Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Videreutvikling og ny organisering
Advertisements

Sykehuset Innlandet i dag  6 somatiske sykehus  2 psykiatriske sykehus  5 distriktspsykiatriske sentra  2 lokalmedisinske sentra  Fordelt på flere.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Målsettingen er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Forslag til innhold og konkretisering av regional utprøving av én journal Møter med Helse Sør-Øst RHF Helse Vest RHF Helse Nord RHF.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Sammendrag av årsrapporter 2015 fra pasient- og brukerombudene i Helseregion Midt-Norge Arne Lyngstad 1.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Prosjektpresentasjon – Før du starter
DIVISJON BEHANDLING JANKA HOLSTAD.
Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Standardisert pasientforløp HODEPINE
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Hvordan være en god lege for dem som er fratatt friheten?
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Kontaktlege/-psykolog
Utviklingsplan Oslo universitetssykehus
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
Nytt sikkerhetsbygg, St. Olavs hospital Konseptrapport
USITs Målbilde og prioriteringer
Kontaktlege/-psykolog
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Agenda Tid Pause Velkommen til møte og innspill til agenda 08.30
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Agenda Tid Pause Velkommen til møte og innspill til agenda 08.30
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Styringskrav og rammer 2019 Årlig melding 2018
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Regional utviklingsplan 2019 – 2023 - med et perspektiv fram mot 2035 Regionalt brukerutvalg 12.03.18

Nasjonale helse- og sykehusplaner Nasjonale og regionale føringer Strategi 2030 Pasient- behandling Organisering og ledelse Samhandling og oppgavedeling Kompetanse Teknologi og utstyr Bygg Nasjonale helse- og sykehusplaner Nasjonale og regionale føringer Kvalitet og pasientsikkerhet Plandel Årlig melding

Utviklingsplan Pasientens helsetjeneste Samhandling Kompetanse Teknologi Psykisk helsevern og rus

Veivalg, målbilde, tiltak Framdrift 2018 2017 01/18 02/18 03/18 26/4-18 21/6-18 18/10-18 Nåsituasjon, utviklingstrekk og framskrivning Frist leveranse HF-planer Oppsummering Hfenes planer Veivalg, målbilde, tiltak Høring Si litt om status i prosessen Utkast nåsituasjon – under kvalitetssikring Sammendrag Hfenes planer Temanotat til styret 150318 Fagsjefmøte 150318 Møte med alle ASUene – 10.april hvor samhandling er tema Styrevedtak HMN Temasak styret Temasak styret Hørinsgutkast til styret Arbeid med regional utviklingsplan

Milepæler Dato/innen Milepæl 02.01.18 1. Vedtak i ledermøte ad organisering og fremdrift   20.02.18 2. Ledermøte – strategiske valg – hva skal spisses? 15.03.18 3. Styret – O-sak/evt. temasak: diskutere strategisk retning 17.04.18 4. Ledermøte – skisse til dokument – spissing av områder 26.04.18 5. Styremøte – O-sak/evt. temasak: overordnet skisse og spissing av områder 15.05.18 6. Behandle 0.8 versjon av planen i ledermøte 12.06.18 7. Godkjenne planen i ledermøte 21.06.18 8. Styrebehandling av høringsutkast 15.09.18 Høringsfrist 18.10.18 Styrebehandling av planen

Utviklingsplaner Hva ser vi i «glasskula»? Hva tror vi er viktig for å møte utfordringene? Hvordan kan vi opptre for at pasientene opplever å bli møtt med en helsetjeneste Hvordan skal befolkningen merke at vi har utarbeidet en utviklingsplan ? Hvordan skal den forbedre helsetjenesten? Hva må vi gjøre med organisasjonen for å kunne levere helsetjenester fremover?

Samhandling Utfordringsbildet er felles. Dette kan ikke verken spesialisthelsetjenesten eller kommunene løse alene. Helhetstenking og samarbeid må til. Vi vil ikke kunne møte utfordringene med vekst alene/«mer av det samme» gjennom effektivisering alene med teknologi alene

Samhandling med kommunene Å unngå sykdom hos de som er friske og bidra til å bevare livskvaliteten hos de som har en sykdom, vil være bra for den enkelte og for samfunnet. Vi må i fellesskap med kommunene bidra til å dempe behovet for helsetjenester. For å skape pasientens helsetjeneste, må spesialisthelsetjenesten interessere seg mer for hva den kan bidra med både for å forebygge og begrense sykdomsutvikling og øke pasientens mestring og egeninnsats. Spesialisthelsetjenesten må bidra med strategier for forebygging og pasientmestring på folkehelsearenaen. En hovedutfordring er at vi verken har tradisjon for, eller et finansieringssystem som legger til rette for dette.

Samhandling med kommunene Samhandlingen med primærhelsetjenesten er avgjørende både for å lykkes med å skape pasientenes helsetjeneste, få gevinster av ny kommunikasjonsteknologi og utnytte kompetanse effektivt. Hvordan kan vi bidra til å dempe behov for helsetjenester? Hvordan kan vi legge til rette for bedre samhandling?

Redusere forbruk av helsetjenester Forebygging Tettere oppfølging av kronikere Tettere samarbeid med kommunehelsetj/fastleger Virtuelle poliklinikker/sykehus Hjemmesykehus Finansiering som understøtter endring Teknologi/digitalisering

Kompetanse Tilgang på kompetanse beskrives av alle helseforetakene som en økende utfordring. Flere av dem peker på at dette er en problemstilling vi må løse sammen med kommunene, ikke i konkurranse med dem. hvordan kompetanse utnyttes effektivt gjennom at pasienten møtes av rett kompetanse i hele forløpet. Utviklingen medfører krav om betydelig endring i arbeidsprosesser, organisering, hvordan teknologien understøtter pasientbehandlingen og dermed hvordan kompetansen brukes. Hva kan det regionale helseforetaket gjøre for å sørge for at vi benytter kompetansen riktig?

Virksomhetsutvikling og samhandling i helseregionen Nye behandlingsmetoder og teknologiske løsninger gir muligheter til både kvalitets- og effektivitetsforbedringer, for eksempel innen støttefunksjoner som billeddiagnostikk og laboratoriefunksjoner. En slik utvikling vil kreve enda tettere samarbeid mellom sykehus og helseforetak i regionen, noe alle de tre lokale planene understreker behovet for. Mer spesialiserte funksjoner har en tendens til å være en driver for sentralisering, noe som krever at vi innretter oss på nye måter for å få et likeverdig tilbud i hele regionen. Hvordan kan det regionale helseforetaket legge til rette for samhandling i regionen som sikrer både effektivitet og et likeverdig helsetilbud?