Ole Trygve Stigen, 12. oktober 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Foreldrenes betydning
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Planlegging og samfunnsutvikling
10Velstand og velferd.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Idedugnader med en rekke frivillige organisasjoner, ungdomsorganisasjoner, faggrupper og profesjoner En egen idedugnad om kvinnehelse Utstrakt samarbeid.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Hva kan evalueringen av Regionprosjektet svare på? Ingeborg Rossow Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS)
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Opptrappingsplanen for rusfeltet: PRAKTFULL PLAN – PUSLETE PRISLAPP.
Pressefrokost Litteraturhuset 30. juni Camilla Stoltenberg
Ingeborg Rossow Statens institutt for rusmiddelforskning.
Hva er de viktigste folkehelseutfordringene nå og fremover?
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Samhandlingsreformen
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen Landsmøte i Den norske tannlegeforening 2008.
Studentrettet rusforebyggende arbeid ved KoRusene Trondheim, 2. september 2015 Kristine Langmyr KoRus - Øst.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Forebygging i skolen
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Velkommen til konferansen Fysisk aktivitet – fremtidens legemiddel Folkehelseprogrammet i NFR, Sosial- og helsedirektoratet, Norges idrettshøgskole, Den.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Introduksjon - Ansvarlig vertskap ca: 5 min. Introduksjonen skal være tilgjengelig på nettsiden til Ansvarlig vertskap og andre nettesteder og fungere.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Ruspolitisk handlingsplan Et kort sammendrag av innhold.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen

Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Alkohol, folkehelse og politiske virkemidler
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Ole Trygve Stigen, 12. oktober 2016 Rusforebyggende virkemidler som en del av kommunenes folkehelsearbeid Hva er kommunenes viktigste virkemidler, og hvordan legge til rette for bred folkelig deltagelse i folkehelsearbeidet? Takk for anledningen. En stor overskrift – skal forsøke å svare. Egentlig er det kommunene som kan besvare dette. Rusforebygging og folkehelse - er dette to ulike ting? Åpenbart ikke. Men likevel nyttig å reflektere om inngangen. Folkehelsearbeid er mye forskjellig – bred definisjon – samfunnets samlede innsats for å påvirke forhold som gir god helse og redusere helseforskjeller. Ulike fagtradisjoner? Tja – bredde i kompetanse Fellesnevneren er en felles overordnet agenda – som løfter den samlede innsatsen lokalt. Samler prosesser og sørger for bedre ledelsesforankring. Kanskje er frustrasjonen knyttet til litt ulike innganger? Ole Trygve Stigen, 12. oktober 2016

To ulike innganger Vi har mange med rusproblemer i vår kommune, og vi må også gjøre noe for å forhindre at nye personer utvikler rusproblemer Rus/alkohol er en av de viktigste årsakene til redusert livskvalitet, helse og sosial trygghet i vår kommune og vi må gjøre noe for å fremme en positiv lokalsamfunnsutvikling Det er ikke motsetninger i dette egentlig – man kan bidra til å forstå hvorfor en snakker forbi hverandre av og til. A: leder planmessig til en rusmiddelpolitisk handlingsplan, viktig å trekke på klinisk erfaring, russpesifikke tiltak B: Leder til samfunnsplanlegging, miljørettede tiltak, positiv tilnærming Dersom en skal se de rusforebyggende virkemidlene som en del av kommunenes folkehelsearbeid, så er det viktig å viktig å løfte disse denne veien. Viktig å se nivået en orienterer seg mot. Politisk og ledelsesmessig forankring. To spørsmål må besvares: Er rus en viktig årsak til redusert livskvalitet, helse og sosial trygghet? Hva kan vi gjøre for å fremme en positiv lokalsamfunnsutvikling?

To spørsmål: Er rus en viktig årsak til redusert livskvalitet, helse og sosial trygghet? Hva kan vi gjøre for å fremme en positiv lokalsamfunnsutvikling?

Bruk, medierende faktorer og negative konsekvenser Drikkemønstre Gjennomsnittsvolum Rus Toksiske effekter Avhengighet Type skader og omfang henger både sammen med hvor mye vi drikker (Gjennomsnittsvolum) og hvordan vi drikker (Drikkemønster). Eksempler: Kroniske helseskader f.eks. skrumplever og kreft Akutte helseskader f.eks. alkoholforgiftning og trafikkskade Akutte sosiale problemer f.eks. slagsmål og at man sjenerer andre Kroniske sosiale problemer f.eks. samlivsproblemer og økonomiske problemer Kronisk sykdom Ulykker/ skader Akutte sosiale problemer Kroniske sosiale problemer Babor et al, 2003

Omsetning i utvalgte europeiske land målt i liter ren alkohol per innbygger Norge har også den mest restriktive alkoholpolitikken. Lavt konsum pga restriktiv politikk? Rusmidler i Norge 2013

Den norske sykdomsbyrden 2013 (2015-tall kommer høst 2016)

= tapte leveår + helsetap Hos unge 1. Selvmord 2. Overdoser 3. Trafikkdød Hjertekar Kreft Sykdomsbyrde (DALY) = tapte leveår + helsetap Muskel-skjelett Psykiske lidelser

