SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
-ikke bare for zippylæreren…
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver Vanskelige situasjoner
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Mulig.
Venner & valg Avslutning.
Venner og valg Film og samtale.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
En gang skal det bli min tur
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Venner & valg Velkommen.
Emilios jobb som assistent
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Velkommen til foreldremøte
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18

Hva er sjenanse? Sjenanse er det å være sjenert, blyghet eller unnselighet.

Et barn som føler seg sjenert kan: hjemme seg bak en voksen eller sitter under bort Ønsker å bli med noen voksen som de skjenner god hele tide De er ikke sikkert på hva de skal gjøre. Avvente og bli stående bakert i køen, men vil ikke gå frem De sier nei til å bli med i lek Står rolig alene

HVORDAN HJELPER DU SJENERTE BARN I BARNEHAGEN? La en forelder være med Nye barn i barnehagen ønsker litt hjelp fra mamma eller pappa, fordi de kommer til en ny plass og vil vente til de blir kjente med voksne og får nye venner Ikke sett merkelapper Voksne skal ikke komme med kommentarer til sjernerte barn om hva de ikke kan. For example Er du så sjenert? Hvorfor kan du ikke leke med dem ? Dette fordi kommentarer kan gjøre at barnet begynner å stresse og bli lei seg.

3. Bruk «manus» Sjenerte barn som kan har det litt vanskelig når de er sammen med mange andre, kan synest det er vanskelig å bli kjent med andre. Vi voksne kan hjelpe å lære barnet noen replikker de kan bruke. Ros til riktig tid Ofte føles det rett å ville si positive ting til sjenerte barn når de starter en samtale eller når de blir med på lek. men det er bedre å vente litt og si positive ting en stund etter på. 5. Små, men ikke for små grupper Riktig gruppestørrelse er også viktig for sjenerte barn, de kan da lettere snakke og leke sammen .

Takk for meg!