Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
4 Bruk øynene riktig.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Litt mer om PRIMTALL.
Legeringer Per-Einar Rosenhave
Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sone 1 (aerob) % av makspuls, lav intensitet
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Vedlikehold og reparasjon
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Tekster til kapittel 2.
Kapittel 28 Norgeskartet
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Innføring i et standardisert klatrespråk
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Likevekt og Elastisitet
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
Månedsbrev Smørblomst
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Mappeoppgave i Verksted og konstruksjon
Sannheter og myter om tømmervogntog
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Innstilling Kverneland Vendeplog.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Matematikk i skole og hjem
En bro til matematikk Studie av en hengebro.
Utskrift av presentasjonen:

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Hjulbygging Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

I begynnelsen var ordet Så kom formelverket... Det enkleste her er å bruke et excel ark eller enda bedre en online kalkulator som DT-swiss. Her ligger mange komponentverdier inne. Disse tar også hensyn til at eiken strekkes under spenn. Stålets E nummer er 193GPa. Ved diameter, spenning og lengde finner vi forlengelse. Gjerne over 1mm DS på landevei. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

I begynnelsen var ordet Så kom formelverket... Ved effektiv ’nippeldiameter’ på felg (ERD) og hulldiameter på flange samt hvor langt denne befinner seg fra senter av navet kan vi enkelt regne oss frem til hvilke eikelengder som behøves. Ved bruk av tynne eiker bør forlengelsen av eiken ved spenning taes med i beregningen. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Komponenter Eiker & Nipler Nav Felg Stativ Tensiometer Eikenøkkel Diverse Gjennogår forskjellige komponenter og verktøy Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Felgen Hva skal den brukes til? Ballanse mellom vekt og styrke Pinning/sleeved/sveiset? Eyelets? Doble/enkle? Prep av felg: -runde nippelhull, olje? Noen felger, spesielt dem uten eyelets, kan ha skarpe kanter for nippelen Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Nav Langt viktigere enn hva mange vil inrømme Flense størrelse/distanse -> vinkler Beregne spenneing DS – NDS Lagre Paler – inngrepspunkter – system Selve geometrien på navet er viktig. Lagrene rulleegenskaper er overdrevet, men vi ønsker ikke små putlelager bak DS Ingrepspunkter kan være viktig i terrenget. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Felgen, stivhet, myter Annet arealmoment Rektangulært (Steiners teorem) Hvorfor sliper felger på bremsen, og hva er alt dette med lateral stivhet? Er det forskjell på stivhet og styrke? Hva er sammenhengen Er en dyp felg stivere? Hva med en box-felg? Formelen sier oss at dybde har nært ingenting å si for stivhet og styrke.............Men Dybde vil gi vertikalt stivere og akseptere høyere spenn. Høyere spenn vil godta høyere nodeavstand på felg (færre eiker), men det går ut over lateral stivhet Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Felgen, stivhet, myter Avbøying av ’fast’ I bjelke Formel 2 er for å vise hvordan et typisk tensiometer virker mens vi er inne på avbøying. Rektangulærformel for annet arealtversnitt sier oss at bredden på en aeroeike er underordnet tykkelsen for beregning av spenn. Har en tabell for en tilnærmet like bred, er dette bra nok. Kort om avbøying Med F=kraft, L=lengde E=youngs og I = annet areal viser det en liten sammenheng mellom nodeavstand, felgprofil og stivhet. Verdt å merke seg er at en doblig av L, ganger avbøying med 8! Vi ’ser’ også at en boxprofil kan være ettergivende vertikalt, men stiv lateral Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Felgen, stivhet, myter En felg som har et høyt annet arealmoment mot navet, vil distribuere vertikal last over flere eiker En felg med høyt annet arealmoment også 90⁰ på, vil være sideveis stivere En dyp felg gir kortere eiker og bedre vinkler En økning i vinkel bidrar med kvadratet i forhold til lateral stivhet. Tversnitt/eiker kun linært. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Skivebremser Spesielle problemstillinger oppstår ved skivebremser Minimere at hjulet trekker til en side ved oppbremsing Belastning ved felgfeste Sørge for at eiken går gjennom nippel Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Eiker Hvor mange behøves Kryss eller ikke? Avstand mellom noder Valg av nippler Prep av eiker og nippler Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Hvor mange eiker, og hvilken type Mange tynne eiker gir det sterkeste hjulet Det belastede området får flere eiker å dele lasten på samtidig som en tynn eike er strukket mer -> den kan presse mer sammen uten å miste spennet. Det er dette som definerer hjulets styrke Det har lite med hjulets stivhet å gjøre. Hjulet blir ikke nevneverdig stivere om man øker spennet Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Hva med bak da? Ja..Der er jo et problem Drevside bak og skive fremme kan det med fordel brukes kraftigere eiker Hvorfor? Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Hva med bak da? Gå igjennom måling av felg og nav Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Hva med bak da? Halvparten NDS som DS Jevn eikespenning, lang nodeavstand..Følger? Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Hva med bak da? Radial NDS, Tangential DS Relativt dårlig DS flense distanse, tangent DS (2,5x) radial NDS. Knapt nok utslag på tensiometer. Virkelig ikke blandt mine favoritter Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Hva med bak da? Radial DS, tangential NDS Hærlige vinkler, men akk...Selv om navet og eikefestene er dimensjonert for det vil spoleeffekten skape slitasje Eiker 90gr på kan ikke overføre kraft. Likevell en av mine favoritter. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Hva med bak da? Medium/høy DS flense og ett kryss ned Ekstremt eksempel, men selv med 2X har en større effektiv flensediameter enn de fleste vanlige bav med 3x Hadde man her brukt tangetial, ville vinkelen inn til felg blitt veldig uheldig og skapt unødig slitasje og brekkasje Her går vi ut 45gr. Med en flense på 70mm ~ 50mm effektiv. Selv 1X hadde vært nok her, men ved 32 hadde jeg nok valgt 2X Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Hva med bak da? Bak blir spennet DS en god del høyere og symbolsk kortere. Ved å gjøre den enda kortere vil vinkelen øke noe, men fremdeles vil stivheten bidra mest fra NDS. Hjulet er ikke proposjonalt mye stivere ene vei enn andre, men å jevne ut spennet og ’fjæringen’ fører til et bedre hjul. Ved å ta med alle detaljer kan vi fort øke hjulets stivhet og styrke radikalt! Gjerne i størrelsesorden 20% Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Eikemønstre Radielle eiker kan ikke overføre kraft Brukes de likevel, er det ’oppspolingseffekt’ som vil gi en trekkvektor Ulempen med radiel DS er at eiken vil bevege seg en del i eikehullet og skape en del slitasje. Når det gjelder respons, så vil det sammen med tangential NDS og stivt nav være torsionalt mer enn stivt nok. Torsional stivhet ved tangentiel er gitt ved Kt=r*π/180 * Eikeantall/2 * Eikeelastisiteten * effektiv flange radius Stivhet navskaft er gitt ved Kt = annet arealmoment * shear modu alu / lengden (hvis rent rørformet) Trekkraft distribusjon til venstre side => Kttot = Ktleft + Ktright, 1/Ktleft = 1/Ktnav + 1/Ktright (= typisk 15% av Ktright) Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Hjulets respons/stivhet ’responsen’ eller torsional stivhet bestemmes jo av alle komponentvalg, eikemønster of efektive flangediamter. Felgens bidrag bidrar lite i forhold til eikens diameter som har kvadrert effekt. Effektiv flangediameter er også viktig. Laterale stivhet betyr eikediameter mindre, men der er flangeavstand kvadrert. Felgens stivhet er her av større betydning Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Spile opp et hjul Først ser en over alt ustyret. Forsikrer at en har rette eiker etc. Finner logoen på hjulet og starter med ’starteiken’ offset avhengig av eikemønster. Bak liker vi at ’trekkeikene’ har hode ut. Hvorfor? Blir ikke hode inn stivere? Husk parallelle eiker ved ventil. Smør eiker og nipler med egnet smøring avhengig av materialvalg. (Linolje...) Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Vinkler og kryss Det nevnes ofte kryss. Brukes simpelthen alltid. Fordelene med kryss er for store til å neglisjere Antall eiker og kryss vil bestemme vinkelen fra nav flense og inn til felg. Den vil også påvirke eikelengde. Her kan en vinne litt og tape litt Jeg mener at gevinsten med å gå ned til 45⁰, i noen tilfeller under, er forsvarlig. ’trekkvektoren’ faller ikke dramatisk før etter dette. På meget store flenser går en under (powertap etc.) Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Vinkler og kryss Her en sirkel for å illustrere lettere hva eikevinkelen gjør med effektive diametre evt. vektorer Vi ser også at sin θ først faller dramatisk etter 45⁰ Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Spile opp et hjul, mensførst.... Viser et hjul Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Beregning av eikelengde SL = Spoke Length RRSP = Rim Radius plus Spoke Penetration HSR = Hub Spoke Radius SAA = Spoke Anchor Angle HFO = Hub Flange Offset I tillegg trekkes fra for eikens forlengelse* Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Eikeforlengelse, E nummer Young's modulus Ved en ’butted’ eike, er det kun det reduserte området vi tar høyde for med mindre vi snakker om relativt uniforme eiker, men da har litt av hensikten forsvunnet Hvorfor? Hint Albuer, feste ved felg En tynnere midtseksjon avlaster nipler/albuer Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Eikeforlengelse stress-strain Offsetmetode..Tangent til startpunkt, offset ca 0.2% Beregner spenn ca 1/3 av elastic limit (konservativt) Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Eikeforlengelse Da har vi jo sagt at eiken egentlig er ei fjær ’Fjærformelen’ Hookes lov kan utredes direkte fra overnevnte formel Hva gjør dette med stivheten? Hva blir forholdet med færre og kraftigere eiker? Hint slide 8 Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Valg av eiker Valget av eiker velger seg litt i forhold til felg og bruk En kraftig felg vil kunne tolerere høyere nodeavstand og kraftigere eiker. En svak felg vil ikke vertikalt tåle spennet som kreves ved få eiker i forhold til rytterbelastning. En boxfelg med mange tynne eiker er sterk og vertikalt tilgivende. En dypere felg kan gjøres enda sterkere med tilsvarende eiker. