Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Ny lov om universiteter og høyskoler: Ryssdalutvalgets innstilling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
NOU 2012:1 Til barnas beste – Ny lovgivning for barnehagene. Barnehagelovutvalget – innstilling 16. januar. Gjennomgang av barnehageloven med forskrifter.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Arbeidslivslovutvalget Liberalisering eller nødvendig fornying? Ny embets- og tjenestemannslov.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Hvem skal styre universitetene - og hvordan og hvorfor? Jan Fridthjof Bernt: Forslag om å organisere universitetene og høyskolene som selskaper Rettslige.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fakultetets styringsmodell Innspill fra instituttrådslederne v/ Bjørn Grung og Kjetil Ullaland.
Medlemsmøte 11.november 2004 Regjeringens moderniseringsarbeid Moderniseringsarbeidet startet med regjeringen Stoltenberg i 2001.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Statssekretær Jens Revold
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Ny lov om universiteter og høyskoler: Ryssdalutvalgets innstilling

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Ryssdalutvalget Oppnevnt ved kongelig resolusjon 6. desember 2002 Leverte sin innstilling 23. september 2003 Høringsfrist 30. januar 2004 Proposisjon fra Regjeringen Behandling i Stortinget

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Mandatet Utarbeide forslag til et felles lovverk for statlig og privat høyere utdanning Vurdere om det skal være en eller flere felles lover og hvordan loven(e)s indre struktur bør være Vurdere lovregulering som styringsverktøy i forhold til andre virkemidler Vurdere hvordan gratisprinsippet i høyere utdanning fungerer Utrede og fremme forslag til lovregulering av ny tilknytningsform for statlige universiteter og høgskoler Vurdere ny tilknytningsform i forhold til spørsmålet om institusjonell autonomi og akademisk frihet Vurdere om ny tilknytningsform skal være obligatorisk for alle universiteter og høgskoler Vurdere hvilke konsekvenser en økende grad av internasjonalisering bør ha for lovgivningen Utrede økonomiske og administrative konsekvenser

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Sammensetningen Advokat, dr. juris, Anders Ryssdal, leder Forsker, dr. oecon, Camilla Brautaset Professor Nils-Henrik Mørch von der Fehr Student, nå sivilindustridesigner, Monika Hestad Professor Jan Grund Rektor Bjarne Kvam Ekspedisjonssjef Vidar Oma Steine Professor Rigmor Austgulen Universitetsdirektør Arne Benjaminsen Professor Inger Johanne Pettersen

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Felles premisser og prinsipper Universitetene og høyskolene har stor samfunnsmessig betydning, ikke bare med tanke på kunnskaps- og verdiutvikling, men også i forhold til demokrati og dannelsesutvikling Universitetene og høyskolene er viktige samfunnsinstitusjoner, som ikke kan styres ut fra forretningsmessige prinsipper Det er ikke ønskelig å gjøre institusjonene mer avhengige av markedsmekanismer Faglig kvalitet må være overordnet prinsipp for universitetenes og høyskolenes strategiske utvikling Universitetene og høyskolene må ha utstrakt grad av autonomi Ledelsen av slike institusjoner forutsetter særlig god forankring i institusjonens egne fagmiljøer og spesielt god innsikt i institusjonens faglige virksomhet

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Uenighet om konkrete forslag Tilknytningsform Styringsform Gratisprinsippet

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Uenighet om tilknytningsform Flertallet (7 av 10) Institusjonenes nåværende tilknytning til staten avvikles Institusjonene blir ”selveiende” Mindretallet (3 av 10) Institusjonene opprettholder tilknytning til staten Institusjonene videreutvikles som uavhengige statlige institusjoner, dvs. som uavhengige forvaltningsorganer med lovfestede fullmakter

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Uenighet om styringsform Flertallet (7 av 10) Styret skal ha eksternt flertall, inkludert leder og nestleder Rektor skal ikke lenger være styremedlem Rektor skal være ”administrerende direktør” Rektor skal ansettes av styret Mindretallet (3 av 10) Nåværende styresammensetning videreføres (inkludert eksterne medlemmer, men uten at de er i flertall) Rektor skal (som hovedregel) være styreleder Rektor skal (som hovedregel) velges av ansatte og studenter De institusjonene som selv ønsker det, kan ansette rektor som “adm.dir.”

