Elever og sosiale medier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

HVA ER ?.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
HVA ER ?.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Hvordan lager du en konto?
Nettevett – utvidet versjon
Bokanmeldelser..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Hvordan intervjue en forsker?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Nettvett.
Godt verktøy er halve jobben
Aggression Replacement Training
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Taushetsplikt for frivillige
Gå inn på denne internettadressen:
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
«Navnet» ditt Eva Per «Navnet» på huset – adressen til huset (eks. Strandgata 3) Strandgata 3.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Temakveld Nettvett og spill.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Digital mobbing Frøyland ungdomskole SLT-koordinator Elizabeth Stangeland.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
​Opphavsrett 10. trinn ​Produsere og bearbeide Creative Commons.
Lov, regelbrudd, lovbrudd?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Sinne Film:
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Elever og sosiale medier HAR DERE EN STRATEGI NÅR TING GÅR GALT ? Case Diskusjon

Case Unge bloggere Basert på case fra stiftelsen .se Eva, Ida og Mette går i 7. klasse og har laget seg en blogg sammen. De bruker en løsning som ligger på nett. På bloggen skal de skrive om ting som interesserer dem, og for å “skrive av seg” frustrasjoner. Alle tre bruker samme brukernavn og passord for å logge seg på. De skriver om medelever og lærere, og av og til legger de opp bilder som er tatt i smug av både lærere og medelever med mobilen. Etter å ha kranglet med noen andre jenter på skolen skriver Mette stygge og usanne ting om disse jentene på bloggen. Det er også en lærer de irriterer seg veldig over og skriver stygge ting om ham også. Flere av elevene i klassen har oppdaget bloggen og lenker til den fra de sosiale tjenestene de er på. En dag finner en lærer bloggen og blir sjokkert over både det som står der og bildene som er publisert. Når han konfronterer jentene sier de at det bare er for gøy, og dessuten er det en privat blogg som de har og at de derfor kan skrive hva de vil. Folk trenger ikke lenke til eller lese det som står der, sier de videre, det må være opp til den enkelte. Basert på case fra stiftelsen .se

Spørsmål til refleksjon Hvorfor er denne situasjonen et problem for skolen? Hva burde læreren som oppdaget bloggen gjøre? Hvilke rutiner har skolen for å håndtere denne type virksomhet på nett (håndtere krenkelser)? Bør lærere holde seg orientert om hva som skrives om dem på nett?

Case Video på YouTube Per går i 10. klasse og liker godt biler og motorer. For en stund siden fikk han låne bilnøklene til familiens bil for å trene litt på kjøring på privat område. Han tok med seg en litt yngre kompis, men de fant raskt ut at det var litt kjedelig å bare kjøre på gårdsplassen – så de kjørte ut på veien. Det var ikke mye trafikk her siden det har kommet en ny og bedre vei som hovedvei. Per følte han hadde full kontroll, og kompisen filmet både Per og speedometeret – som da viste over 100 km/t. De følte det var kult å kunne vise fram, så de lastet videoen opp på YouTube. I forbindelse med et kurs om trafikksikkerhet på skolen viser Per fram videoen til andre i klassen, og de synes det er kjempetøft. Læreren eksploderer når han oppdager det og truer med at ingen får bestått. Foreldrene til Per mener at skolen ikke kan straffe de andre, og heller ikke Per – er det noen som skal straffe ham for dette er det foreldrene. Per får ingen straff, men foreldrene mener han er passe dum som lastet opp videoen når han var lett å kjenne igjen. De mener og at læreren burde få sparken for sin oppførsel.

Spørsmål til refleksjon Hvorfor er denne situasjonen et problem for skolen? Hva burde læreren som oppdaget videoen gjøre? Hvilke rutiner har skolen for å håndtere denne type aktivitet på nett? Hva burde foreldrene ha gjort?

