Kurs i entreprenørskap Høsten 2018 KF Innvandrersenteret Aksello Allan Madsen
Etablererverktøy
Etablererverktøy Hva er etablererverktøy? Skjemaer, modeller og andre typer verktøy som skal hjelpe til med å kartlegge, planlegge, utvikle og definere din forretningsidé
Verktøy som vi skal bli kjent med i dag Forretningsplan Forretningsmodell - Osterwalder Business Model Canvas SWOT LEAN
Forretningsplan Er: Kan brukes til: Beskrivelse og dokumentasjon på din forretningsidé Oversikt over alle element i din forretningidé Kan brukes til: Å forstå bedriften som en helhet Å klargjøre målsettinger Å synliggjøre behov Presentere idéen for andre
Hva inneholder en forretningsplan? En norsk standard forretningsplan inneholder følgende punkter: Sammendrag Innholdsfortegnelse Innledning med personopplysninger og virksomhetsopplysninger Forretningsidé Produkt eller tjeneste og produksjon Markedet bedriften retter seg mot Markedsstrategi og markedsplan Økonomi og budsjetter Kapitalbehov og finansiering Organisering og administrasjon Handlingsplan Vedlegg
1-2. Sammendrag og innholdsfortegnelse Navn på bedrift eller idé Logo eller bilde Noen få linjer som kort presenterer din bedrift Kontaktinformasjon Liste over innhold
3. Innledning Personopplysninger – 1 eller flere personer Navn, forretningsadresse og kontaktinformasjon Stilling eller rolle Virksomhetsopplysninger Organisasjonsnummer (dersom etablert bedrift) Registrert bedriftsnavn Forretningsadresse Postadresse Øvrig kontaktinformasjon – telefon, epost, nettside etc. Antall ansatte Organisasjonsnummer Offentlig registreringsnummer for din bedrift
4. Forretningsidé Visjon Sier noe om hva du ønsker å oppnå på lang sikt Bakgrunn Konkret beskrivelse av forretningsidéen Langsiktig visjon og målsetting Marked / kunde Kompetanse og grunnlag
5. Produkt / tjeneste Kort beskrivelse av produkt eller tjeneste du skal selge Bruk gjerne bilder Typiske spørsmål som bør besvares Hvilket behov skal dekkes Fordelen med dette produktet (hvorfor velge DITT produkt) Unike egenskaper Muligheter, utvikling?
6. Markedet (dine kunder) Trender i ditt målmarked Konkret definisjon av markedet Den ideelle kunden Demografi Geografi Bedrifter eller privatpersoner Kjøpskriterier Kvalitet Leveranse Pris Tilgjengelighet Konkurrenter Styrker og svakheter Målmarked Det markedet du skal selge til Kjøpskriterier Kunden sitt krav til dine produkter
7. Markedsstrategi og markedsplan Posisjonering Hvor stor del av markedet kan du oppnå? Konkurransemiddel Avgjørende faktorer for å selge Beskrivelse av hvordan du skal jobbe mot ditt marked Posisjonering i markedet Bruk av konkurransemiddel (De 4 P’ene) Produkt Pris Plassering / distribusjon Påvirkning + nr 5, Personell SWOT analyse Kapasitet, tilgang på råvarer, distribusjon, finansiering, etc.
8. Økonomi og budsjetter Produktkalkyle Beregning av lønnsomhet for et produkt eller tjeneste Salgsbudsjett Forventet totalt salg per måned Likviditetsbudsjett Plan for alle inntekter og kostnader/utgifter Pris bestemmes av kjøpeviljen Produktkalkyler Salgsbudsjett Varekjøpsbudsjett Resultat og likviditetsbudsjett
9. Kapitalbehov og finansiering Egenkapital Dine egne kontante penger Egeninnsats Dine egne arbeidstimer, med timespris Tilskudd Typisk offentlige midler Kapitalbehov er en oversikt over alt som må på plass av utstyr, kompetanse og kapital for å starte opp Finansiering er en oversikt over hvordan postene i kapitalbehovet skal finansieres Egenkapital Egeninnsats Bank og lån Tilskudd
10. Organisering og administrasjon Hvordan vil organisasjonen / bedriften se ut ved etablering? Daglig leder Styreleder Ansvarlig for markedsføring Og så videre Begrunnelse for valg av selskapsform Selskapsform De mest vanlige formene er: Enkeltpersonsforetak (personlig) AS – Aksjeselskap
11. Handlingsplan En oversikt over hvilke oppgaver som må gjennomføres for etablering og oppstart Sikre riktig rekkefølge Overholde tidsfrister Hvem er ansvarlig? 12. Vedlegg Kalkyler, avtaler, CV, økonomiske beregninger, detaljerte planer for kapitalbehov og finansiering Selskapsform De mest vanlige formene er: Enkeltpersonsforetak (personlig) AS – Aksjeselskap
Våre eksempelbedrifter Aroma Café Frisør Hair é vi
Våre eksempelbedrifter Aroma Cafe selger i kafeen, men leverer også catering Passer Aroma Cafe for alle? Er det noen som heller vil gå på Lille Marked eller på Amfi? Hvorfor?
