Livsstilsendring Uke 6.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En innføring i spillet: Lag En Setning
Advertisements

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Mat, måltider og følelser
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Samtale 2.
Livsstilsending - uke 5 -
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Plan for 2.klasse Uke – 26. august. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1Norsk Tegning 2Norsk MatteEngelsk Samfunnsfag 3 MatteMusikk Filmfestival.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Uke 9 27.feb- 4.mars Uke 9 27.feb- 4.mars Verdiord: Tålmodighet.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Uke nov.- 4.des. Uke nov.- 4.des. Ord å forklare: Håp Ord å forklare: Håp.
Uke 39: Skoguke på Lekestua, høsten Det er tid for høstens skoguke. Vi gleder oss! Skogen innbyr til mye forskjellig lek. Den byr på utforsking,
Motivasjon og Selvutvikling
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Vold på arbeidsplassen
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Det var en gang en liten skilpadde.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Livsstilsendring Uke 6.
Å få barn Skal – skal ikke ????
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Velkommen til Livea Livsstilskurs!
Gang.
Synlighet og oppslutning
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Venner & valg Avslutning.
Forbundets etiske retningslinjer
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
8. TRINN – BLINDHEIM UNGDOMSSKOLE
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen – presentasjon av deg selv
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 1, oppgave a) Sett inn riktig form av substantivene
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Livsstilsendring Uke 6.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Nyttårsmarsjen februar – 21. mars
Livsstilsendring Uke 6.
Motivasjon Uke 11.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
HVA HAR VI GJORT I DESEMBER?
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Periodeplan for juni (2. juni: Marit 40 år!!!) 3.
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Livsstilsendring Uke 6

Endringshjulet Føroverveielsesfase Overveielsesfase Beslutning- og forberedelsesfase Handlingsfase Vedlikeholdsfase

Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon

Ranger deg selv… 1.Du må gå 10.000 skritt hver dag for å tilfredsstille helsemyndighetenes krav om fysisk aktivitet. Dette gjelder også fridager, helligdager og ferier. A- ”det er helt umulig!! Jeg har ikke tid til dette hver dag!!” B-”dette skal jeg klare i hverdagen, men i helger og ferier tar jeg fri!!” C- ”Det går fint!! Det er jo bare 5 km, det skal jeg klare å prioritere!”

2. Fire tilsynelatende pene og vellykkede venninner sitter på bordet ved siden av deg på restauranten. I tur og orden ber de om å få dressingen ved siden av, ekstra grønnsaker, i stedet for poteter osv. Ingen skal ha dessert, og alle bestiller selvfølgelig vann til maten. Hva tenker du om denne venninne-gjengen? A- ”at de gidder!!!! Hysteriske damer!!!” B- Du kjenner du blir misunnelig!! C- Du blir motivert, og bestiller også dressingen ved siden av!

3. Når du nå skal gå igjennom denne endringsprosessen må familien innstille seg på et sunnere kosthold, og mindre ”kos” A- ”det skal ikke gå ut over resten av familien at jeg skal gå ned i vekt!” B- ”dette vil bli vanskelig! Jeg får heller lage to middager om det blir for mye bråk!!” C- ”selvsagt skal familien min nyte godt av min kunnskap! Jeg unner også dem en sunnere hverdag!”

4. Fra nå av må du begynne å takke nei når folk tilbyr deg fristelser… A- ”Jeg kjenner at jeg begynner å bli kraftig irritert, man kan da ikke bli helt fanatisk!!” B- ”Dette kan bli utfordrende! Jeg får evt kompensere med ekstra trening!” C- ”Greit, jeg skal forklare mine nærmeste om mitt valg, og heller ta med noe sunn snacks til alle sammen!”

5. Neste gang du skal på ferie, sørg for at det er treningsmuligheter i området, hvis ikke, velg et annet hotell! A- ”NEI, i ferien skal jeg slappe av, da har jeg fri!!!” B- ”Tror det skal bli vanskelig å få hele familien med meg på dette valget, jeg får være flink før ferien, og komme raskt i gang igjen når vi kommer hjem!” C- ”Det var lurt, da blir det ikke så vanskelig å komme i gang igjen, og kanskje jeg for en gangs skyld slipper å gå opp i vekt når jeg er på ferie”!

6. Naboen hører at du er begynt på kosterstattere, og gir deg en lang lekse om at dette er noe lureri, og du kommer til å gå raskt opp igjen i vekt! Hvordan reagerer du? A: ”Jeg har hatt en dårlig magefølelse på dette helt siden jeg begynte på kurs, og endelig fikk jeg det bekreftet. Jeg skal ”ta” kursholder på neste treff”! B: Du blir usikker, og begynner å lure på om du har tatt det riktige valget. Du begynner å google på nettet og forhøre deg med andre bekjente… C: Jeg føler at jeg har fått god informasjon og føler meg trygg på min avgjørelse om å starte på Livea-kurs. Du informerer naboen din kort om at Livea ikke er en pulver-kur, men et livsstilskurs, og gir han nr til din kursholder om han har lyst å vite mer om det!

A=1 poeng, B=2 poeng, C=3 poeng 14-18 poeng: Du er godt i gang med din livsstilsendring. Du har riktig mental innstilling! Fortsett med den gode jobben!! 10-13 poeng: Du er på riktig vei, men opplever kanskje noen utfordringer mentalt. For deg er det viktig at du jobber med dine målsetninger og årsaker til hvorfor du ønsker denne endringen. 6-9 poeng: Du henger fortsatt mye igjen i gamle tankemønstre. Skal du lykkes må du gjøre noe med dette. Det anbefales at du kontakter din kursholder for å få hjelp med dette.

Ukens utfordring Fjelltur uansett vær – obligatorisk med selfie 