Fafo Østforum, medlemsseminar 26. oktober 2004: Allmenngjøring av tariffavtaler - hva nå? Torgeir Aarvaag Stokke, Fafo: Er statens forhold til tariffavtaler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
JURIDISK FAKULTET, UNIVERSITET I OSLO Et helhetlig diskrimineringsvern Presentasjon av forslag til grunnlovsvern for diskrimineringsforbudet og samlet.
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
EU/EØS-utvidelsen, arbeidsmarkedet og tiltak mot useriøsitet.
Politisk streik mot Vikarbyrådirektivet den 18. januar 2012.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
A RBEIDSLIV I OPPLØSNING – LØSARBEIDERSAMFUNNET PÅ VEI TILBAKE ? Velferdskonferansen 21. mai 2012.
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Informasjon desember 2008 Forskrift om delvis allmenngjøring av Verkstedsoverenskomsten for skips- og verftsindustrien i Norge Fastsatt av Tariffnemnda.
NSF og tillitsvalgtes rolle
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser
Arbeidsinnvandringen og byggenæringen
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Velkommen til felles opplæring, 2008
Omstillingsprosesser i staten
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
- muligheter og utfordringer
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Lov- og avtaleforhold Distrikt Nord 27. og 28. februar 2008 Dag Sandvik.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Trondheimskonferansen 2009 Strategi i kampen mot sosial dumping – allmenngjøring og solidaransvar.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
14 Samarbeid over grenser
Mer effektiv kamp mot sosial dumping - 1 To nye rapporter fra De Facto: Mer effektiv kamp mot sosial dumping (august 2011): –Problemene med sosial dumping.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Tariffprosessen EL & IT Forbundet har en bred og demokratisk prosess Klubb, fagforening og.
 Hva gjør du om bedriften vil leie inn?  Hva gjør du om du finner ut at bedriften har leid inn uten at du har visst noe om det?  Hva gjør du om bedriften.
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
1 Prestasjonsorienterte avlønningsformer - status og utfordringer Norsk Arbeidslivsforum Mona Bråten, Fafo.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Kapittel 12 Lønn, levestandard og livskvalitet
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
EU Den europeiske union.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
K A F F E K U R S – ARBEIDSMILJØLOVEN Fagforbundet sier nei takk!
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Avtalen/Hovedtariffavtalen ● En tariffavtale mellom et fagforbund og en arbeidsgiverorganisasjon omfatter: ● Lønn ● Arbeidstid ● ferie og andre forhold.
Verdien av et organisert arbeidsliv Parats flaggsak 2016.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
FAGBEVEGELSEN OG EØS Kathrine Kleveland Leder i Nei til EU 1.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Forverring av arbeidsmiljøloven- hva gjør vi?
Likelønn og kjønns- diskriminering
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Fafo Østforum, medlemsseminar 26. oktober 2004: Allmenngjøring av tariffavtaler - hva nå? Torgeir Aarvaag Stokke, Fafo: Er statens forhold til tariffavtaler endret?

Hvordan staten som stat forholder seg til tariffavtaler: Arbeidstvistloven (1915-): •Når tariffavtaler eksisterer, så er det fredsplikt •Når tariffavtaler er utløpt, kan partene bruke plassoppsigelse Lønnsnemndlover (1916-) •Blir plassoppsigelsen for plagsom, bruker staten tvungen lønnsnemnd Lønnslover (siste 1989) •Blir lønnsdannelsen for kaotisk, kan staten bruke lønnslov Arbeidsmiljøloven (1977-) •For overtid skal det betales et tillegg på minst 40 prosent av ordinær lønn •Er det tariffavtale på bedrifter, kan man avtale seg under beskyttelsesnivået i loven på en rekke områder hvis man vil det •Bestemmelser mot diskriminering

Når allmenngjøringsloven overlater til et offentlig oppnevnt organ å fastsette lønns- og arbeidsvilkår, innebærer dette til en viss grad et brudd på prinsippet om at lønnsfastsettelsen er partenes ansvar. Slik den norske allmenngjøringsordningen er utformet, kan den likevel sies å være partenes virkemiddel; et krav om allmenngjøring må som hovedregel komme fra en arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjon, partene er representert i Tariffnemnda og lønns- og arbeidsvilkår i et allmenngjøringsvedtak vil ha sitt grunnlag i en tariffavtale. Boikottadgangen må også ses som et ledd i dette. Å gi Arbeidstilsynet oppgaven med å håndheve de allmenngjorte tariffavtalene, dvs. både å kontrollere og iverksette sanksjoner, vil etter departementets syn kunne bidra til å svekke partenes innflytelse over allmenngjøringsinstituttet. Å gi Arbeidstilsynet fullmakt til å føre tilsyn med om allmenngjøringsvedtak faktisk etterleves, vil derimot kunne bidra til den ønskede effektivisering av allmenngjøringslovens sanksjonssystem. (Ot.prp. nr. 77 ( ) Om lov om endringer i arbeidsmiljøloven, ligningsloven, utlendingsloven og allmenngjøringsloven, s 18.)

