løsningene Legge til rette for en god integrasjonsprosess for felles administrative tjenester i ny institusjon

Organisering Utredningsgruppe for organisering av det administrative arbeidet Administrasjonsdirektør Anne Marit Fahre, HiAk, leder OP-direktør Tore Dæhlin, HiO Personalsjef Erik Tangstrøm, HiAk Økonomidirektør Torill Erikson, HiO Dekan Petter Øyan, HiAk Dekan Per Øystein Staff, HiO Studiesjef Sigrun Berge, HiAk Førsteamanuensis Harald Koht, HiO Avdelingsdirektør Tormod Furuseth, HiO Kontorsjef Anka Ødegaardshaugen, HiO TMO HiAk, Eva Andresen TMO HiO, Anders Schelderup Lyng Stud. HiAk, Øyvind Bakke Stud. HiO Lars H. Lund Sekretærer: Rønnaug Lyckander, HiAk og Tore Vogt, HiO. Prosjektleder har møte- og talerett Presentasjonens tittel 02.04.2017

Presentasjonens tittel 02.04.2017

Mandat Utredningsgruppen for organisering av det administrative arbeidet skal: Kartlegge brukerne av de ulike administrative tjenestene og i samarbeid med utvalgte nøkkelpersoner definere brukernes behov Utarbeide en beskrivelse av de administrative funksjonene og kartlegge hvilke av disse som vurderes som mest driftskritiske Kartlegge dagens forskrifter, reglement, retningslinjer, rutinebeskrivelser, kontrakter mv og vurdere hvilke av disse det er behov for å oppdatere eventuelt utvikle nye dokumenter for. Gi anbefalinger om når vedtak må fattes for de ulike dokumentene. Gjennomføre en nåsituasjonsanalyse for begge institusjoner Med utgangspunkt i nåsituasjonsanalysen, utarbeide forslag til kriterier som skal legges til grunn for framtidig organisering Med utgangspunkt i fastsatte kriterier, brukernes behov og nåsituasjonsanalysen, utvikle forslag til løsninger for det framtidige tjenestetilbudet. Foreslå lokalisering av de administrative tjenester i fht en flercampusmodell Utarbeide plan for implementering av de nye løsningene Legge til rette for en god integrasjonsprosess for felles administrative tjenester i ny institusjon

Analyse av nåsituasjonen – «funn» Formål: Forankring og gjensidig forståelse Gjennomgående likhetstrekk knyttet til utfordringer, uavhengig av funksjonsområde og høgskole, og som det blir særlig viktig å ta med videre i prosessen: Uklare ansvarsforhold/oppfatninger av hvem som har ansvar for hva - rolleavklaringer Uklare organisatoriske skiller Det stilles flere spørsmål om unødvendig arbeid, innom- og signeringsrunder, dobbeltarbeid, uhensiktsmessig saksflyt, manglende fullmakter mv Manglende oppfølging/etterlevelse av frister, og forståelse for hva dette medfører Sårbarhet – personavhengighet i viktige funksjoner Ulike rutiner/prosedyrer på ulike avdelinger i viktige funksjoner Fragmentering – manglende helhet Manglende samordning mellom faglige og administrative ressurser Manglende spesialistkompetanse på enkelte områder Brukerstøttefunksjoner fungerer ikke bra nok Manglende styringsverktøy, for eksempel knyttet til prosjektstyring og målstyring Viktig funksjonalitet i IT- systemer er ikke tatt i bruk som forutsatt – for mye papir Flere administrative IT- systemer er lite funksjonelle, brukes ikke optimalt mv, og det er til dels manglende integrasjon mellom systemer.

Presentasjonens tittel 02.04.2017

Kriterier for valg av organisasjonsmodell Brukerorientering Robusthet Effektivitet Harmonere mål og strategier og bygge èn organisasjon - èn skole

Brukerorientering Brukernes behov for tjenester skal stå sentralt, og ikke funksjonen i seg selv. Dette innebærer: Samhandling – god integrasjon – aktiv dialog. Bør kjennetegne forholdet mellom faglige og administrativt tilsatte og mellom de ulike administrative funksjonene så vel på fakultetsnivå som mellom fakultetene og mellom disse og fellestjenestene. Korte rapporteringslinjer og informasjonsveier styrker dette Oppgaveløsning og beslutninger legges nærmest mulig til brukerne. Dette er av særlig stor betydning for forvaltningsoppgavene. For å sikre samsvar mellom myndighet og gjennomføringskraft, bør flest mulig ressurser legges til fakultetsnivå. Dette kan komme i konflikt med ønsket om fleksibilitet (se robusthet) Legge til rette for enhetlige tjenester og likebehandling på tvers av nivå, mellom fakulteter og øvrige enheter -og studiested Enkel "lesbar" struktur for ansatte, studenter og eksterne. En homogen inndeling i enheter på tvers av fakulteter og så langt som mulig i forhold til fellestjenestene, vil bidra til dette Presentasjonens tittel 02.04.2017

Robusthet Som gir brukerne trygghet for at vi kan levere rett kvalitet til rett tid. Dette innebærer: Relevant kompetanse og kapasitet på rett sted Tilstrekkelig kvalitet/faglig kvalitet Personuavhengighet Dokumenterte og standardiserte (felles) systemer og rutiner og deling av kunnskap og informasjon mellom administrative ressurser Fleksibilitet Kunne benytte kompetanse og kapasitet på tvers av nivå, fakulteter, institutter og studiesteder.

