Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Advertisements

Catherine Janson daVinci Consulting AS
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
DSS mal: Startside Velg selv bilde Digital samhandling i praksis Offentlig sektors dataforum 20. juni 2016 Randi Thomsen Ole Kristian Mørch-Storstein Fabian.
Hvem digitaliserer vi for? Brukersentrert digitalisering.
EBygg2009 Digital dialog i plan- og byggesaker eBygg
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
Digital strategi for «Virksomhetens navn»
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Liten virksomhet – stor gevinst
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Moderniseringsprogram i SSB
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Digitalisering og digital kompetanse
«Ein sjølvstendig og nyskapande kommunesektor»
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Budsjett og handlingsplan
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Prosjekt «Digitale læringsmidleR»
Tema 6 Geointegrasjonsstandarden
Pasientens legemiddelliste
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Pasientens legemiddelliste
Digital postkasse til innbyggere
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Status i digitaliseringsarbeidet
Hva betyr det at fremtiden er digital i Lier kommune
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen Regional formannskapskonferanse 24.5.2019

Digitalisering Digitalisering handler om å bruke teknologi til å fornye, forenkle og forbedre. Det handler om å tilby nye og bedre tjenester, som er enkle å bruke, effektive, og pålitelige. For kommunen innebærer digitalisering utvikling, omstilling og endring av arbeidsprosesser.

Regionalt samarbeid Digitaliseringsarbeidet er svært ressurskrevende for kommunene. Investeringsbehov Kompetansebehov Veiledning og prosessledelse Tidkrevende Derfor er regionsamarbeid viktig og nødvendig. I denne sammenhengen er vi små.

Organisering av digitaliseringsarbeidet i regionen Regional rådmannsgruppe Digitaliseringsstyret Helse Prosjekter Oppvekst (Dig3) Teknisk Administrasjon/ økonomi Kundekontakter Digitaliserings-rådgivere

Digitaliseringsstyrets rolle Representanter fra kommunalsjefnivået i kommunene, IT-sjef Lillehammer, representant for de ansatte og Ikomm. Overordnet ansvar for digitalisering i regionen Øverste prosjektorgan - prioriterer prosesser/prosjekter, porteføljestyring Nedsetter styringsgrupper og arbeidsgrupper Utarbeider overordnet digitaliseringsstrategi og godkjenner sektorvise strategier Utarbeider årlig handlingsplan som utgangspunkt for budsjett

3:1 digitaliseringsstrategi Inneholder felles overordnede mål for kommunene for perioden 2017 - 2020 Skal sikre: At våre satsninger er i tråd med målsettingene om å løse dagens og fremtidens utfordringer At vi innfrir forventninger fra staten, innbyggere og næringslivet Et tilstrekkelig fremtidsperspektiv Skal rulleres og eventuelt revideres i 2020

Hva skal vi oppnå Våre innbyggere mestrer egen hverdag Våre innbyggere bruker våre digitale løsninger Vi deler informasjon og ønsker medvirkning fra innbyggere og næringsliv Vi digitaliserer alt som kan digitaliseres (når det er hensiktsmessig) Vi skaper fremtidens lokalsamfunn

Hvordan vi skal digitalisere Løsninger tilpasset kommunens behov Vi bruker tilgjengelige fellesløsninger og hyllevare når vi kan Vi velger skybaserte tjenester der det er hensiktsmessig Vi automatiserer prosesser

Hvordan skal vi digitalisere Vi skaper gevinster og realiserer dem Økonomiske gevinster Enklere tilgang til informasjon Raskere saksbehandlingstid Økt kvalitet i tjenestene Vi forvalter personopplysninger på en sikker måte og innbyggerne har tillit til oss Krever et høyt fokus på informasjonssikkerhet og personvern

Dette har vi lykkes med Trust IKT Felles sikkerhetspolicy Politiker på nett Elektronisk behandling av reiseregninger og utleggsbilag E-handel Etablering av sikker utskriftsløsning Etablert løsning for digitale forsendelser Ny portalløsning Løsning for å designe elektroniske søknadsskjemaer Vannmåleravlesning via SMS/SMS-varsling ifm innfordring av kommunale krav Anskaffelse og implementering av en rekke systemer Kontinuerlig systemutvikling

Noen pågående prosesser Fullelektronisk arkiv Digitale forsendelser fra sikker sone Utvikling av innbyggertjenester Digitalisering av plan- og byggesak, fase 1 (eByggesak) Nytt og helhetlig oppvekstadministrativt system Gjenbruk av data Effektivisering av arbeidsprosesser Kommunikasjon med foresatte Office 365 Skybasert system En rekke samhandlingsløsninger Systemkartlegging

Noen utfordringer vi ser Vi kan ikke kan gå foran og utvikle nye løsninger på alle områder. Utvikling av fellesløsninger i regi av KS tar tid, og de utvikles litt etter litt Vi må ha et realistisk ambisjonsnivå, samtidig som vi har fremdrift og tar ut effekter. Enkelte leverandører ønsker ikke å åpne for integrasjoner, vil selge egne løsninger. Til enhver tid å ha helhetsperspektivet Den generelle IT-kompetansen i kommunene