Persona Hva vet du om kunden din? Se for deg din «drømmekunde» Demografisk profil Alder, kjønn, inntekt, gift, barn, bakgrunn Geografisk område Interesseprofil Verdier Kommunikasjonspreferanser «smerter» Persona
Kundesegment og Kundeløfte Spørsmåla ein må stille seg er : For kven skapar vi verdi? Kven er våre viktigaste kundar/klientar/brukarar? Kva verdi leverar vi kunden? Kva problem for kunden er vi med å løyse? Kva jobb hjelper vi kunden å få utført? Kva kundebehov tilfredsstiller vi? Kva samling av produkt og tenester tilbyr vi i kvart segment?
Kanalar og Kunderelasjon Spørsmåla ein må stille seg er : Gjennom kva kanalar VIL kunden bli nådd? Korleis vert kundane nådd i dag? Kva kanalar fungerar best? Korleis er kanalane integrert i kundens rutinar? Kva type relasjon forventar kvart spesifikke kundesegment av vi etablerar og ivaretek med dei? Korleis er desse relasjonane integrert med resten av forretningsmodellen?
Inntektsstraum Spørsmåla ein må stille seg er : For kva verdi er kundane villige til å betale? Korleis vil dei føretrekke å gjennomføre betalinga?
Nøkkelressursar og Nøkkelaktivitetar Spørsmåla ein må stille seg er : Kva nøkkelressursar krev vårt kundeløfte/verdiløfte? Kva nøkkelaktivitetar krev vårt kundeløfte/verdiløfte?
Nøkkelsamarbeidspartnarar Spørsmåla ein må stille seg er : Kva nøkkelressursar må vi hente frå samarbeidspartnarar? Kva nøkkelaktivitetar vert utført av våre samarbeidspartnarar?
Kostnader Spørsmåla ein må stille seg er : Kva er dei viktigaste kostnadane i samband med forretningsmodellen vår? Kva nøkkelressursar er dei dyraste? Kva nøkkelaktivitetar er dei dyraste?
Kva er DIN forretningsidé? Hugs def. av forretningsidè (behov, kundesegment og unik spisskompetanse) Kva er behovet/behova? Kven har dette behovet? Kva er dykkar unike spisskompetanse?
Hvordan tenke LEAN Hvem er hovedkunden? Hva er hoved «problemet» til kunden? Løs dette problemet ved å bruke minst mulig ressurser Penger Arbeidstid Utstyr eller annet
Hvem er DIN kunde? Alle sier «alle» Jo mer man vet om kunden, jo lettere er det å selge til den kunden Segmentering Dele opp «alle» kunder i mindre grupper Geografisk Demografisk Interesser og adferd
Kunden sitt «problem» Basert på kundesegment Hva ønsker kunden? Kanskje en pose med eksklusiv kaffe?
LEAN tilnærming Med eksempelet: Kunden vil ha en pose eksklusiv kaffe Lage hjemme selv Da bør mesteparten av ressursbruken i bedriften rettes mot å løse dette «problemet» for kunden Mer til Markedsføre kaffe for hjemmebruk Lage fin emballasje Mindre til etablere et kafétilbud Pusse opp lokaler for besøk
Neste forelesning 26.09 Hjelpemiddelapparatet Offentlige kontorer og ressurser Innovasjon Norge Utviklingsprogrammer