Mulighetsstudie Grenland / Skien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Høyhastighetsutredningen
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Regional transportplan Agder
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Utredninger og planfase
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
ERTMS og Vedlikehold Jernbaneforum Nord konferanse 18. februar 2016 Områdedirektør Thor Brækkan.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Demografikostnader Luster kommune ( )
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Jernbane i Trøndelag
Langtidsplan og budsjett
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Mulighetsstudie Grenland / Skien 2018-19 Skien kommune 09.04.19 Ove Skovdahl

Om Jernbanedirektoratet Ansvar for utvikling av framtidig jernbanetilbud i Norge; togtilbud, infrastruktur, persontogmateriell, kompetanse og andre innsatsfaktorer Utarbeider strategidokumenter og utredninger, grunnlaget for NTP og jernbanens handlingsprogram. Inngår avtaler med Bane NOR om tilgjengelighet til eksisterende infrastruktur og utvikling av ny. Inngår trafikkavtaler med togoperatører om å tilby transporttjenester. Skal bidra til at togtilbudet er koordinert med øvrige transporttilbud og framforhandle takstsamarbeidsavtaler. Deltar på vegne av staten i arbeidet med byutredninger, bymiljøavtaler og byvekstavtaler.

Prioriteringer av investeringsmidler (NTP) I retningslinjene fra Samferdselsdepartementet legges det stor vekt på at ressursbruken skal baseres på samfunnsøkonomiske analyser. Investeringsprosjektene skal rangere etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet, samt etter deres betydning for samfunnssikkerhet, og sammenhengende standard og utbygging. Samfunnsøkonomisk rangering beskrives som nytte/ kostnad

Stasjoner prioriteres i ulike sammenhenger: Stasjoner som bygges som en del av store prosjekter Stasjoner som har behov for tiltak for å øke transportkapasiteten til stasjonen på grunn av ruteendringer eller innfasing av nye tog  Stasjoner som prioriteres for å sikre universell utforming. Dette er disse tiltakene som prioriteres innenfor programområde stasjoner og knutepunkt * Stasjoner som skal inngå i byvekstavtaler i de byområdene som skal inngå dette Kommersielle inntekter fra Bane NOR Eiendom * Programområde sikkerhet og miljø *

Mulighetsstudie Grenland / Skien Jernbanedirektoratet har behov for å kvalitetssikre, oppdatere og videreutvikle faglige vurderinger relatert til utvikling av jernbanen i Grenland. Byutredning fra 2017 er førende for Jernbanedirektoratets strategiske tilnærmingen i dette området. Målet er å bidra til oppdatert og kvalitetssikret kunnskap som Skien kommune og Jernbanedirektoratet har behov for Mulighetsstudie er gjennomført av Sweco i samarbeid med Jernbanedirektoratet. Det er også avholdt arbeidsmøter med Skien kommune. Rapporten og innholdet i den i all hovedsak er basert på Swecos vurderinger og kunnskap, og anbefalinger og konklusjoner er Swecos.

Mulighetsstudiet - mål Undersøke om det er teknisk gjennomførbart å etablere et nytt stopp. Det har blitt gjennomført ingeniørfaglige og tekniske vurderinger av en holdeplassløsning. Gi et mer detaljert kostnadsestimat med lavere usikkerhet enn det som har vært utarbeidet tidligere. Vurdere markedsgrunnlaget og samfunnskostnadene ved å etablere et nytt stopp. Vurdere nytte og kostnader av forlengelse av og økt frekvens for lokaltogene på Bratsbergbanen. Ingen spektakulære illustrasjoner!

