NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Forskning og utvikling
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Avdeling for sosionomutdanning
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Slåtthaug ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim Wiki som prosjekt i lærerutdanningen; et grunnlag for sammensatte didaktiske refleksjoner NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim

Krav til lærerens kompetanse Kunnskapsløftet, LK06 ”Å kunne bruke digitale verktøy” En av fem grunnleggende ferdigheter Skal integreres i alle fag, på alle trinn i norsk skole Digital kompetanse – digital dannelse Et komplekst og sammensatt begrep ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn” Utdanne digitalt kompetente lærere (Erstad, 2010)

TPCK Mishra, Punya and Matthew J. Koehler. 2006

Sitat fra refleksjonsnotat ”Dette prosjektet er det mest lærerike og virkelighetsnære jeg har vært gjennom i hele min tid på lærerutdanningen”

Studentprosjektet Fordypning i pedagogisk bruk av IKT - vårsemesteret Utvikling, utprøving og evaluering av wiki i en gitt undervisningskontekst (Valg av wiki-programvare) Installasjon av wiki Organisering, planlegging og gjennomføring av undervisning i samarbeid med lærer i skolen Periode på 3-6 uker med elever Lærer har det faglige ansvaret – studenten skal ikke overta undervisningsoppgaver

Datagrunnlag Veiledning Prosjektrapport Refleksjonsnotat Presentasjon med opponentgrupper

Hva er Wiki? Et nettbasert kollektivt forfatterverktøy Gjør weben skrivbar uten kunnskap om koding av nettsider (html) Hypertekstbasert samarbeidsverktøy Enkeltindivider har ikke eierskap eller kontroll med innholdet Alle står fritt til å produsere innhold, revidere og slette andres Kan begrense tilgang Gir mulighet for å spore versjoner - historikk

Muligheter for skolen Aktuelt for oppgaver som har elementer av Prosjektbasert læring Autentiske skrivesituasjoner – å skrive på nettet Samarbeidslæring

Studentenes teknologiske forkunnskaper IKT og læring Html/CSS Php Utvikling av digitale læremidler Erfaring med egen blogg Brukergrensesnittdesign Forelesning om wiki Nettvett, opphavsrett, personvern, kildekritikk

Tekniske krav til wikien Skrevet i PhP Basert på åpen kildekode Skal installeres på vår web-server Skal ha sidehistorikk Norske menyer er en fordel

Teknologiske aspekter Velge ut og installere programvare i henhold til tekniske krav Teknologi Pedagogikk Fag

Faglige aspekter Læreren ved skolen har det faglige ansvaret Valg av tema for prosjektet Faglige læringsmål Teknologi Pedagogikk Fag

Teknologiske-pedagogiske aspekter Elevenes forkunnskaper – digitale og faglige Digital kompetanse Wiki som verktøy Kildekritikk Opphavsrett Personvern Erfaringer med samarbeid, responsskriving Teknologi Pedagogikk Fag

Teknologiske-pedagogiske aspekter forts Tid til rådighet  tilgang til maskiner På skolen, hjemme, lekser  tilgang til maskiner Lærerens rolle i det digitale klasserommet Undervise med datamaskiner i klasserommet Datadekning, pålogging, distraktører, organisering av maskiner i klasserommet Tilgang til ressurser, kritisk vurdering av kilder

Teknologiske-pedagogiske aspekter forts Samarbeid om tekstutvikling  muligheter i wikien Jobbe individuelt eller i grupper Gruppesammensetning Elevenes digitale, faglig og sosiale kompetanse Læringsutbytte  digitalt, sosialt (og faglig)

TPCK-aspekter Hvordan bruke wiki til støtte for elevenes læring i gitt undervisningskontekst (trinn, fag, tema)? Læringsmål Faglige Digitale Sosiale Hvordan bruke digitale verktøy i faget? Hvordan skal elevenes arbeid vurderes? Teknologi Pedagogikk Fag

TPCK Designe, tilpasse wikien  fag, tema, brukergruppe Åpen/lukket wiki Brukernavn og passord Brukerrettigheter Vurdering  brukernavn, brukerhistorikk

Erfaringer med Wiki i skolen Elevene får: Autentiske skrivesituasjoner Erfaring i nettbasert samarbeid om tekstutvikling Erfaring med å velge ut og bearbeide kilder Erfaring med å utvikle hypertekster Fleksibel tilgang – skole-hjem Naturlig tilnærming til opphavsrett Digital kompetanse Faglig kompetanse Forståelse for Wikipedia

Sitat fra refleksjonsnotat ”… det ga masse gir i klassen, at de tok ansvar for hverandre og lenkene og lagde nye artikler der noen manglet…”

Noen utfordringer At flere elever ikke kan redigere samme side samtidig Å få elevene til å samarbeide om tekstene Elevenes faglige læringsutbytte Teknologien får stort fokus

Tilbakemelding fra en skole ”Foredragene om fylkene var imponerende. Alle hadde forberedt seg, og presentasjonene var på høyt nivå både muntlig og digitalt…Det som var morsomst var at dette virkelig fanget noen av de svakeste elevene. Et par av dem hadde faktisk de beste presentasjonene”

Utfordring Samarbeidet mellom lærer og studentgruppe – uklare roller og ansvar? Oppgaveutforming; begrenset samarbeid Vurdering av elevenes faglige utbytte

TPCK Mishra, Punya and Matthew J. Koehler. 2006

Sitat fra refleksjonsnotat ”Jeg føler nå at jeg sitter på en kompetanse om wiki som jeg kan og skal bruke. Å ha jobbet på denne måten har gjort at en tidligere ”utilgjengelig” arbeidsmetode har blitt tilgjengelig. Med det mener jeg at jeg nok aldri hadde tatt tak i wiki som læringsverktøy på egenhånd, uten å ha vært gjennom denne prosessen sammen med flere studenter. Arbeidet har gitt oss mye å tenke på, refleksjoner, praktiske og tekniske løsninger”

Sitater fra refleksjonsnotat ”Med denne erfaringen skulle jeg gjerne hatt det totale ansvaret” ”Jeg vil bli en ”TPCK-lærer” og jeg føler prosjektperioden har bidratt til at jeg forstår TPCK tenkningen bedre. Dette blir heretter et viktig prinsipp i all min undervisning”