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Uenighet om gratisprinsippet Flertallet (7 av 10) Institusjonene kan kreve egenbetaling fra studentene for utdanningstilbud som ikke er fullfinansiert av staten Mindretallet (3 av 10) Statlige institusjoner kan ikke kreve egenbetaling fra studentene for annet enn etter- og videreutdanning

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Flertallsforslaget om løsrivelse fra staten: Begrunnelser Institusjonell uavhengighet Likestilling mellom statlige og private institusjoner

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Flertallsforslaget om løsrivelse fra staten: Problemer Forvitring av overordnet nasjonalt ansvar  Finansieringsansvar  Prioriteringsansvar  Ansvar for helhetlig politikk og differensiert institusjonsmønster Økt avhengighet av markedskrefter  Økende behov for eksterne inntekter  Prioritering ut fra skiftende og kortsiktige nyttehensyn  Vekt på lønnsomme, populære og moteriktige forskningstema og studietilbud Endring av ansettelsesforholdene  Ikke lenger statsansatte  Fra tjenestemannslov og tjenestetvistlov til arbeidsmiljølov og arbeidstvistlov  Fra Statens pensjonskasse til nye pensjonsordninger  Fra Statens hovedavtale til nye tariffavtaler

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Flertallsforslaget om eksternt styreflertall og ansatt rektor: Begrunnelser Behov for styringsdyktig flertall Styrearbeidet domineres nå av fordelingskonflikter mellom fagområder Store og nye utfordringer krever sterkere ledelse  Kvalitetsreformen  Prioritere mellom fagtilbud  Finansieringsmodell  Fordeling av ressurser  Skaffe ekstra eksterne inntekter Uklare ansvarsforhold mellom rektor og direktør Rektor bør mer entydig få sin autoritet fra styret – ikke fra de ansatte og studentene

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Flertallsforslaget om eksternt styreflertall og ansatt rektor: Problemer Svekkelse av autonomien Uklare kvalifikasjonskrav til eksterne styremedlemmer  “Ledelsesinnsikt fra sektoren”  “Samfunnsinnsikt” Selvsupplerende styreflertall – uten klare ansvarsforhold Svekkelse av forankringen i fagmiljøene og den primære virksomheten  Innsikt  Legitimitet  Demokrati

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Flertallsforslaget om studentbetaling: Begrunnelser Likestilling mellom statlige og private institusjoner

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Flertallsforslaget om studentbetaling: Problemer Muligheten for studentbertaling vil gjøre det lettere – og fristende – for staten å redusere sin finansiering Studentbetaling blir viktig – og fristende - som ekstrainntekt for institusjonene

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Svakheten ved flertallsforslagene Flertallets tankegang 1. Institusjonene trenger selvstyre – derfor må de løsrives fra staten 2. Utfordringene er så store at institusjonene ikke kan styre seg selv – derfor trengs det eksternt styreflertall, ekstern styreleder og styreansatt rektor Problemer med dette 1. Faren for økt markedsstyring drøftes ikke 2. Avhengigheten av et eksternt styreflertall problematiseres ikke. Det forblir uklart hvorfor og hvordan eksterne styremedlemmer er bedre skikket enn interne til å møte utfordringene

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Styrken ved mindretallsforslagene 1. Tilknytningsform basert på mer helhetlig vurdering av autonomi: Balanse mellom uavhengighet av staten og uavhengighet av markedskrefter 2. Større samsvar mellom prinsipiell argumentasjon og konkrete forslag til styringsform 3. Sterkere lovbeskyttelse av gratisprinsippet

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Lykke til!