KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Fylkesmannens rolle i det boligsosiale arbeidet
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Hva gjør Arbeids- og velferdsdirektoratet?
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
Individuell plan.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Det kommunale og det statlige barnevern
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Joachim Bjerkvik
Førsteamanuensis dr. juris Alice Kjellevold
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tjenestemottakers selvbestemmelsesrett
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Nasjonal rusmestringskonferanse
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Retten til tjenester der du bor, ulike boformer og husleieloven.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Om barne- og familievernet
Økonomisk rådgivning- og gjeldsrådgivning
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17
Etat for sosiale tjenester
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
«Å komme sammen er begynnelsen, å holde sammen er fremgang, å arbeide sammen er suksess!» Henry Ford Torunn Dahlberg Frances Reardon Undervisning medisinerstudenter.
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Helse- og omsorgstjenester
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Bærekraftig boligbygging
Forskrift om Internkontroll
NAV mulighetenes marked
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Nasjonal rusmestringskonferanse
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29 KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29. mai 2013 Kommunens ansvar for midlertidig botilbud etter sosialtjenesteloven § 27 v/ Beate Fisknes, Arbeids- og velferdsdirektoratet

Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen Lov 2009-12-18 nr. 131, trådte i kraft 1.1.2010 Korttittel: Lov om sosiale tjenester i NAV Sosialtjenesteloven – STL Loven regulerer de kommunale, sosiale tjenester som inngår i NAV-kontoret (utgjør minimumsløsningen) Gitt 4 forskrifter til loven: 1. internkontroll og 2. individuell plan – fra 19.11.2010, 3. sosiale tjenester til personer uten fast bopel i Norge og 4. kvalifiseringsprogrammet – fra 1.1.2012 Rundskrivet til loven trådte i kraft i juni 2012

Lovens oppbygging Inndeling i kapitler: Lovens formål og virkeområde Ansvar etter loven Generelle oppgaver Individuelle tjenester Saksbehandlingen Ikrafttredelse

§ 1. Lovens formål Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet. Loven skal bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Loven skal bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer. 4

Om formålsbestemmelsen Understreker kommunens velferdsansvar som siste sikkerhetsnett overfor vanskeligstilte Bestemmelsen er retningsgivende og veiledende for prioriteringer som kommunene foretar generelt innenfor sitt velferdsansvar Formålet i loven skal ligge til grunn for tolking av de enkelte bestemmelsene i loven utøvelsen av skjønnet loven gir rom for Gjenspeiler grunnleggende menneskerettigheter som bl.a. er nedfelt i konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter

Kap. 2 Ansvar etter loven Regulerer kommunens ansvar, bl.a.: Oppholdskommunens ansvar Forsvarlige tjenester – omfatter både ytelser, innhold og omfang Internkontroll Opplæring av personell Økonomisk ansvar for tjenestene i NAV Og statens ansvar, bl.a.: Departementets oppgaver Tilsyn, Statens helsetilsyn og Fylkesmannen Rammetilskuddet

§ 3. Kommunens ansvar Kommunen er ansvarlig for å utføre oppgavene etter denne loven som ikke er lagt til et statlig organ, og å yte tjenester etter loven til alle som oppholder seg i kommunen. Kommunen har ansvaret for de generelle tjenestene i kap.3 og de individuelle tjenestene i kap.4 Kommunen må føre internkontroll for å sikre at den oppfyller ansvaret Oppgavene og tjenestene skal inngå i NAV-kontoret Nærmere organisering og prioritering er opp til kommunen Oppholdskommunen har ansvaret for å gi tjenester til den enkelte Oppholdskommunen er den kommunen hvor vedkommende til enhver tid oppholder seg

§ 4. Krav til forsvarlighet Tjenester som ytes etter denne loven skal være forsvarlige Forsvarlige tjenester Krav til tilgjengelighet, saksbehandling, og tjenestens innhold og omfang Forsvarlighetskravet er en rettslig standard Formålsbestemmelsen, samfunnsutviklingen og normer for godt sosialfaglig arbeid er styrende for vurderingen Individuell vurdering Objektiv nedre grense Likebehandling Uforsvarlige tjenester er et brudd på loven Kan ikke skylde på ytre rammebetingelser som økonomi, stor arbeidsmengde, tidspress og manglende kompetanse

Kap. 3 Generelle oppgaver Pålegger kommunen plikter, men gir ikke enkeltpersoner tilsvarende rettigheter Omhandler kommunens generelle oppgaver, bl.a.: Generell forebyggende virksomhet og informasjon Samarbeid med andre offentlige instanser og frivillige organisasjoner Medvirkningsansvar for å skaffe boliger til vanskeligstilte Beredskapsplan

