BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Faginformasjon om programfagene for
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Dokumentasjon av en prosess
Roman- og novelleanalyse
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Maja Michelsen Norsk november 2010
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Nasjonale prøver.
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Valgfag på Kastellet skole
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
skriftlig eksamen i norsk
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Charlie Hooker Kristin Eggum Myrvang Therese Hornsletten.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Sammensatte tekster PPU
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
KULTURTANKEN Visuell profil
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Revidert læreplan i engelsk
Utskrift av presentasjonen:

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum

Bilde som tekst Hva Undervisningsprogram som anvender den digitale teknologien som sentralt virkemiddel i formidlingen Hvem For elever i videregående skole Når Gjennomføres som pilotprosjekt i mai-juni 2009 Hvor På Rogaland Kunstmuseum og i samarbeid med Universitetet i Stavanger og Den kulturelle skolesekken i Rogaland

Bilde som tekst ønsker å inspirere til å se og lese kunst på nye måter.

Elevene får oppleve bilder samtidig som de hører ulike typer tekster og musikk. Dette har sammenheng med skolens læreplaner der begrepet om sammensatte tekster er essensielt. Sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder.

Målet er å bevisstgjøre elevene på hvordan blikket, tekstene og lydene påvirker tolkningene.

Sentralt i prosjektet er en øyebevegelseslab, som er et utstyr som måler pupillens bevegelse og som dermed kan vise eksakt hva en person har sett på et bilde og hvor lenge vedkommende har sett på de ulike elementene. Resultatene fra øyebevegelseslabens målinger brukes i refleksjoner rundt elevenes opplevelser og tolkninger.

Aktuelle problemstillinger 1)Hvordan påvirkes betrakterens blikk av maleriets komposisjon? 2)Hvordan vil det å tilføre nye modaliteter, slik som tekst og lyd, påvirke blikket og tolkningen av maleriet? 3)Hvis variasjoner i lesningene – hvorfor? 4)Hvis brudd med forventningene – hvorfor?

Bilde som tekst er i samarbeid med Den kulturelle skolesekken i Rogaland Den kulturelle skolesekkens mål • Å medvirke til at elever i skolen får et profesjonelt kunst- og kulturtilbud • Å legge til rette for at elever i skolen lettere skal få tilgang til, gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for kunst- og kulturuttrykk av alle slag • Å medvirke til å utvikle en helhetlig innlemming av kunstneriske og kulturelle uttrykk i realiseringen av skolen sine læremål Bilde som tekst er produsert av: Rogaland Kunstmuseum, Lesesenteret – Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Universitetet i Stavanger,