Effektivitet Unngå unødvendige aktiviteter og sløsing med ressurser, som dobbeltarbeid, ventetider og ubenyttet kapasitet. Dette innebærer: Tydelig ressurs- og resultatansvar Effektive arbeidsprosesser med klar beslutningsstruktur Hensiktsmessig saksflyt, unngå fragmentering God informasjonsflyt (få grensesnitt)   Moderne løsninger og teknologi Balansere "høyde og bredde" Rett lederspenn Unngå for mange nivåer (kortere informasjonsveier og synlig ledelse) Minimere behov for koordinering og støttefunksjoner Presentasjonens tittel 02.04.2017

Harmonere mål og strategier og bygge èn organisasjon - èn skole Styrke "strategisk" ledelse Rimelig balanse fag/adm i toppledergruppen Rimelig balanse mellom fagkritiske administrative funksjoner og støttefunksjoner og generelle administrative funksjoner i ledergruppene på fakultetene Synliggjøre satsingsområder og allokere tilstrekkelig ressurser til disse Hindre at områder som administrativ støtte til FoU, prosesser til utvikling av mål og strategier, samt virksomhetsutvikling drukner i andre løpende oppgaver Synliggjøre og ansvarliggjøre fagkritiske støttefunksjoner Presentasjonens tittel 02.04.2017

Premisser Forholdstallet mellom TA og UF Fakultetsadministrasjonen server instituttene Presentasjonens tittel 02.04.2017

Rådgiver og tilrettelegger Pådriver i utviklingsarbeid Sørge for at lover og regler etterleves Utvikle gode kontrollrutiner for å sikre dette Tilby til enhver tid et tilpasset tjenestetilbud og gjennomføre arbeidsprosessene på en effektiv og god måte Være pådriver for realisering av strategiske mål og tiltak Holde oppdaterte oversikt over prosjektporteføljen (initiativer, framdrift, status, leveranser og ressursbruk Være oppdatert på nasjonale og internasjonale trender og føringer og rådgi ledelsen i strategiske spørsmål Utvikle og forvalte styringsmodell (modell, prosess, verktøystøtte) Bygge opp styringsinformasjon og analysere og formidle resultatene som grunnlag for læring og videre utvikling av høgskolen Utvikle eget administrative fagområde Rådgiver og tilrettelegger Pådriver i utviklingsarbeid Kvalitetssikrer i drift og forvaltning Tjeneste-leverandør

HiOA Styret Rektor/ direktør «gammel studie- seksjon» HiAK

Styret Rektor/ direktør SPS Felles- adm. PUS HF LUI SAM TKD Fak.adm. Fak.adm. Fak.adm. Fak.adm. HEL FLU JBI Prod.design AV GFLU JM Estetiske fag Fysio & M YFL Off adm & vf Bygg & energi Ergo & orto Intern.stud. Økadm Ind.utv. Sykepleie Sos.forsk Info.tekn. Rad/tannt Bio & farmasit

Styret Forskn.etisk Rektor/ direktør Studieutv FoU-utv SPS Felles- adm. Internasj.u Dr.gradsutv PUS FS FS FS FS HF LUI SAM TKD Studieutv Fak.adm. Studieutv Fak.adm. Studieutv Fak.adm. Studieutv Fak.adm. FoU-utv FoU-utv FoU-utv FoU-utv Dr.gradsutv Dr.gradsutv Dr-gradsutv Institutter Institutter Institutter Institutter. Inst.råd Inst.råd Inst.råd Inst.råd

Utfordringer Informasjon, kommunikasjon og medvirkning Formidle et komplekst budskap på en forståelig måte Motstand mot prosessen Fikk SAK-midler til fusjonsarbeidet, men ingen tydelig politisk støtte og drahjelp

Suksesskriterier Mål for fusjonen og Strategi for universitetssatsing Klar framdriftsplan med leveranser på milepæler hele veien Ledelsen var flink til å bygge prosjektleders autoritet Likeverdighet mellom partene Ikke for topptunge grupper Sikre brukermedvirkning Mange og målrettede kommunikasjonsaktiviteter Åpenhet – aktiv og oppdatert webside Adm.org: to ulike modeller, sprikende høringssvar, ga rom for forslag om ny org.modell Ekstern juridisk kompetanse i vurdering av rettskrav Ikke sett urealistiske mål for hva som skal være på plass til Dag 1. Vi bygger mye kultur gjennom utvikling av felles struktur…! Få nye ledere på plass til å lede omstilling og innplassering

Veien videre – OU-program Formål: Utvikle administrasjonen som tjenesteleverandør med tjenester som er relevante og fleksible for brukerne Sette administrasjonen i posisjon til å påta seg rollene som strategisk rådgiver og pådriver i utviklingsarbeid Øke studenttall uten å øke administrasjonens fotavtrykk 02.04.2017

Rådgiver og tilrettelegger Pådriver i utviklingsarbeid Sørge for at lover og regler etterleves Utvikle gode kontrollrutiner for å sikre dette Tilby til enhver tid et tilpasset tjenestetilbud og gjennomføre arbeidsprosessene på en effektiv og god måte Være pådriver for realisering av strategiske mål og tiltak Holde oppdaterte oversikt over prosjektporteføljen (initiativer, framdrift, status, leveranser og ressursbruk Være oppdatert på nasjonale og internasjonale trender og føringer og rådgi ledelsen i strategiske spørsmål Utvikle og forvalte styringsmodell (modell, prosess, verktøystøtte) Bygge opp styringsinformasjon og analysere og formidle resultatene som grunnlag for læring og videre utvikling av høgskolen Utvikle eget administrative fagområde Rådgiver og tilrettelegger Pådriver i utviklingsarbeid Kvalitetssikrer i drift og forvaltning Tjeneste-leverandør