§ 15. Boliger til vanskeligstilte Kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen skal med- virke til å skaffe boliger til vanskeligstilte personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet. NAV-kontoret skal medvirke i kommunens boligsosiale arbeid Særlig ansvar overfor økonomisk og sosialt vanskeligstilte Bidra med sin kunnskap inn i boligplanlegging Samarbeide med andre instanser, som Husbanken Innebærer også plikter overfor tjenestemottaker Tilby råd og veiledning Bistå hvis det er behov for tjenester i boligen Bistå med å skaffe bolig hvis det er nødvendig

Kap. 4 Individuelle tjenester Regulerer de 5 tjenestene som skal inngå i NAV-kontoret: Opplysning, råd og veiledning, herunder økonomisk rådgivning Økonomisk stønad Midlertidig botilbud Individuell plan Kvalifiseringsprogrammet med tilhørende stønad

§ 42. Plikt til å rådføre seg med tjenestemottaker Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med tjenestemottaker. Det skal legges stor vekt på hva vedkommende mener. Brukermedvirkning Sentralt prinsipp som bygger på ‘hjelp til selvhjelp’ Tjenestemottaker skal aktivt gis mulighet til å medvirke gjennom hele søknadsprosessen: Uttrykke behov og ønsker, være med å utforme tjenesten Grunnleggende forutsetning for alle tjenestene Manglende medvirkning kan medføre at rettsanvendelsen eller skjønnsutøvelsen ikke er korrekt

§ 17. Opplysning, råd og veiledning Kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Kan kommunen ikke selv gi slik hjelp, skal den så vidt mulig sørge for at andre gjør det. Rett til tjenesten uavhengig av om personen allerede er kommet i en vanskelig situasjon Ha helhetlig fokus på tjenestemottakerens livssituasjon: - arbeid og aktivitet, helse og økonomi - boligforhold og hjemmesituasjon, nettverk og fritid Tilpasse tjenesten ut fra den enkeltes behov

§ 27. Midlertidig botilbud Kommunen er forpliktet til å finne midlertid botilbud for dem som ikke klarer det selv.

Hva er midlertidig botilbud? Tjeneste som skal avhjelpe akutt bostedsløshet – sørge for å sikre at personen har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet Tjenesten innebærer at NAV-kontoret må fremskaffe et konkret og tilgjengelig botilbud Tjenesten er en naturalytelse – bestemmelsen regulerer ikke hvorvidt personen selv skal betale

Hvem har rett til midlertidig botilbud? Personer som ikke har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet Årsaken til hjelpebehovet, og om det har vart over tid, er uten betydning Personer som bor hos familie, venner eller bekjente kan også har krav på tjenesten ‘den som ikke klarer det selv’ Stilles ikke krav om at personen selv har forsøkt å finne et botilbud før vedkommende kontakter NAV-kontoret – kan ikke avvises Personer uten fast bopel i Norge kan ha krav på tjenesten, jf. forskriftene

Krav til det midlertidige botilbudet Tjenesten skal være kvalitetsmessig forsvarlig ut fra den enkelte tjenestemottakers behov Tjenestemottaker skal sikres en selvstendig tilværelse med mulighet til å opprettholde relasjoner og sosialt nettverk, delta i daglige aktiviteter, og kunne være i eller forsøke å finne seg arbeid Det skal normalt være god tilgang til bad og toalett, mulighet for matlaging og vask av tøy Tjenestemottaker skal ha rett til privatliv og kunne motta besøk Er behovet bare for en natt, kan forsvarlighetskravet lempes

Begrensninger i bruk av midlertidig botilbud Midlertidig botilbud er ikke ment å vare over tid Opphold som varer mer enn 3 måneder bør kun unntaksvis forekomme Midlertidig botilbud skal kun unntaksvis benyttes til barnefamilier og ungdom ved løslatelse fra fengsel eller utskriving fra institusjon NAV-kontoret skal jobbe med å sikre overgang til varig bolig

Oppholdskommunens ansvar NAV-kontoret er ansvarlig for å sikre et forsvarlig midlertidig botilbud til alle som oppholder seg i kommunen Hvis midlertidig botilbud gis i en annen kommune, er NAV-kontoret ansvarlig for tjenesten så lenge den varer ifølge vedtaket, herunder å sikre at det midlertidige botilbudet er forsvarlig – i seg selv og for den enkelte å yte andre tjenester til personen og iverksette tiltak for å sikre overgang til varig bolig

Vedtak og klage NAV-kontoret skal ta imot og vurdere alle skriftlige og muntlige henvendelser Avgjørelse om innvilgelse eller avslag på midlertidig botilbud skal fattes i enkeltvedtak Søknad om midlertidig botilbud må vurderes samme dag som den er mottatt Hvilke opplysninger som er nødvendige må begrenses til den konkrete situasjonen Fylkesmannen er klageinstans

§ 28. Rett til individuell plan Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan. Planen skal utformes i samarbeid med tjenestemottakeren, jf. § 42. Kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den det gjelder. Sikre helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud I samarbeid med tjenestemottaker og andre instanser Kan være et viktig verktøy for å sikre overgang til varig bolig