Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Norske Redningshunder
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Media håndtering og kommunikasjon
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Salgsteknikker & Sosial media
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Diabetesforbundet – en organisasjon som teller
Vekst og Verving.
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Krise: fare & mulighet.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Roede-kurslederen på Facebook
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?

Hvordan få mer oppmerksomhet? Og samtidig styrke omdømmet? http://www.youtube.com/watch?v=ZLAfKp7w2t0

Hva er omdømme? Det inntrykket omverdenen har av organisasjonen

Men: For å ha et omdømme må omverdenen vite hvem vi er! Stikkord: Oppmerksomhet…

Hvordan få vi oppmerksomhet? Hva gjør Diabetesforbundet? To blader: Diabetes og Diabetesforum En internavis: Forbundsnytt Nettsider Sosiale medier: Facebook, Twitter, YouTube og Instagram Diabeteslinjen Den mobile diabeteslinjen Pressekontakt Utarbeidelse og distribusjon av brosjyrer og annet materiell Myndighetskontakt Relasjonsbygging med andre organisasjoner

Hvordan kan dere få oppmerksomhet?

Aktiviteter

Målgruppe 1: Personer med diabetes Temamøter: Informasjon om diabetes og senkomplikasjoner Hvordan er det er å leve med diabetes? Hvilke rettigheter har man? Hvor kan man få hjelp? Fordelene ved medlemskap Motivasjonsgrupper

Målgruppe 2: Pårørende Temamøter: Informasjonen må tilpasses om det gjelder barn eller voksne Informasjon om diabetes og senkomplikasjoner Rettigheter Hvor kan man få hjelp?

Målgruppe 3: Møter diabetes i yrket Temamøter – oppsøkende? Kunnskap om diabetes Kunnskap om symptomer på lavt blodsukker Hvordan kan man gi hjelp til personer med diabetes?

Eksempler Lærere og førskolelærere Ansatte i helse- og sosialsektoren De som jobber i politi- og fengselsetaten Ansatte i hotell- og restaurantnæringen De som jobber i kollektivtransport og taxinæringen Studenter av forskjellig slag

Målgruppe 4: Folk flest Stand på steder med mye folk Mange vet ikke at de har diabetes God folkeopplysning Symptomene

Mediekontakt

Mediekontakt Ikke vanskelig å ha mediekontakt Tør å ta kontakt – ikke mist motet! Egen informasjonsansvarlig? Et team (lokallag eller hele forbundet) – en stemme!

Gylden regel for all mediekontakt Vær serviceinnstilt Gjenspeile Diabetesforbundet sine verdier: Hjelpsom, modig og troverdig

Praktiske tips Undersøk på forhånd: Hvem jobber med den type saker du henvender deg om Du kan også kontakte redaktør eller redaksjonssjef Send gjerne noe skriftlig først Følg opp med en telefon Pressemelding: Det viktigste først!

Når mediene tar kontakt Tommelfingerregel: Lokallag snakker om lokale forhold Sekretariatet uttaler seg om politiske og nasjonale saker Snakke med en stemme. Kommunikasjonsavdeling: kompetanse innen mediehåndtering Behjelpelig med faktainformasjon

Tips Spør om vinklingen på reportasjen Hva dreier det seg om? Skal du kommentere en sak, eller er det et intervju? Fristen for artikkelen Hva slags spørsmål kommer du til å stille? Trenger du mer tid? Spør journalisten om du kan ringe opp igjen. Møt journalisten hvis mulig Alt du sier til journalisten er offisielt.

Godkjenning Du kan be om å lese gjennom hele artikkelen Men du har krav på å lese dine sitater og sjekke om du er korrekt sitert. Gi rask tilbakemelding

Diabetesforbundet i sosiale medier

Hva er Diabetesforbundet på Facebook? En åpen og vennlig organisasjon tilgjengelig for informasjonsutveksling/dialog En mer uformell samtalepartner/rådgiver enn telefon/e-post Omdømmebygger Mytedreper Fra vår strategi: Hjelpsom, modig og troverdig

Hvorfor er Diabetesforbundet på Facebook Har valgt å delta i sosiale medier Vekst og verving Yte service Markedsføring Følge med i og delta i samtalen

Bruk av sosiale medier Vi forteller hva vi gjør Synligheten blir større hvis alle står sammen Tipse oss gjerne om saker, vi blir glade for innspill! Vi planlegger ofte innlegg, si i fra i god tid Fortelle om egne arrangementer og aktiviteter – det er superbra! NB: Er du misfornøyd med noe, ta det med oss direkte

Litt om ansvar på Facebook Vi har redaktøransvar for hva som blir lagt ut på veggen på Facebook I arbeidstiden svarer/kommenterer vi så raskt vi kan To områder som krever reaksjon også utenfor arbeidstid: Akutte problemer – vanskelig medisinsk eller mentalt Feilaktige, ondsinnete eller sjikanøse utsagn om Diabetesforbundet eller andre

Tilbake til omdømme og oppmerksomhet

Vi er Diabetesforbundets omdømme I våre møter med omverdenen På stands og arrangementer På telefon og e-post På Facebook og i andre sosiale medier

Hva slags omdømme fortjener Diabetesforbundet? Hva forventer vi av oss selv? Hva forventer omverdenen av oss? Forventninger har betydning for omdømmet

Vi kan ikke gjøre noe med alt, men litt med noe: Akseptere at folk har forventninger Håndtere positiv og negativ oppmerksomhet Forsøk å oppklare misforståelser/feiloppfatninger

Tips: Vær ærlig hvis det er et spørsmål du ikke kan svare på Undersøk og kom tilbake, i stedet for å si noe du ikke er sikker på er riktig Vær varsom med å bruke egne erfaringer i rådgivning til andre.

Husk Det er viktig at vi i Diabetesforbundet bygger på vårt særpreg: Vi er hjelpsomme, modige og troverdige Det er vi som er eksperter på diabetes og hvordan man lever med sykdommen