Reglement for forebygging av rus i arbeidet og behandling av saker om rusmisbruk Bodil Elise Gilje Tumyr. Bedriftssykepleier/HMS rådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Trygge organisasjoner
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
SYSTEMATISK HMS-ARBEID
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
individuell oppfølgingsplan
Oppgaver for tillitsvalgte
Levanger kommune A rbeidslivets K omité mot A lkoholisme og N arkomani Hvorfor AKAN?  hjelp og omsorg til ansatte med rusproblemer  bedre arbeidsmiljø.
Antidopingarbeid utenfor idretten. Antidoping Norge Treningssentre.
RETTIGHETER OG PLIKTER - ansettelsesforhold i Bærum kommune
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Overgang til elektronisk personalarkiv
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Personalsaksarbeid i lokallagene
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk
Oppgavehefte.
Arbeid med bistand Rapportering.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Vernetjenesten i Kristiansund
OSA saker og utfordringer
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef 5. Januar 2012
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
HTV-konferanse februar
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Sykefravær / personalpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Reglement for forebygging av rus i arbeidet og behandling av saker om rusmisbruk Bodil Elise Gilje Tumyr. Bedriftssykepleier/HMS rådgiver.

1.1. Formål Dette reglementet er et av flere virkemidler i forebygging av rusmiddelavhengighet og rusmiddelbruk relatert til arbeid. Reglementet skal også sikre at arbeidstakere med rusmiddelproblemer får tilbud om bistand slik at ansettelsesforholdet kan fortsette.

1.2.Omfang Reglementet er styrende for virksomhetens utfyllende bestemmelser innenfor rusforebyggende arbeid

1.3 Definisjoner AKAN står for arbeidslivets kompetansesenter for alkoholisme og avhengighetsproblematikk Rusmidler omfatter alkohol, narkotika og andre berusende og/eller bedøvende midler AKAN kontakt er en oppnevnt ressursperson innen rusforebygging og personsaker på den enkelte skole, fylkeskommunale foretak og i sentraladministrasjonen AKAN-gruppen håndterer personsaker. Den består som hovedregel av nærmeste leder, AKAN-kontakt, tillitsvalgt og fagpersonell fra HMS-tjenesten AKAN-kontrakt er en gjensidig bindende avtale mellom Rogaland fylkeskommune og arbeidstaker

Definisjoner, forts AKAN-utvalg er underutvalg av hovedarbeidsmiljøutvalget (HAMU) i Rogaland fylkeskommune. AKAN-utvalget skal ikke befatte seg med personsaker Arbeidstaker i disse retningslinjene henviser til ansatte i Rogaland fylkeskommune som bryter arbeidsreglementet - Rogaland fylkeskommune arbeidsreglement § 14, Misbruk av rusmiddel (omtales senere som arbeidsreglement)

2. Forebyggende og holdningsskapende arbeid 2.1 Ansvarsområde og myndighet Nærmeste leder har ansvar for at: AKAN-kontakt, tillitsvalgt, medlemmer av AKAN-utvalget og annet nøkkelpersonell innen rusforebygging får opplæring i AKAN-arbeid forebyggende og holdningskapende AKAN-arbeid blir satt på dagsorden det er klare holdninger til hvordan arbeidstaker forholder seg til alkohol i tilknytning til aktivitet som relateres til arbeid; slik som kurs, tjenestereise, sosiale tiltak etc.

Arbeidsmiljøutvalgene skal ha fokus på og kunnskap om temaet ”arbeidsliv og rus” godkjenne AKAN-kontakt etter oppnevning fra fagforeningene

Den enkelte medarbeider skal aktivt bidra til å opparbeide og bevare et rusfritt arbeidsmiljø straks informere nærmeste leder dersom det er mistanke om brudd på arbeidsreglementets §14, misbruk av rusmidler

AKAN-utvalget skal…… drive forebyggende, holdningskapende og informativt AKAN-arbeid for samtlige virksomheter være pådrivere og gi informasjon om AKAN arbeid innen virksomhetene utarbeide handlingsplan og årsrapport for forebyggende og holdnings skapende arbeid innen virksomheten. Ha-planen skal godkjennes av og årsrapporten skal legges fram for hovedarbeidsmiljø utvalget (HAMU) være et underutvalg av HAMU og skal være representert både fra arbeidsgiver – og arbeidstakersiden selv oppnevne leder av AKAN- utvalget

AMU på den enkelte skole skal fungere som lokalt AKAN-utvalg Fagforeningene skal Oppnevne AKAN-kontakt AKAN-kontakten skal Koordinere og drive forebyggende, holdningskapende og informativt AKAN-arbeid på sin arbeidsplass