Avgrensninger og metode Mulighetsstudie med begrenset omfang. Den har hatt til hensikt å vurdere noen spesifikke problemstillinger. Det ligger derfor en rekke forutsetninger og begrensninger til grunn for analysene og dermed resultatene i rapporten Rapporten presenterer de laveste realistiske kostnadene. Også i denne utredningen er det stor usikkerhet (40 %), Metoden i utredningen følger denne logikken; Vi definerer et teoretisk togtilbud, Deretter gjennomføres en kapasitetsanalyse  som viser om dette togtilbudet er mulig på eksisterende infrastruktur eller antyder hvilken infrastruktur som er nødvendig for å kunne realisere togtilbudet. Deretter er disse infrastrukturtiltakene detaljert og kostnadsestimert. Så har disse tiltakene, både infrastrukturtiltak og tilbudsforbedringer, blitt vurdert i et nytte-/kostnadsperspektiv

Avgrensninger Analyseområdet er avgrenset til Porsgrunn stasjon i sør og Skien stasjon Nylende i Nord. Det betyr at det kun er tiltak mellom Porsgrunn stasjon og Skien Nylende som er beskrevet i detalj, mens tiltak utenfor dette området, som vi vet er nødvendig for å realisere det definerte togtilbudet, ikke er beskrevet detaljert.

Resultater Kapasitetsanalysene viser at det er mulig å etablere et nytt stoppested på Follestad eller ved Landmannstorget om man etablerer et kryssingsspor mellom Borgestad og Skien. Det er vurdert fornuftig å etablere kryssingssporet ved Eikonrød Det er ikke identifisert forhold som tilsier at noen av lokaliseringene ikke er gjennomførbare. Det er utarbeidet kostnadsestimater for holdeplass Follestad og Landmannstorget samt kryssingsspor Eikonrød. Alle kostnader er oppgitt uten mva og usikkerheten er +/- 40 %. Kostnader for forbedringer i togtilbudet er beregnet i verktøyet for nytte-/kostanalyser. Kostnader for ytterligere materiell (tog) er ikke med i beregningene.

Landmannstorvet holdeplass Sideplattform til enkeltspor i tunnel med 2 atkomster Investering ca 130 mill kr Stengt for togtrafikk ca 20 uker Plattformlengde 250 m

Follestad holdeplass Sideplattform til enkeltspor med 2 atkomster Investering ca 90 mill kr Plattformlengde 250 m

Eikonrød kryssingsspor Investering ca 105 mill kr Kryssingspor lengde 350 m

Samfunnsøkonomi Menon har brukt standard verktøy fra Jernbanedirektoratet for beregning av persontransport og samfunnsøkonomi Analysen viser ca dobling av trafikken til og fra Skien pr år. Økt tilbud medfører økte driftskostnader, beregnet sjablonmessig etter standardverdier. Samfunnsøkonomisk netto nåverdi er på ca -820 mill kr alternativene med ny holdeplass, kryssingsspor og økt frekvens på Bratsbergbanen. Uten økt frekvens på Bratsbergbanen vil netto nåverdi være på ca -200 mill kr. .

Vurderinger Landmannstorget bidrar mest til økt trafikantnytte, mens Follestad kommer noe bedre ut totalt på grunn av lavere investeringskostnader til holdeplassen. Økt frekvens på linje L52 bidrar mest negativt, med store økte driftskostnader og liten nytte for trafikantene. Forlengelse av linje L52 også negativ netto nåverdi Økt utbygging av boliger og arbeidsplasser sentralt i Skien kan gi økt trafikantgrunnlag for nye togstopp. En del faktorer er ikke mulig å legge direkte inn i den samfunnsøkonomiske modellen og beregningene som gjøres med Jernbanedirektoratets verktøy. For eksempel mulighet for byutvikling, som på sikt kan gi økt marked for tog og miljøvennlig transport Vil sannsynligvis trekke i positiv retning for alternativene, og særlig for rimelige togstopp i Skien sentrum.

Veien videre Ny holdeplass for toget vil være et av flere virkemidler i byutviklingen Byutviklingen må styre lokaliseringen av holdeplass; ikke omvendt! Ny holdeplass i Skien ikke omtalt i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-29 og ikke finansiering i Jernbanesektorens handlingsprogram for samme periode. Byvekstavtaler mellom Staten og byområdene – prosess pågår Nasjonal Transportplan 2022-33 Ny prosess – dialog mellom SD og fylkeskommunen Tilbudsforbedringer persontrafikk Årlig ruteplandialog Ny trafikkavtale (konkurranseutsetting) fra 2024(?) Dobbeltspor Drammen-Tønsberg fra 2025