Dialogmelding lege - lege

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Medlemsnettet Foreløpig må dere taste inn hele adressen. Direkte link kommer snart.
Keyforce SMS Mobile Link
Samhandling med St. Olavs Hospital
Elektronisk samhandling
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
Elektronisk henvisning og epikrise
Elektronisk samhandling
Henvisninger Kari Jussie Lønning.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
PKO Psykiatrisk klinikk Sykehuset Telemark
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Nettverksmøte på Sortland
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Adressering av meldinger
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Hovedsamarbeidskommune
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Elektronisk meldingsutveksling
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
IKT Samhandlingsgruppe Rapport til Samhandlingsutvalget
Presentasjon for FSU inn/ut
Pleie og omsorgsmeldinger PLO meldinger Samhandling mellom helseforetak og kommuner Åse Mette Haldorsen, Prosjektmedarbeider PLO meldinger Sykehust.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Hva kan Helse Nord gjøre bedre? Onsdagsmøte UNN Anne Helen Hansen Kommuneoverlege Tromsø kommune Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Fagråd Inn/Ut Status ASU
Sendte meldinger blir liggende i status «Sendt, venter på kvittering»
Samhandling – internt og mellom nivåene – er det pasientforløp vi i hovedsak bør ha fokus på ? Samfunnsmedisinsk kurs G.
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
Palliativ plan i Profil
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Det er nok best at alle styrer med sitt…
Hvordan gjøres dette i Gerica
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Elektronisk henvisning
Enkel brukerveiledning
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Dialogmelding lege - lege 23.01.2019 Øyvind Lorentzen, e-meldingsansvarlig

Hvorfor denne løsningen? Riksrevisjonen påpeker at unødvendige henvisninger og henvisninger med dårlig kvalitet fører til at ressursene i helsetjenesten ikke utnyttes på en måte som gir best nytte for pasientene Dialogmeldinger mellom fastleger og sykehusleger skal benyttes som sikker kommunikasjon om felles pasienter i situasjoner der det ikke er naturlig å benytte basismeldingene henvisning og epikrise

Hva blir endringen? Kommunikasjonen går fra telefonsamtale med fastlegene i sanntid, til asynkron digital samhandling Spørsmål mellom Sykehusleger og fastleger besvares når det passer, unngår avbrytelser av telefon i visittiden/under konsultasjoner Spørsmål og svar dokumenteres i journal Sykehusleger kan rådføres, men fastlegen har fortsatt ansvaret for pasienten

Henvisning er mottatt Sykehus Legekontor • Stille spørsmål til henviser, etterspørre mulige prøvesvar eller vurderinger • Til grunn for prioritering • Tilgjengelig for behandler når pasienten kommer til sykehuset Legekontor • Ettersende opplysninger • Lab, bildediagnostikk osv • Kontaktinformasjon pasient eller pårørende • Etterlyse / avbestille avtale

Endret helsetilstand eller uenig i prioritering? Bruk ny henvisning Dokumentet settes i ny vurderingsprosess

Epikrise er sendt Legekontor Sykehus • Stille spørsmål til behandling og oppfølging • Be om kopi av for eksempel tilsyn under innleggelsen • Etterlyse epikrise Sykehus • Ettersende opplysninger og svar som ferdigstilles etter utskrivning

St. Olav og Helse Vest er allerede i gang St. Olav startet med dialogmeldinger februar 2017 Tall fra 2018 viser at det på St. Olavs behandles om lag 800 meldinger pr måned 600 av disse meldingene sendes fra sykehuset til fastlegene Fastlegene sender 200 meldinger inn til sykehuset

Siste status fra St. Olavs

Dialogmelding lege-lege Retningslinjer for bruk –Dialogmelding er et journaldokument Ikke bruk dialogmelding i ØH-sammenheng Skriv kort og klart formulert Sendte og mottatte forespørsler må følges opp innen 3 virkedager Dialogmelding kan brukes til å sende tilleggsinformasjon ved henvisning. Dersom disse forventes å endre prioritet eller nye tiltak må dette klart komme fram av teksten Ikke bruk dialogmelding for generell veiledning Adresseres til en tjeneste, start med Attn.: navn på behandler hvis ønske om konkret mottaker på sykehus. Godt ajourhold av NHN adresseregister viktig