reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hønefoss politistasjon
Advertisements

Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Flyktningetilstrømningen Kommunikasjonsrådgiver Øyvind Hartvedt.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Pårørende.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Informasjonsprogram modul 11
Barneverntjenesten i Åmot
Samarbeid mellom skole og barnevern
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
INFORMASJON OM BARNEVERN
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Berit Lien seniorrådgiver
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Jomfrusjekk.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
«Hva ungdom lurer på om sex»
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Asylprosessen
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Lytteforståelse Rammeverket
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

reddbarna.no/jegerher #JegErHer Presenter deg selv

Kartlegging av rammene for barns beskyttelse mot vold og seksuelle overgrep på asylmottak VIS FILM Eilif filmen: https://www.youtube.com/watch?v=GPFN8JBLLG0&index=6&list=PLctoEFmuW5R0JmKsFUly30-C_-7toANZi Om filmen: Som en del av #JegErHer kampanjen I 2015 laget vi først ti kampanjefilmer med voksne skuespillere. De fortalte historier på vegne av dem som selv var utsatt. Disse slo virkelig godt an, og var en effektiv måte å få frem budskapet på. I etterkant laget vi også to filmer med barn, hvor to barneskuespillere forteller historier på vegne av barn og unge som har opplevd overgrep. reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Bakgrunn Redd Barnas arbeid for å bekjempe seksuelle overgrep, jobber for å sikre: Rutinger, handlingsplaner og beredskapsplaner for å forebygge, avdekke og respondere på vold og overgrep Trygge voksne med kunnskap til å se og mot til å handle Kunnskap til barn og unge, slik at de selv vet hva overgrep er og hvor de kan få hjelp. Dette retter vi mot alle arenaer barn er på: Barnehage og skole Fritiden Hjemme I lokalsamfunnet På internett Og nå: barn i «mottakssystemet». reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Kartleggingen ser på: Hvorvidt asylmottak har utarbeidet egne handlingsplaner og rutiner for å forebygge vold og seksuelle overgrep mot barn som bor på mottak I hvilken grad de ansatte på mottak opplever at de har tilstrekkelig kompetanse, og kjennskap til rutiner og systemer for å avdekke og håndtere overgrep mot barn og ungdom som bor på mottak I hvilken grad barn og ungdom som bor på mottak selv har god tilgang på kunnskap om kropp, seksualitet og grenser Metode/datagrunnlag: Spørreundersøkelse til ansatte på mottak, fokusgrupper med ansatte i ledelsen på ulike typer mottak, litteratur- og dokumentgjennomgang. Arbeidet har foregått August-November 2017. reddbarna.no/jegerher #JegErHer

FUNN UDI og mottakene har utarbeidet gode rutiner og beredskapssystemer for å forebygge og håndtere vold og overgrep mot barn. Mange ansatte på mottak viser både engasjement og kunnskap MEN: barn som bor på eller i tilknytning til asylmottak er likevel spesielt sårbare for å bli utsatt for vold og seksuelle overgrep, på grunn av forhold knyttet til: Asylmottaket som arena Asylprosessen Barn og unges kunnskap om kropp, seksualitet og grenser. reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Asylmottaket som arena Ordinært mottak: å bo med familien er en trygghet, med mindre det er der du er utrygg. Barns behov blir mer «skjult». Mange fremmede voksenpersoner en risiko. Desentraliserte mottak: Barns behov kan bli enda vanskeligere å identifisere. EMA-mottak: 15-18 åringer ikke under barnevernets omsorg. Lavere krav på bemanning og mindre barnefaglig kompetanse. Transitt-mottak: vanskelig å bygge sikkerhetsnett og tillit når det er midlertidig. Forhold ikke egnet for barn over tid. Andre forhold: Nattevakt – hvem? Securitas eller sosialarbeider? Besøk for utenforstående – lite kontroll. «Vi er en magnet for pedofile, de ligger rundt i buskene her» Forsvinninger – forsvinner ut av barnevernets «ansvarsområde». reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Asylprosessen Barn som søker asyl blir flyttet flere ganger, over store geografiske avstander, på kort varsel Flytting innebærer brudd med alle relasjoner som er trygghetsskapende for barn og en del av deres formelle og uformelle sikkerhetsnett. «Det vi gjør riktig her, av tilknytning og tillitsbygging, blir brutt i det de blir flyttet til et nytt sted. UDI og politikere skjønner nok ikke konsekvensene av det å bryte ungdommene opp, for eksempel fra fotballaget. Vi prøver å legge rammer for dem og fange opp hva de trenger, men så flyttes de. Og der må de forstå alt på nytt» Mottaksansatt, Transittmottak for Enslige Mindreårige Asylsøkere (EMA) reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Barn og unges kunnskap om kropp, seksualitet og grenser Barn og ungdom som har flyktet til Norge har ofte hatt svært begrenset undervisning eller informasjon om egen kropp og grensesetting før de kommer til Norge UDIs veileder”Ung i Norge” inneholder omfatter disse temaene….men hvordan den brukes i praksis er svært varierende. Vårt inntrykk: inntrykk at barn og ungdom på mottak mangler tilstrekkelig kunnskap om egen kropp, pubertet og seksualitet UDIs veileder fokuserer i stor grad på hva som er galt, ulovlig og farlig, og i mindre grad fokusert på ’normale’ temaer som kropp i utvikling og seksualitet. Ansatte oppfatter «kultur», tabuer og skam som et hinder, i tillegg til språkbarrierer., men andre aktører oppfatter dem som veldig mottakelige og med ønske om kunnskap. Lite kunnskap om internett som arena både for positiv sosial kontakt og for overgrep og utnytting reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Anbefalinger Alle enslige mindreårige asylsøkere bør være under barnevernets omsorg Begrense flytting, og sikre god informasjon og ekstra oppfølging der flytting er nødvending. UDI bør følge opp og føre tilsyn med hvordan det arbeides med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep i praksis. Alle mottak må ha beredskapsplaner godt kjent for ansatte Alle ansatte må ha kompetanse om vold og seksuelle overgrep mot barn Barn i mottakssystemet må få kunnskap om kropp, grenser og overgrep – og om hvor de kan få hjelp. Både mottaksansatte og barn og unge selv må få bedre kunnskap om risikofaktorer knyttet til barns digitale hverdag. reddbarna.no/jegerher #JegErHer

Spørsmål om Redd Barnas arbeid med vold og seksuelle overgrep? www.reddbarna.no/jegerhe r jegerher@reddbarna.no