Stortingets spørretime 13. oktober 2004 Arbeids- og sosialminister Dagfinn Høybråten: ”Når det gjelder spørsmålet om lønnsvilkår, er dette ansett for å være et forhold forbeholdt partene i arbeidslivet. I forbindelse med EØS- avtalen er det vedtatt en lov om allmenngjøring av tariffavtaler. (…) Tariffnemnda fattet sitt første vedtak om allmenngjøring 11. oktober i år. Dermed er også dette virkemiddelet mot sosial dumping tatt i bruk, og det fungerer.” ”… de høye ambisjoner vi har i Norge når det gjelder helse, miljø og sikkerhet, og når det gjelder å motstå tendenser til sosial dumping, skal videreføres. Og vi har et system som vi nettopp denne uken har fått demonstrert fungerer i så måte.”

Høy tariff- avtaledekning Arbeidstakernes organisasjonsgrad Arbeidsgivernes organisasjonsgrad Allmenngjøring og lignende Høy tariff- avtaledekning Arbeidstakernes organisasjonsgrad Lykkes: Sverige, Danmark? Ikke lykkes: Storbritannia, Norge? Øvrige EU-land I: II:

Kilde: Industrial Relations in Europe (EU 2002)

Arbeidsgivernes organisasjonsgrad (privat sektor) Lavere enn 50%: • Storbritannia Mellom 50 og 70%: • Norge • Finland • Danmark • Italia Høyere enn 70%: • Sverige • Belgia • Østerrike • Nederland • Tyskland • Spania • Frankriket

Norge er etter Den europeiske sosialpakt forpliktet til å: ”… anerkjenne arbeidstakernes rett til godtgjøring som gir dem og deres familier en rimelig levestandard.” (Artikkel 4 (1)). Dette kan gjøres gjennom lovgivning, tariffavtaler og individuelle arbeidskontrakter, men staten må vite hva som foregår og kunne dokumentere det.

Tariffavtaler: Hva er det norske problemet? •Tariffavtaledekningen i Norge er lav, og motorene som driver tariffavtaledekningen er skjøre. •Det finnes ingen nasjonal enighet om at tariffavtaler er en bra sak, ei heller om at høy tariffavtaledekning er en bra sak. Staten bryr seg ikke. •Lav tariffavtaledekning skaper forskjeller i lønns- og arbeidsvilkår, i bedriftenes konkurransebetingelser og i utsatthet for lovlig arbeidskonflikt. Forskjellene øker sannsynligvis med tiden. •EU-utvidelsen representerer ikke noe nytt fenomen, bare en forsterkning av de forskjeller som allerede finnes mellom bedrifter/ansatte som er tariffdekket og bedrifter/ansatte som ikke er det. •Den debatten Norge aldri har tatt om konsekvensene av lav tariffavtaledekning, dukker nå opp som en debatt om sosial dumping. Med det risikerer man å komme skjevt ut, siden den tarifftekniske årsaken til problemet ikke er ”der ut” men her inne.

Spørsmål som ikke stilles: •Hvis ”de høye ambisjonene vi har i Norge” beviselig ikke kommer alle norske arbeidstakere til gode, bør det gjøre staten bekymret? •Hvorfor bør ikke Arbeidstilsynet/Petroleumstilsynet føre tilsyn med statens forpliktelser etter Sosialpakten? •Hvis muligheten for allmenngjøring er så viktig for staten, bør den også være opptatt av arbeidsvilkårene til de organisasjonene som frembringer de tariffavtalene som kan allmenngjøres? Vi har middels organisasjonsgrad på begge sider. •Bør staten tenke seg om én gang til når det gjelder arbeidsdelingen med partene i arbeidslivet? Bør staten i det minste ha synspunkter på tariffavtaledekningen i Norge?