Tillitsvalgt skal straks varsle leder når en oppdager eller blir gjort oppmerksom på forhold på arbeidsplassen som kan være rusrelatert bidra til å opparbeide og bevare et rusfritt arbeidsmiljø søke råd hos AKAN-kontakten og/eller HMS-tjenesten i AKAN-spørsmål

Fagpersonell fra HMS-tjenesten skal drive informasjon og opplysningsarbeid om rusmidlers skaldevirkning på individ og miljø bistå i opplæring av nøkkelpersonell i AKAN-arbeid være arbeidstakers og arbeidsgivers rådgiver i forhold til rusforebyggende og holdningskapende arbeid være konsultativt medlem i AKAN-utvalget

3. Håndtering av personsaker.

3.1. Ansvar og myndighet i forhold til personsaker Nærmeste leder har ansvar for at: reglementet blir fulgt all dokumentasjon som omhandler saken oppbevares i egen mappe med adgang kun for nærmeste overordnede og AKAN kontakten ansatte med mulig rusproblem som påvirker arbeidet snarest mulig blir innkalt til samtale arbeidstaker med rusmiddelproblem får AKAN tilbud slik at ansettelsesforholdet kan fortsette.

Den enkelte medarbeider skal: straks informere nærmeste leder eller AKAN-kontakt dersom det foreligger tegn på rusbruk eller bakrus i arbeidstiden

AKAN-kontakt skal: delta i behandlingsopplegg i samarbeid med leder, tillitsvalgt og fagperson fra HMS – tjenesten.

Tillitsvalgte skal påse at arbeidstaker får den hjelp han/hun har krav på i henhold til reglementet påse at arbeidstakere med rusproblem blir møtt på en saklig måte av ledere og medarbeidere delta i AKAN - gruppen med mindre arbeidstakeren velger dette bort.

Fagpersonell fra HMS-tjenesten skal: delta i AKAN -gruppen være bindeleddet mellom fastlegen og andre eventuelle behandlende instanser bidra til gjennomføring av medisinske undersøkelser/vurderinger i samarbeid med arbeidsplassen følge opp arbeidstaker i behandlingssituasjon i samarbeid med arbeidsplassen følge opp arbeidstaker i kontraktperioden

3.2 Prosedyre Reaksjonsgrunnlag Ethvert brudd på Rogaland fylkeskommunes arbeidsreglement § 14, Misbruk av rusmiddel, gir grunnlag for reaksjon fra nærmeste leder.

skriver avviksmelding. Reaksjon fra nærmeste leder til arbeidstaker ved første brudd på arbeidsreglement. 1.skriftlige advarsel. Nærmeste leder…… skriver avviksmelding. ber arbeidstaker forlate arbeidsstedet umiddelbart, og innkaller til samtale neste dag gir arbeidstaker skriftlig advarsel og orientering om Rogaland fylkeskommune sitt AKAN-tilbud. Advarselen skal være konkret, beskrivende og basert på fakta. (se vedlegg s.10) informerer arbeidstaker om at tillitsvalgt kan involveres dersom arbeidstaker ønsker det

1. skriftlige advarsel, forts. Nærmeste leder…. informerer arbeidstaker om hva som videre kan skje dersom ny advarsel må gis informerer AKAN-kontakten om at arbeidstaker er gitt advarsel oppbevarer kopi av advarselen med begges underskrift i personalmappa oppbevarer referat fra samtalen, med begges underskrift om at advarselen er gitt, i egen mappe opprettet kun for denne saken.

Reaksjon fra nærmeste leder til arbeidstaker ved andre gangs brudd på arbeidsreglementet. 2. skriftlig advarsel Nærmeste leder….. skriver avviksmelding ber arbeidstaker forlate arbeidsstedet umiddelbart og innkaller til møte neste dag. kopi av advarsel til tillitsvalgt, AKAN - kontakten og HMS - tjenesten. informerer arbeidstaker om at dersom AKAN - tilbud ikke aksepteres vil forholdet bli behandlet som en personalsak med mulighet for oppsigelse eller avskjed

2. skriftlig advarsel,forts. Nærmeste leder…. er ansvarlig for at AKAN-gruppen kalles inn så snart som mulig der AKAN-kontrakten utarbeides i samarbeid med arbeidstaker, AKAN-kontakt, tillitsvalgt og fagperson fra HMS - tjenesten. (vedl.s 10) AKAN-kontrakten er som hovedregel gyldig i 2 år med mulighet for forlengelse. Ved permisjon i kontraktperioden forlenges kontraktstiden tilsvarende permisjonens lengde.

2. skriftlig advarsel, forts. Nærmeste leder…. er ansvarlig for at arbeidstaker undertegner behandlingserklæring (vedlegg s.12) er ansvarlig for at AKAN-kontrakten blir jevnlig evaluert og eventuelt justert for å sikre at kontrakten forløper etter intensjonen. Dette skal skje i samlet AKAN-gruppe.