Risikofaktorer hva betyr de for sykdomsbyrden ? Kreft kols Hjerte- og karsykdom Alle 79 risikofaktorer forklarer 55% av død < 70år Atferdsfaktorer (røyking, kosthold, fysisk aktivitet, alkohol/illegale rusmilder) forklarer 46% av død < 70 år Overdoser diabetes

Risikofaktorer for dødsfall 15-49 år, 2013   Danmark Sverige Norge Island Finland Narkotika 2 3 1 14 Alkohol Høyt blodtrykk 5 4 Høy kroppsmasseindeks (BMI) Høyt kolesterol 6 Menn   Danmark Sverige Norge Island Finland Narkotika 4 6 1 11 Røyking 2 3 Alkohol Høy kroppsmasseindeks (BMI) Vold fra partner 5 8 Kvinner

Selv om det er mange gleder forbundet med alkohol, er det også et bredt skadepanorama knyttet til bruken.

Negative konsekvenser av andres alkoholbruk Jeg synes den er god fordi den viser bredden i fenomenet tredjepartsskader: Ulike arenaer Ulik alvorlighetsgrad – stor variasjon i dette!!! For eksempel fosterskade og føle seg utrygg når man går hjem fra fest. - Ulike arenaer - Ulik alvorlighetsgrad

Er rusbruk en stor utfordring? FHI sier ja Hva sier norske ordførere og rådmenn?

Det systematiske folkehelsearbeidet Oversikt §5 Planstrategi § 6 første ledd Fastsette mål i plan § 6 andre ledd Tiltak §§ 4 og 7 Evaluering §§ 30 og 5 Kommunens krav etter loven er bygget opp som en styringssirkel, tilpasset plan- og bygningsloven: Først oversikt, så vurdere hva dette innebærer av planbehov, så planlegging, iverksetting av tiltak vurdering av tiltak før ny oversikt basert på resultater og erfaringer i tillegg til ny oppdatert data og vurderinger. Denne sirkelen følger kommunens plansyklus på 4 år. 13 13

Sentralt versus lokalt Statlig nivå bla. alkoholavgifter monopolordning aldersgrenser importrestriksjoner promillegrenser Kommunalt nivå bla. antall salgs- og skjenkesteder salgs- og skjenketider (statlig bestemte maksimaltider) Statlig styring versus kommunal selvstyring: Ved endringer i alkoholloven i 1998 ble det lovefestet at hver kommune skal utarbeide en alkoholpolitisk handlingsplan. Bør angi mål for alkoholpolitikken i kommunene og virkemidler for å nå målene. Ofte rusmiddelpolitisk handleplan.

Hvilken alkoholpolitikk er mest effektiv for å redusere skadeomfanget? Det ligger et norsk sammendrag av boka på våre nettsider.

Mest kostnadseffektive strategier i et folkehelseperspektiv Avgifter Tilgjengelighetsrestriksjoner Tiltak mot promillekjøring Tidlig intervensjon overfor personer med risikofylt konsum Behandling av alkoholavhengige Nådde ikke opp: Endring av drikkekontekst Regulering av markedsføring og reklame Informasjons- og holdningsskapende tiltak Mest kostnadseffektive strategier ut fra et folkehelseperspektiv. Tilgjengelighet Begrensninger i antall salgs- og skjenkesteder Begrensninger i salgs- og skjenketider Statlig monopolordning for omsetning Aldersgrenser Det som falt ut var da: Endring av drikkekontekst (skjenkesteder har relativt liten andel av omsetningen). Babor et al, 2010

Relativt sett billigere alkohol Avgifter er ett av de viktigste virkemidlene for å påvirke prisnivået i Norge – har tradisjonelt vært høyt Forbud mot rabattsalg av alkohol.

Forholdet mellom nominell prisindeks for alkohol og indeks for lønn per normalårsverk Viser hvordan prisene har utviklet seg i forhold til det gjennomsnittlige lønnsnivået. Økt kjøpekraft. Trenger å bruke mindre av lønnen for å kjøpe samme mengde alkohol (og mange andre varer). Rusmidler i Norge 2013

Økt tilgjengelighet

Utsalgs-/skjenkesteder per 1000 innbygger Fra 1997 til 2012 mer enn en dobling i antall polutsalg. Rossow & Storvoll, 2013

Salgs- og skjenketider Normaltider Maksimaltider Hverdager Før søn- og helligdager Salg i butikk 08.00-18.00 08.00-15.00 08.00-20.00 Salg på polet 08.30-18.00 08.30-15.00 Skjenking øl/vin 08.00-01.00 06.00-03.00 Skjenking brennevin 13.00-24.00 13.00-03.00 Salgs- og skjenketider er et annet viktig redskap som kommunene har! Normaltider og maksimaltider ble innført ved endring i alkoholloven i 1989. Normaltidene for salg og skjenking som gjelder hvis ikke annet er vedtatt.

