Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Hvem skal bestemme?.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Kort om handelsanalyser og nytten av prosjektet for Framtidens byer Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Skandinavisk næringsliv og CSR
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :55 Side 1 FEIDE – BAS v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Juristens og ingeniørens tilnærminger – noen egne erfaringer Professor Hans Jacob Bull Nordisk Institutt for Sjørett.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Norges Bank Investment Management Filname Etikk og eierskapsutøvelse Henrik Syse, Leder for Corporate Governance-gruppen, Norges.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Page 1 Kvalitetssystemer – redskap med mange målsettinger Bjørn Stensaker.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Fordypningsprosjekt SIF8094 INCO - Inkrementell systemutvikling med RUP/XP.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Global outsourcing av IT
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Page 1 Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? Bjørn Stensaker.
15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
1 Aktuelle saker fra avløpskomitéen 30. mai 2012.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Anne Selnes strategi- og kommunikasjonsdirektør styret
Kvalitet i fleksible studier
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker

Prinsippielle utgangspunkt •Kontroll og utvikling er dimensjoner som ikke kan kombineres (UK) •Kontroll og utvikling er ulike aspekter av det totalansvar offentlige myndigheter har for høyere utdanning (Nordisk perspektiv) •Det nordiske syn vant frem…

Er metodikk viktig? •Akkreditering er først og fremst et kontrollredskap (sanksjoner) •Audit er først og fremst er utviklingsredskap - men hvilken praksis som faller under ”akkrediterings-” og ”audit” begrepet varierer…

Hvorfor er et institusjonsfokus i økende grad populært? •Kopling av QA til moderniseringsbehov ved universitetene •Kostnadsnivå og lærestedenes arbeidspress •Behov for å utvikle praksis og metode hos kvalitetssikringsorganene

Alternative fremgangsmåter for å ivareta utvikling ved inst.akkrediteringer •Europeiske trend: Risk-Management - fokuserer på de som ”trenger” kontroll •Metodisk nytenkning: Bytte om på selv-ev. og ekstern akkreditering. Akkreditere først der institusjonene selv ”lærer” i etterkant •Akkrediteringsorganet som ”kunnskapsspreder” (good practise) •Vektlegge ”procedural justice” (skape forutsigbarhet i systemet)