Viken adm prosjekt 5: kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Læring på arbeidsplassen
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Kulturstrategi for Oppland
Veiledning prosjektroller
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Oppgavefordeling mellom seksjonene
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Fagforbundet Vest-Agder
Organisering av fagskolesektoren
Asker - mulighetenes kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Are Solli og Kristian Ilner
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Implementering av kompetanseplaner/strategier
utfordringer i en ny region
Standardisering av IT-virksomheten
Status i hovedprosjektet
Oppgavefordeling mellom seksjonene

VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utredningsgruppe samferdsel
Kompetansestrategi Agder 2030
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Viken adm prosjekt 5: kompetanse Tilbakemelding fra styringsgruppa 12-13 februar 2018, Fredrikstad

avhengigheter

Avhengigheter mellom prosjektene Styringsgruppen er enig i avhengighetene som er definert i oversikten Styringsgruppen ser i tillegg følgende avhengigheter: A1.6 – A5 A1.7 – A5 A2.3 – A5 A4.1 – A5 A4.4 – A5 A3.5 – A5 A3.6 – A5 A4.6 – A5 A8-A5

Kritiske oppgaver

Kritiske oppgaver Hvilke oppgaver mener styringsgruppen det er kritisk å løse før Viken fylkeskommune etableres 01.01.2020 (oppgaver som er helt nødvendige). Ta utgangspunkt i utredningsrapportens tabell over «kritiske arbeidsoppgaver». Skriv inn de kritiske oppgavene som må være på plass for at Viken fylkeskommune skal driftes fra og med 01.01.2020 her, marker også hvilke oppgaver/prosesser som er kritiske å starte opp umiddelbart.

Tabelloppsett Styringsgruppen har organisert de kritiske oppgavene under 5 hovedområder. Vi har videre angitt Prosjektorgansering (P) eller oppgave som bestilles i linja (O) Avhengighet av andre prosjekter Kreves politisk behandling eller fastsettes løsningen administrativt? Tidspunkt for oppstart

A5.1 Fremtidens kompetanse Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.1. Framtidens kompetanse P P6 A7 x Vår 2018 Regional kompetanseplan Framtidig kompetansebehov 21st Century Skills Inkludering Kompetanseplattform for Viken: Kartlegge og etablere partnerskapsarena (parter i arbeidslivet, utdannings- og kompetansemiljøer, kommuner, næringsliv, m.fl.) og utvikle verktøy og metodikk for samhandling. Mener vi trenger dette, både for å få utviklet kompetansestrategier, -planer og for å få dem implementert.   Ekspertutvalgets anbefalinger P3 Høst 2018?

A5.2. Styrings- og kvalitetssystem for videregående opplæring Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.2. Styrings- og kvalitetssystem for videregående opplæring O P2 x Vår 2018 §13.10 forsvarlig system (vurdering, elevmedvirkning, skolemiljø...)   Styrings- og utviklingsdialog Sektorplanverk Organisering (regionvis, skolegrupper, sentraladministrasjon, seksjonsinndeling, arbeidssted P? P2 A1 Kompetanse/profesjonsutvikling/ Kapasitetsbygging A1

A5.3. videregående opplæring i skole og bedrift Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.3. videregående opplæring i skole og bedrift O   x Vår 2018 Ny struktur i fag- og yrkesopplæring Fagfornyelse FYR Digital pedagogikk A2.1 Skolestruktur og dimensjonering A8 Alternative opplæringsarenaer Inntak og formidling A6 spesialundervisning Opplæring for minoritetsspråklige elever Samarbeid i grunnopplæringen A5.1 Høst 2018 Samarbeid med universiteter, høyskoler og arbeidsliv A5.1 A7 A8 Voksenopplæring Karriereveiledning Framtidig samhandling skole og folkehelse Framtidig samhandling skole og kultur Prøvenemnder fra 2020 Godkjenning og oppfølging av bedrifter og opplæringskontorer Vår 2019

A5.4 Fagskole Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.4 Fagskole   x Vår 2018

A5.5 Andre enheter Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.5 Andre enheter O   x Vår 2019 Opplæring i medisinske/sosiale institusjoner Opplæring kriminalomsorg PPT (forvaltningspraksis) Vår 2018 Gjennomgang av avtaler med samarbeidspartnere (for eksempel NAV, frivillige organisasjoner) og tjenesteleverandører Folkehøgskoler

A5.6. Utvikling av drift Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.6. Utvikling av drift O   Vår 2018 Inntak Eksamen Systemer (feks Vigo, Visma InSchool) A2 Dokumentasjon Byggforvaltning x Budsjett, regnskap og tildelingsmodell A4 Tilsettingsfeltet A1

Styringsgruppens videre oppfølging av oppgavene

Styringsgruppens videre oppfølging av oppgavene Styringsgruppen er ansvarlig for styring og rapportering. Styringsgruppen skal definere tydelige mandat, tidsrammer for leveranser og sammensetning av arbeidsgrupper. Styringsgruppen vil ha hyppige møter, se til at mandater er tydelige, at arbeidet har riktig retning, at nødvendige justeringer skjer underveis, og at resultatene leveres innen tidsfrist. Prosjektkoordinator vil koordinere prosjektene, og være styringsgruppens sekretær.

Mer om styring av prosjektet I konseptfasen har prosjektet identifisert Hovedprosesser / oppgaver: Dette er overordnede og strategiske oppgaver som må samordnes med arbeidet i andre prosjekter i Viken-byggingen. Kritiske arbeidsprosesser: Dette er prosesser av administrativ/driftsmessig art, som i mindre grad krever avklaring fra andre prosjekter. Mange utløses av lov og forskrift, herunder eksempelvis fagfornyelsen i videregående opplæring og ny yrkesfaglig struktur. Dette arbeidet må igangsettes tidlig vår 2018. Se ellers faseplan for prosjekt Kompetanse, kapittel 1.1

Administrativ støtte / koordinator

Koordinator for Viken kompetanse Kompetanse er et stort prosjekt med mange delleveranser både i form av administrative oppgaver i linja og prosjektorganisert arbeid. Det trengs koordinator i hel stilling.