Salgs- og skjenketider Fra 1998- Økende andel kommuner som gir adgang til å bruke maksimaltidene for salg og skjenking Liten og synkende andel har innskrenkede salgs- og skjenketider i forhold til normaltidene (Statistikken er lagt om fom 2010.) 2012: De fleste kommunene tillot salg til maksimaltider. 2012: Vanligst å tillate skjenking til 02.00. De fleste skjenker altså ikke til maksimaltiden. Skjælaaen, 2010

Kontroll av bevillingene Overholdelse av salgs/skjenketider Overskjenking Salg/skjenking til mindreårige Håndhevelse sentralt for at restriksjonene er effektive. Alkoholloven pålegger kommunene å drive kontroll med bevillingene. Kan inndra bevillinger ved overtredelse, men de langt færreste overtredelser fører til inndragning. Mer nærliggende å ta nærings- og lokalpolitiske hensyn enn helsepolitiske i slike saker?

Mer info: Forebyggelsespakke: alkohol FHIs nettsider, blant annet faktaark Helsedir: Veiviser i lokale folkehelsetiltak; alkohol Actis: Lokal alkohol- og rusmiddelpolitikk, Actis-notat 2/2015 KORUS: Forebygging.no/handling

Vet vi hva som skal til? JA Trenger vi mer kunnskap om effekt av tiltak? JA Det er lett å svare ja på begge spørsmålene – det vanskelige spørsmålet er hvordan bygge opp mer kunnskap. Det gjøres mye, men lite evalueres. Det er behov for å bygge et system for å evaluere effekter av tiltak. HelseOmsorg21 - NB

En kunnskapsbasert folkehelsepolitikk «En langt mer systematisk oppbygging av kunnskap er nødvendig for at vi skal gjøre de riktige tingene – på rett måte.» St.meld. nr. 16 (2002-2003) Resept for et sunnere Norge

HelseOmsorg21

Program for folkehelsearbeid i kommunene Regjeringsplattformen: inkludere psykisk helse som en likeverdig del av folkehelsearbeidet. Sentralstyret i KS: Forslag om program for folkehelsearbeid i kommunene Folkehelsemeldingen: vurdere et program for folkehelsearbeid i kommunene, vinklet inn på samfunnsrettede tiltak for å fremme barn og unges psykiske helse og livskvalitet, herunder rusforebygging. RR: Kommunene løfter opp barn og unges psykiske helse som folkehelseutfordring og etterlyser mer kunnskap om effektive tiltak Hdir: Nødvendig å forankre arbeidet i ordinære strukturer (bla HO21)

Statsbudsjettet 2017: Folkehelsesatsing skal bedre barn og unges psykiske helse og livskvalitet Pressemelding | Dato: 06.10.2016 | Helse- og omsorgsdepartementet| Nr: 31/2016 Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2017 å bevilge 56,1 millioner kroner til å etablere et program for å styrke kommunens arbeid med å fremme barn og unges psykiske helse og trivsel.

Statsbudsjettet 2017 forts. Program for folkehelsearbeid i kommunene er et utviklingsarbeid som skal bidra til en langsiktig styrking av kommunenes arbeid med å fremme befolkningens helse og livskvalitet. Programmet skal fremme lokalt rusforebyggende arbeid og bidra til å integrere psykisk helse som en likeverdig del av det lokale folkehelsearbeidet. Barn og unge skal være en prioritert målgruppe. Det skal legges vekt på å utvikle og spre metoder og tiltak for å styrke barn og ungdoms egne ressurser, deltakelse og aktivitet i lokalsamfunnet og hindre utstøting. Programmet skal legge til rette for samarbeid mellom aktører innen bl.a. helsetjenesten, skole og barnehage, politiet og frivillig sektor.

Elementer i Programmet Utvikle nye tiltak som evalueres Kompetanseutvikling og erfaringsspredning Styringsdata og verktøy Samlet evaluering av programmet

Folkevalgte regioner Meld. St. 22 (2015–2016) Melding til Stortinget. Nye folkevalgte regioner – rolle, struktur og oppgaver Fra 19 fylkeskommuner til 10 folkevalgte regioner Forsterket rolle som regional utviklingsaktør, herunder forskning og innovasjon Felles struktur for folkevalgte regioner og regionale forskningsfond Fylkeskommunen har et regionalt folkehelseansvar

Helsedir/FHI/KS Kompetansesentre UH-sektor Fylkeskommuner/ folkevalgte regioner Kommunene Lag og foreninger

Oppsummering: Rusforebyggende virkemidler som en del av kommunenes folkehelsearbeid Hva er kommunenes viktigste virkemidler, og hvordan legge til rette for bred folkelig deltagelse i folkehelsearbeidet? Viktig å se samfunnsutviklingsagendaen som folkehelsearbeidet er satt inn i. Bygg samarbeid med kommuneleger, folkehelsekoordinatorer og planleggere Bruk md styrke de virkemidlene vi vet virker – redusere tilgjengelighet av alkohol og styrke kontrollfunksjonene Vær kreative; se muligheter for å prøve nye tiltak gjennom Program for folkehelsearbeid i kommunene