Kompetanse for mangfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Advertisements

Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Sakshaug barnehage 71 barn 4 avdelinger 9 minoritetsspråklige barn 20 ansatte.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Retur og tilbakevendingsarbeidet rettet mot enslige mindreårige Susanne Utsigt, UDI RMA Fagstab Arbresha Dula, Sårbare grupper prosjektet, IOM 1.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
FAU To inspektører på plass: Tone Hilde Birkelund og Gørild Eltervåg Gørild: Innføringsklassene/Særskilt norsk/IK, spespedkoordinator, vikar Tone.
Tilbudskonferanse. Rammeavtale for IT- konsulenttjenester, systemutvikling m. m. Velkommen til tilbudskonferanse.
En kommentar til rapport nr. 2 fra følgegruppa for barnehagelærer- utdanning Jorunn Melberg, leder for programgruppe Nasjonale retningslinjer -BLU.
Uforutsigbare forutsetninger 2 Stor nedgang fr november 2015 og januar 16 november Statsbor g. Uke 44 Uke 45 Uke 46 Total Afghanistan.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Status på asyl- og mottaksfeltet Fylkesberedskapsrådet i Troms 15. oktober (1)1 (1)
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Veien videre - sammenslåing Samling Bodø, mars 2016.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Kompetanse for mangfold
Samarbeid mellom skole og barnevern
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Brukerveiledninger her:
En introduksjon.
Eilert Sundt videregående skole
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Rekruttering og deltakelse i korps
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sandefjord voksenopplæring
Karrieresenter Hedmark
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Åfjord videregående skole:
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Velkommen!.
KrFs skolepolitikk.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den Europeiske språkdagen
Innvandringstrender Minja Tea Dzamarija
Orientering HOV 4. juni 2019.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for mangfold Heidi Biseth Storsamling, 21. oktober 2015

Kap. 4: Barnehage og utdanning Meld. St. 6 (2012-2013 En helhetlig integreringspolitikk: Mangfold og kunnskap Kap. 4: Barnehage og utdanning Om lag 11 present av alle elever i grunnskolen og videregåene skole har innvandrerbakgrunn Mye positivt, men…. I gjennomsnitt svakere karakterer og lavere prestasjoner på nasjonale prøver enn andre elever Vanskelig å rekruttere barn med innvandrerbakgrunn til barnehagen Svak kompetanse hos de ansatte

Kilde: SSB, 2015

2015 uke 40 - 42 : Registrerte asylsøknader etter fem største statsborgerskap 7.Total 1 527 1 946 2 000 1.Syria 763 931 895 2.Irak 290 345 296 3.Afghanistan 203 289 384 4.Eritrea 89 106 114 5.Statsløs 51 75 81 6.Andre_land 131 200 230 1Registrert asylsøknad» er når en asylsøknad er registrert i Utlendingsdatabasen (UDB).  Kilde: UDI 21/10-2015

KompetaNseløft “SPRÅKLIG OG KULTURELT MANGFOLD MÅ VÆRE EN NATURLIG DEL AV BARNEHAGENS OG SKOLENS VIRKSOMHET. ANSATTE MÅ HA NØDVENDIG KOMPETANSE FOR Å IVARETA ALLE BARN, UNGE OG VOKSNE.” Det er “behov for kompetanse innenfor flerkulturell pedagogikk, flerspråklig utvikling, voksenpedagogikk og andrespråksdidaktikk”….”svært få lærere har til nå deltatt på kompetanseheving på dette området” (s. 51)

Hvordan? Kartlegge Planlegge handling Handle Evaluere handling Ny praksis Barnehage- og skolebasert etterutdanning (kompetanseutvikling) Hva er det? “På organisasjons- og individnivå….”