Kompetanse for mangfold Heidi Biseth Storsamling, 21. oktober 2015
Kap. 4: Barnehage og utdanning Meld. St. 6 (2012-2013 En helhetlig integreringspolitikk: Mangfold og kunnskap Kap. 4: Barnehage og utdanning Om lag 11 present av alle elever i grunnskolen og videregåene skole har innvandrerbakgrunn Mye positivt, men…. I gjennomsnitt svakere karakterer og lavere prestasjoner på nasjonale prøver enn andre elever Vanskelig å rekruttere barn med innvandrerbakgrunn til barnehagen Svak kompetanse hos de ansatte
Kilde: SSB, 2015
2015 uke 40 - 42 : Registrerte asylsøknader etter fem største statsborgerskap 7.Total 1 527 1 946 2 000 1.Syria 763 931 895 2.Irak 290 345 296 3.Afghanistan 203 289 384 4.Eritrea 89 106 114 5.Statsløs 51 75 81 6.Andre_land 131 200 230 1Registrert asylsøknad» er når en asylsøknad er registrert i Utlendingsdatabasen (UDB). Kilde: UDI 21/10-2015
KompetaNseløft “SPRÅKLIG OG KULTURELT MANGFOLD MÅ VÆRE EN NATURLIG DEL AV BARNEHAGENS OG SKOLENS VIRKSOMHET. ANSATTE MÅ HA NØDVENDIG KOMPETANSE FOR Å IVARETA ALLE BARN, UNGE OG VOKSNE.” Det er “behov for kompetanse innenfor flerkulturell pedagogikk, flerspråklig utvikling, voksenpedagogikk og andrespråksdidaktikk”….”svært få lærere har til nå deltatt på kompetanseheving på dette området” (s. 51)
Hvordan? Kartlegge Planlegge handling Handle Evaluere handling Ny praksis Barnehage- og skolebasert etterutdanning (kompetanseutvikling) Hva er det? “På organisasjons- og individnivå….”