HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Samhandling.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Trygge organisasjoner
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kampen skole Vår visjon:
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
BOF Barneorientert familieterapi
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Krisesenteret i Telemark
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Cannabisprogram ungdom
Psykisk helse.
Å ta vare på seg selv og andre
Referat foreldremøte 11. september 2018
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Å ta vare på seg selv og andre
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Kompetansedager om omsorgssvikt og overgrep Dag 3: Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle.
Yngre personer med demens
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?

HVA HAR FORELDRE BEHOV FOR? Virkelighetsforståelsen er endret Vanlige foreldrereaksjoner Hva har foreldre behov for? Hva har de ansatte i barnehagen behov for?

VIRKELIGHETSFORSTÅELSEN ER ENDRET Reglene endres - det rakner! Trygghet blir til utrygghet Tillit blir til mistillit

VANLIGE FORELDREREAKSJONER Sjokk Sinne Sorg Uvirkelighet Tomhet Slitenhet Utrygghet Redsel

FORELDRE OPPLEVER EN KRISE Ustabil fase Selvanklager Tviler på egen vurderingsevne Fall i funksjonen Beskytte vs overbeskytte Normale reaksjoner på en unormal hendelse

Hva har foreldre behov for? Bli møtt av en trygg voksen Bli møtt med forståelse Tilstede og inntonet Forsikre at barnet blir tatt godt vare på At en viser og gir uttrykk for at en forstår barnet og barnets reaksjoner At en trygger foreldre på at en kan romme barnet God samhandling med barnehagen

Hva kan foreldre ha behov for? Politi, Barnehuset, Barneverntjeneste og Bup…. Hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet - behandler Foresatte kurs på SMISO Hordaland Egenomsorg - time out for seg selv for å kunne ha time- in med barnet Avlastning og støtte fra nettverket

De ansatte i barnehagen Krise og sorg Anerkjennelse for at dette er tøft å stå i Et sted å ventilere - sette ord på tanker og følelser Veiledning Kunnskap om tema Handlingskompetanse

OPPSUMMERING Foreldre Personalet Forståelse Tettere samarbeid At personalet er trygge Personalet Veiledning Kunnskap Gode rammer

HVA HAR BARNET BEHOV FOR? TRYGGHET RELASJONER FØLELSES- REGULERING

SEKSUELLE OVERGREP MOT BARN Avhengige og utviklingsmessige umodne barn og ungdommer kan trekkes inn i seksuelle handlinger som De ikke helt forstår De ikke har tilstrekkelig kunnskap om De ikke har erfaring til å gi sitt begrunnede samtykke til Kilde: Brisdatter/Støvling

INDRE REAKSJONER AV FØLELSER UTRYGGHET - URO - REDSEL Slike opplevelser og de følelser det kan skape er barnet uten mulighet til: Å FORSTÅ Å HÅNDTERE Å FORKLARE Ting som minner kan gi: INDRE REAKSJONER AV FØLELSER UTRYGGHET - URO - REDSEL

TRYGGHET RELASJONER FØLELSES- REGULERING Gode rutiner Gjentakelse Forutsigbarhet Tett voksen- kontakt Stabil voksen- kontakt Brobygger til jevnaldrende / foreldre / personalet Se følelsen Bekrefte følelsen Sette ord på følelsen

UROLIGE BARN TRENGER IKKE ISOLASJON Trygghet og Nærhet Hjelp fra en Trygg voksen Hjelp til å håndtere følelser Det er TIME-IN - At vi er dem NÆR

BLÅ RESEPT FOR BARNA LEK HUMOR OG GLEDE Hjernen oppfatter “På liksom” Pause fra det vanskelige Bearbeidelse av opplevelser HUMOR OG GLEDE Motsatsen til det de har opplevd Setter i gang produksjon av endorfiner

NYE ERFARINGER = HELING