Case Kjærestetrøbbel Basert på case fra stiftelsen .se Ida og Ola går i 10. klasse og har vært kjærester en stund, men har kjent hverandre “hele livet”. Ida er litt innesluttet mens Ola er svært sosial. Ofte snakker de med hverandre via sosiale medier eller sender tekstmeldinger , fordi de ikke alltid kan møtes fysisk. En dag oppdager Ida at Ola chatter med noen for henne ukjente jenter, og at de avslutter meldingene med flørtete tegn og uttrykk. Hun leser i gjesteboka hans på FaceBook at de også har lagt inn tilsvarende meldinger der, og uten at han forteller at han har kjæreste. Ida blir fort sjalu og sender en stygg melding til Ola om at han flørter med andre. Ola svarer med å legge en status på Facebook om at han har gjort det slutt med Ida. Klassen deler seg i de som holder med Ida og de som holder med Ola, men etter at Ola publiserer noen lettkledde bilder av Ida på Facebooksiden sin tar også jentene avstand fra Ida – de synes bildene viser at hun er lett på tråden. Ida blir etter dette borte fra skolen i flere dager. Basert på case fra stiftelsen .se

Spørsmål til refleksjon Hvorfor er denne situasjonen et problem for skolen? Hva bør skolen gjøre? Hvilke rutiner har skolen for å håndtere denne type aktivitet på nett? Hva bør foreldrene gjøre?

Case Venn med lærer Basert på case fra stiftelsen .se Per går i 9. klasse og sier ikke mye i timene, men læreren mistenker at det ikke er fordi han ikke vet svarene. Per går også mye alene i friminuttene og prater lite med sine medelever. En dag spør læreren Per om hva dette skyldes, og Per forteller at han ikke liker å snakke foran andre. Det er en helt annen ting å chatte på nett. Læreren sier at Per kan kontakte ham på MSN hvis han har spørsmål som gjelder undervisningen, og samme ettermiddag legger Per læreren til i kontaktlista si. Det viser seg at Per kan mye og har mange reflekterte tanker, og Per og læreren snakker ofte sammen om skolefag på ettermiddagen. En dag ser Pers foreldre at han snakker med læreren og synes dette er merkelig. Neste dag tar de kontakt med rektor, som innkaller læreren og gir beskjed om at private samtaler med elevene utenom arbeidstid skal de ikke ha noe av på skolen. Basert på case fra stiftelsen .se

Spørsmål til refleksjon Hvorfor er denne situasjonen et problem for skolen? Hva bør skolen gjøre? Hvilke rutiner har skolen for å håndtere denne type aktivitet på nett? Bør lærere og elever være “venner” i sosiale medier?

Case Digital mobbing Jens og Ola har fått tak i Henriks brukernavn og passord til læringsplattformen. De logger seg på som Henrik og laster opp noen bilder de har manipulert, bilder som viser Henrik i pinlige situasjoner – selv om situasjonene ikke er reelle, de er laget. I tillegg skriver de meldinger til både medelever og lærere – stygge meldinger som ser ut som de kommer fra Henrik. Henrik skjønner fort at noe har skjedd når han får sinte SMS-er og telefonoppringinger fra andre i klassen, og tar kontakt med skolen for å forklare problemet. Skolen stenger raskt ned læringsplattformen og finner ut hvem som står bak aktiviteten. Jens og Ola sier det bare var for å drive gjøn med Henrik.

Spørsmål til refleksjon Hvorfor er denne situasjonen et problem for skolen? Hva bør skolen gjøre? Hvilke rutiner har skolen for å håndtere denne type aktivitet på nett? Hva bør skje med Jens og Ola?

Presentasjonen er utviklet av Drammen kommune og evabra Presentasjonen er utviklet av Drammen kommune og evabra.no, under lisensen CC BY-NC-SA. Du har lov til: å dele - å kopiere, distribuere og spre verket å remikse - å bearbeide verket På følgende vilkår: Navngivelse — Du skal navngi opphavspersonen og/eller lisensgiveren på den måte som disse angir (men ikke på en måte som indikerer at disse har godkjent eller anbefaler deg eller din bruk av verket). Ikke-kommersiell — Du kan ikke bruke dette verket til kommersielle formål. Del på samme vilkår — Dersom du endrer, bearbeider eller bygger videre på dette verk, kan du kun spre det resulterende verk under en lisens, som er identisk med denne. Copyright 2009