Regional utviklingsplan 2019 – 2023 - med et perspektiv fram mot 2035 Regionalt brukerutvalg 12.03.18
Nasjonale helse- og sykehusplaner Nasjonale og regionale føringer Strategi 2030 Pasient- behandling Organisering og ledelse Samhandling og oppgavedeling Kompetanse Teknologi og utstyr Bygg Nasjonale helse- og sykehusplaner Nasjonale og regionale føringer Kvalitet og pasientsikkerhet Plandel Årlig melding
Utviklingsplan Pasientens helsetjeneste Samhandling Kompetanse Teknologi Psykisk helsevern og rus
Veivalg, målbilde, tiltak Framdrift 2018 2017 01/18 02/18 03/18 26/4-18 21/6-18 18/10-18 Nåsituasjon, utviklingstrekk og framskrivning Frist leveranse HF-planer Oppsummering Hfenes planer Veivalg, målbilde, tiltak Høring Si litt om status i prosessen Utkast nåsituasjon – under kvalitetssikring Sammendrag Hfenes planer Temanotat til styret 150318 Fagsjefmøte 150318 Møte med alle ASUene – 10.april hvor samhandling er tema Styrevedtak HMN Temasak styret Temasak styret Hørinsgutkast til styret Arbeid med regional utviklingsplan
Milepæler Dato/innen Milepæl 02.01.18 1. Vedtak i ledermøte ad organisering og fremdrift 20.02.18 2. Ledermøte – strategiske valg – hva skal spisses? 15.03.18 3. Styret – O-sak/evt. temasak: diskutere strategisk retning 17.04.18 4. Ledermøte – skisse til dokument – spissing av områder 26.04.18 5. Styremøte – O-sak/evt. temasak: overordnet skisse og spissing av områder 15.05.18 6. Behandle 0.8 versjon av planen i ledermøte 12.06.18 7. Godkjenne planen i ledermøte 21.06.18 8. Styrebehandling av høringsutkast 15.09.18 Høringsfrist 18.10.18 Styrebehandling av planen
Utviklingsplaner Hva ser vi i «glasskula»? Hva tror vi er viktig for å møte utfordringene? Hvordan kan vi opptre for at pasientene opplever å bli møtt med en helsetjeneste Hvordan skal befolkningen merke at vi har utarbeidet en utviklingsplan ? Hvordan skal den forbedre helsetjenesten? Hva må vi gjøre med organisasjonen for å kunne levere helsetjenester fremover?
Samhandling Utfordringsbildet er felles. Dette kan ikke verken spesialisthelsetjenesten eller kommunene løse alene. Helhetstenking og samarbeid må til. Vi vil ikke kunne møte utfordringene med vekst alene/«mer av det samme» gjennom effektivisering alene med teknologi alene
Samhandling med kommunene Å unngå sykdom hos de som er friske og bidra til å bevare livskvaliteten hos de som har en sykdom, vil være bra for den enkelte og for samfunnet. Vi må i fellesskap med kommunene bidra til å dempe behovet for helsetjenester. For å skape pasientens helsetjeneste, må spesialisthelsetjenesten interessere seg mer for hva den kan bidra med både for å forebygge og begrense sykdomsutvikling og øke pasientens mestring og egeninnsats. Spesialisthelsetjenesten må bidra med strategier for forebygging og pasientmestring på folkehelsearenaen. En hovedutfordring er at vi verken har tradisjon for, eller et finansieringssystem som legger til rette for dette.
Samhandling med kommunene Samhandlingen med primærhelsetjenesten er avgjørende både for å lykkes med å skape pasientenes helsetjeneste, få gevinster av ny kommunikasjonsteknologi og utnytte kompetanse effektivt. Hvordan kan vi bidra til å dempe behov for helsetjenester? Hvordan kan vi legge til rette for bedre samhandling?
Redusere forbruk av helsetjenester Forebygging Tettere oppfølging av kronikere Tettere samarbeid med kommunehelsetj/fastleger Virtuelle poliklinikker/sykehus Hjemmesykehus Finansiering som understøtter endring Teknologi/digitalisering
Kompetanse Tilgang på kompetanse beskrives av alle helseforetakene som en økende utfordring. Flere av dem peker på at dette er en problemstilling vi må løse sammen med kommunene, ikke i konkurranse med dem. hvordan kompetanse utnyttes effektivt gjennom at pasienten møtes av rett kompetanse i hele forløpet. Utviklingen medfører krav om betydelig endring i arbeidsprosesser, organisering, hvordan teknologien understøtter pasientbehandlingen og dermed hvordan kompetansen brukes. Hva kan det regionale helseforetaket gjøre for å sørge for at vi benytter kompetansen riktig?
Virksomhetsutvikling og samhandling i helseregionen Nye behandlingsmetoder og teknologiske løsninger gir muligheter til både kvalitets- og effektivitetsforbedringer, for eksempel innen støttefunksjoner som billeddiagnostikk og laboratoriefunksjoner. En slik utvikling vil kreve enda tettere samarbeid mellom sykehus og helseforetak i regionen, noe alle de tre lokale planene understreker behovet for. Mer spesialiserte funksjoner har en tendens til å være en driver for sentralisering, noe som krever at vi innretter oss på nye måter for å få et likeverdig tilbud i hele regionen. Hvordan kan det regionale helseforetaket legge til rette for samhandling i regionen som sikrer både effektivitet og et likeverdig helsetilbud?