Norske Lakseelver Organisasjon for fiskerettshavere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
VANN OG AVLØP ARENDAL OG ENGSETH. Hovedanleggets kostnad blir fordelt på antall som melder seg på. Dette er lik pris for alle. For å få vann- og avløp.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Tidsfrister i planleggingen
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Utdanningsforbundet Bergen
Pliktig organisering i vassdrag med anadrome laksefisk
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Tvisteløsningsmodellene
Hildegunn Heinum, rådgiver
Fredrikstad 7. september 2005
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Universitetet i Tromsø
Støtteforeningen for omkomne etter ulykker i offshoreindustrien Oppsummering etter møte i Ptil den Sikkerhetsforum 8. Juni 2004.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Vedtektsendringer - Årsmøtet Vedtektsendringer og prosedyrer Styret foreslår overfor Årsmøtet å gjøre 4 endringer i Norturas vedtekter. De berører.
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Modellkommunene Hva er unikt?
Dialog + omforent kunnskap = bedre lakseforvaltning «Til laks åt alle kan ingen gjera» -Eller kan vi det?
Elektronisk fangstrapportering Fagseminar NGSL 13. mars 2015.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
VEFSNAKONFERANSEN 2016 Vefsna - en fantastisk viktig faktor for å berge villaksen Vefsna - en fantastisk mulighet for næringsutvikling, rekreasjon og tilbud.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Forslag til endring av vedtektene Grendelaget Nordre Finstad 1 Arnulf lothe 11. nov Til behandling på ekstraordinær generalforsamling 11. november.
Styrearbeid Tromsø 29. september. Vi som er her Innlogg.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Jordskifte på 10 minutter
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Saksliste årsmøte USS
Evaluering av Graveinstruks
Glåmdal jordskifterett
Forskrift om Internkontroll
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Seniorråd og ny Kommunelov
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Norske Lakseelver Organisasjon for fiskerettshavere i lakse- og sjøaureførende vassdrag

Lokal forvaltning ”Der utnyttelsen av fiskeressursene tilsier det, plikter fiskerettshaverne å gå sammen om felles forvaltning av fiskeressursene”. Myndighetene forutsetter obligatorisk organisering i minimum alle nasjonale laksevassdrag Norske lakseelver arbeider for innføring av obligatorisk organisering

Lokal forvaltning St.prp. Nr. 32. om organisering av rettighetshavere: Overføring av mer ansvar og myndighet til rettighetshavere Forslag om obligatorisk organisering ut på høring

Organisering Obligatorisk organisering kan oppnås på to måter: Obligatorisk organisering etter Laks- og innlandsfiskeloven (flertallsvedtak) Obligatorisk organisering etter Jordskifteloven (bruksordning)

Obligatorisk organisering Prosess flertallsvedtak (Laks- og innlandsfiskeloven): 1. Årsmøtet i det eksisterende laget behandler forslag om forpliktende organisering 2. Laget informerer alle rettighetshavere om organiseringsprosessen. 3. Laget skaffer en oversikt over rettighetsforhold. Rettstvister oppfordres løst. 4. Laget kaller inn til foreberedende møte på vegne av minst 1/5 av rettighetshaverne. 5. Det forsøkes oppnådd en 100% tilslutning til andelsberegning som formaliseres gjennom en skriftlig avtale med hver enkelt rettighetshaver. 6. Om dette oppnås, følges forskrift om gjennomføring av flertallsvedtak vedrørende organisering og drift av vassdrag fram til vedtekter er vedtatt og forpliktende organisering er oppnådd.

Obligatorisk organisering Flertallsvedtak (Laks- og innlandsfiskeloven): Fordeler Ulemper Rettighetshaverne har selv hånd om prosessen Om det er enighet om andeler, kan prosessen gå raskt. Kan være svært arbeidskrevende i store vassdrag og det er ikke sikkert man enes om andeler slik at prosessen kan sluttføres Uavklarte rettsforhold kan stanse prosessen En rettighetshaver kan på hvilket som helst tidspunkt kreve bruksordning etter Jordskifteloven. Kan føre til at kontroversielle temaer ikke tas opp til behandling. Ikke direkte tvangsgrunnlag for utlegg. Må gå veien om dom eller forlik.

Andelsfastsettelsen 1. Avklaring av rettighetsforhold 2. Frivillig fastsetting av andeler krever 100 % tilslutning og formalisering en mengde beregningsfaktorer, f. eks.: - meter strandlinje - oppfisket kvantum - omsetning - gyte og oppvekstområder - tidligere skjønn -tilgjengelighet

Obligatorisk organisering Prosess bruksordning (Jordskifteloven): 1. Eksisterende elvelag behandler saken på årsmøtet og for eksempel styremedlemmer i laget melder saken inn for Jordskiftedomstolen. 2. Jordskittedomstolen avholder fremmingsmøte og vurderer om de vil avvise saken 3. Jordskifteretten kartlegger rettighetsforhold og avgjør eventuelle tvister. 4. Laget kan arbeide fram ett eller flere forslag til andeler, men forslaget må fremmes av enkeltrettighetshavere. 5. Jordskifteretten fastsetter andeler etter en rettsforhandling. Rettighetshaverne kan da eventuelt velge å fastsette vedtekter selv gjennom flertallsvedtak. 6. Laget utarbeider forslag til vedtekter som fremmes av enkeltrettighetshavere. 7. Jordskifteretten fastsetter vedtekter for laget etter rettsforhandlinger (bruksordning).

Obligatorisk organisering Bruksordning (Jordskifteloven): Fordeler Ulemper Jordskifteretten oppfattes uhildet part Juridisk grunnlag for innkreving av fellesutgifter Gir et stabilt regime i minst 10 år Rettighetsforhold avklares en gang for alle Tidkrevende Den enkelte rettighetshaver påføres et rettsgebyr.

Obligatorisk organisering Kostnader ved bruksordning Rekvirentene må legge ut 5 ganger rettsgebyret i registreringsgebyr Rettsgebyret: 860 kr Rekvirentene kan avkreves forskudd i størrelsesorden 50 000 kr 1,5 * rettsgebyret pr part i utgangspunktet

Obligatorisk organisering Behandling av bruksordning på årsmøtet? Formelt ikke nødvendig! Skal laget legge ut rekvirentenes forskudd? Reduserer motstands- og støynivå Å stå som rekvirent kan være psykisk tøft

Obligatorisk organisering Mindretallsvern flertallsvedtak vil forplikte mindretallet Intensjonen med flertallsvedtaket må være fellesskapets beste og ikke flertallets egeninteresse Vedtak som gir flertallet urimelige fordeler til skade for mindretallet, må kunne settes til side. Med dette utgangspunkt kan ethvert flertallsvedtak prøves for domstolene.