HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
HVA HAR FORELDRE BEHOV FOR? Virkelighetsforståelsen er endret Vanlige foreldrereaksjoner Hva har foreldre behov for? Hva har de ansatte i barnehagen behov for?
VIRKELIGHETSFORSTÅELSEN ER ENDRET Reglene endres - det rakner! Trygghet blir til utrygghet Tillit blir til mistillit
VANLIGE FORELDREREAKSJONER Sjokk Sinne Sorg Uvirkelighet Tomhet Slitenhet Utrygghet Redsel
FORELDRE OPPLEVER EN KRISE Ustabil fase Selvanklager Tviler på egen vurderingsevne Fall i funksjonen Beskytte vs overbeskytte Normale reaksjoner på en unormal hendelse
Hva har foreldre behov for? Bli møtt av en trygg voksen Bli møtt med forståelse Tilstede og inntonet Forsikre at barnet blir tatt godt vare på At en viser og gir uttrykk for at en forstår barnet og barnets reaksjoner At en trygger foreldre på at en kan romme barnet God samhandling med barnehagen
Hva kan foreldre ha behov for? Politi, Barnehuset, Barneverntjeneste og Bup…. Hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet - behandler Foresatte kurs på SMISO Hordaland Egenomsorg - time out for seg selv for å kunne ha time- in med barnet Avlastning og støtte fra nettverket
De ansatte i barnehagen Krise og sorg Anerkjennelse for at dette er tøft å stå i Et sted å ventilere - sette ord på tanker og følelser Veiledning Kunnskap om tema Handlingskompetanse
OPPSUMMERING Foreldre Personalet Forståelse Tettere samarbeid At personalet er trygge Personalet Veiledning Kunnskap Gode rammer
HVA HAR BARNET BEHOV FOR? TRYGGHET RELASJONER FØLELSES- REGULERING
SEKSUELLE OVERGREP MOT BARN Avhengige og utviklingsmessige umodne barn og ungdommer kan trekkes inn i seksuelle handlinger som De ikke helt forstår De ikke har tilstrekkelig kunnskap om De ikke har erfaring til å gi sitt begrunnede samtykke til Kilde: Brisdatter/Støvling
INDRE REAKSJONER AV FØLELSER UTRYGGHET - URO - REDSEL Slike opplevelser og de følelser det kan skape er barnet uten mulighet til: Å FORSTÅ Å HÅNDTERE Å FORKLARE Ting som minner kan gi: INDRE REAKSJONER AV FØLELSER UTRYGGHET - URO - REDSEL
TRYGGHET RELASJONER FØLELSES- REGULERING Gode rutiner Gjentakelse Forutsigbarhet Tett voksen- kontakt Stabil voksen- kontakt Brobygger til jevnaldrende / foreldre / personalet Se følelsen Bekrefte følelsen Sette ord på følelsen
UROLIGE BARN TRENGER IKKE ISOLASJON Trygghet og Nærhet Hjelp fra en Trygg voksen Hjelp til å håndtere følelser Det er TIME-IN - At vi er dem NÆR
BLÅ RESEPT FOR BARNA LEK HUMOR OG GLEDE Hjernen oppfatter “På liksom” Pause fra det vanskelige Bearbeidelse av opplevelser HUMOR OG GLEDE Motsatsen til det de har opplevd Setter i gang produksjon av endorfiner
NYE ERFARINGER = HELING