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Valg av eiker En felg vil alltid (til en viss grad) beholde sin omkrets. Det betyr at en en deformasjon ved kontakt bakke, fører til økt radius resten av hjulet -> spennet på de andre eiker øker. Navet kommer derfor ikke proposjonalt med deformasjon nærmere bakken. Det betyr også at tynnere eiker tillater mer fjæring fra felgen på godt og vondt Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Navene da? Ja de er jo også viktige, men der skal vi prøve å forholde oss til kun geometri da de er det byggetekniske vi snakker om Flensedistanse bak er alltid et problem, som dog ikke skal overdrives, men! Det må taes hensyn til. Zipp fjernet 4 eiker på sine 303, men beholdt så og si alle andre parametre ved å endre litt på navet Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Hjulet som helhet Det er utrolig hvor få produsenter som tar med seg alle disse parametrene, men det er jo også en trade-off...Man får bare nesten i pose og sekk. Introduksjon av Campas 11 delt har nå gjort det enda værre for camparyttere å få et ’do it all’ hjul....Noe jeg mener er helt mulig å lage. Det kreves bare at en kjenner komponentene og deres virkemåte Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Starteike (dra NDS) Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Identisk/speilvendt eiking Et poeng på skivebrems Helt OK ved felgbrems Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Høyre side (dra DS)+1. skyv Det er faktisk lettere å bygge med begge sider ’hode ut’, men denne måten har et poeng ved skivebrems Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Siste eikepar Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Oppstramming og justering Begynn med å gi det hele litt spenn Typisk alle niplene slik at de akkurat dekker gjengene på eikene Nå ser vi på hjulet at ’hode ut’ eikene legger seg finere enn hode inn. Vi hjelper til litt her. Eikene som krysse, vil også få en noe uheldig vinkel inn mot felg. Vi klemmer dem mot hverandre, men først etter noe mer spenn i hjulet. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Oppstramming og justering Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Oppstramming og justering Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Oppstramming og justering For de navene med offset, disc fremme og alle bak, begynner vi stramming på den siden med minst flensedistanse. Ved revolution eiker og standard felg vil faktisk ikke spennet på landevei øke spesielt mye når vi ’legger’ over. Ved Competition DS / Rev. NDS kjører vi ca 80-90% DS før vi trekker over Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Oppstramming og justering Bruk gjerne hansker når du ’squeezer’ eikene Helt klart en fordel En fin måte å avstresse eiker. Litt forsiktighet her. Eiken kan skades. ’krankarmmetoden’ er fin til å sette krysset. En vil da få noe mindre compliance Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Eikespenn mm. Illustrasjinen viser hvor mye kraft som skal til for å ’flytte’ felgen lateralt. MEN også hva som skjer med eikespenningen! DS eikene vil aldri bli slakke, NDS blir slakke for selv en liten lateral bevegelse. Merk her hva flense distansen betyr. Ved å presse felgen 10mm mot DS, er ∆TL 1750N, mens ∆TR = 800N Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Eikespenn mm. 100N Utgangspunkt i 40mm DS VS 20mm DS 1.5mm eike Ved 40mm trekkes det 750N i eiken. Forlengelsen blir 0.55mm. Lateral forskyvning ca 3,5mm Ved 20mm trekkes det det dobbelte -> 1500N Forlengelsen blir ca 1.1mm. Lateral forskyvning ca 12.1mm Modellen er meget forenklet, men illustrerer absolutt poenget med å strebe etter flensedistanse Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Eikespenn mm. Tensiometer Avbøyning av eike Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Massering/Avspenning Gjøre for å kvitte seg med stress og spenninger i eiker, samt sørge for å få ut ’tvinn’ i eikene. Som ved selve kurset, vises dette best i praksis Det er en veldig viktig del av kurset for å få hjulene til å holde seg sterke og rette. Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Formler Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Formler Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Formler Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Formler Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Formler Alle rettigheter tilhører Sjur Njå

Alle rettigheter tilhører Sjur Njå Formler Alle rettigheter tilhører Sjur Njå