Reaksjon ved tredje gangs brudd på arbeidsreglement og inngått AKAN-kontrakt 3. skriftlig advarsel. Nærmeste leder…. skriver avviksmelding gir arbeidstaker skriftlig advarsel nr.3. kopi av advarselen sendes til fylkesrådmann, tillitsvalgt, AKAN-kontakt og HMS-tjenesten gir arbeidstaker mulighet til å forklare seg skriftlig til AKAN-gruppen om kontraktbruddet innkaller til møte i AKAN-gruppen hvor AKAN-tilbudet vurderes å opphøre informerer fylkesrådmann skriftlig om utfallet av møtet

skriftlig advarsel, forts Fylkesrådmannen innkaller snarest nærmeste leder, AKAN kontakt, tillitsvalgte og fagperson fra HMS-tjenesten til møte der all dokumentasjon som omhandler saken framlegges, og AKAN-gruppen oppløses behandler saken videre som personalsak der ansettelsesforholdet vurderes

3.3 Generelt Alle impliserte i en personsak innen AKAN-tilbudet skriver under på en taushetserklæring og har forståelse for hva taushetserklæring innebærer Det skrives referat i to eksemplarer fra hvert møte som skal godkjennes umiddelbart og som alle tilstedeværende skal underskrive Et eksemplar av AKAN-kontrakten og referatene oppbevares under lås i egen mappe, kun tilgjengelig for AKAN-kontkakt og nærmeste leder. Eksemplar to av AKAN-kontrakten og referatene skal arbeidstaker ha. Under spesielle omstendigheter kan eksemplar to utelates, men da skal dette dokumenteres i AKAN-kontrakten eller i et av referatene Når kontrakttiden er over, som hovedregel etter to år, makuleres papirene som omhandler saken. Arbeidstaker skal om mulig være tilstede under makuleringen

3.4 Referanser Arbeidsmiljøloven §14-16 og §15-14 Arbeidsreglement for Rogaland fylkeskommune

3.5 Vedlegg Standardskjema ved advarsel Krav til innhold i AKAN-kontrakt Behandlingserklæring Skjema for taushetserklæring Samtykkeerklæring

Behandlingskontrakt mellom Rogaland fylkeskommune og …………………………… .  …………………….er gjort kjent med Rogaland fylkeskommune sitt reglement for behandling av saker om rusmisbruk. .  …………………… forplikter seg til å samarbeide med sin nærmeste overordnede, AKAN-kontakten og bedriftssykepleier om opplegget i denne kontrakten. Eventuelle endringer i kontrakten skal gjøres skriftlig og i forståelse/enighet med alle som har underskrevet denne kontrakten. ……………………..er tillitsvalgt i saken. .   ……………………..er fast lege. I dennes fravær regnes fastlegens stedsfortreder som fast lege.             

kontrakt. forts 5. Det forventes at denne kontrakten er forevist og diskutert med fast lege før første evalueringsmøte. Dersom……………eller nærmeste overordnede ønsker det, kan bedriftssykepleier være med til denne første konsultasjonen         6. Ved fravær, uansett årsak, skal ………………….. selv gi direkte beskjed til nærmeste overordnede innen arbeidsdagens begynnelse. Dersom nærmeste overordnede ikke er til stede gis direkte beskjed til …………………………………. Den som mottar beskjeden skal fremlegge dokumentasjon. Denne fremgangsmåte gjelder også dersom arbeidssituasjonen må forlates i løpet av arbeidsdagen.

kontrakt. forts Sykmelding leveres personlig til arbeidsstedet første sykedag. Det er ikke anledning til å bruke egenmelding.               Etter initiativ fra overordnede kan det rekvireres urinprøver, blodprøver og/eller test ved hjelp av alkometer. Dersom………………….. ikke vil avlegge prøve regnes det som positivt prøvesvar. Denne kontrakten skal evalueres etter ca en måned fra d.d., eventuelt tidligere dersom en av de involverte ønsker det. De som signerer denne kontrakten skal da være til stede. Avvik fra dette skal avtales og nedfelles i referat fra møtet. Det foretas jevnlig evaluering med datofestet avtale fra gang til gang. Er det behov for møter utover dette, skjer innkallingen via AKAN-kontakten.

Brudd på kontrakten kan medføre avskjed. kontrakt, forts. Kontrakten gjelder fra d.d. og to år fremover med mulighet for forlengelse. De som signerer kontrakten har underskrevet egen taushetserklæring for denne saken. Brudd på kontrakten kan medføre avskjed. Følgende personer var til stede ved underskrivelse av denne behandlingskontrakten: …………………………………………….. Dato/Sted