Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Advertisements

Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Høyhastighetsutredningen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
En mal for forretningsfolk (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Strømkrisen – kommer den også til Østlandet? v/ Ole Johan Hjemås, Statnett SF Energikonferansen i Østfold
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Buskerudbyen Seminar 15. juni 2011 – Union Scene Nye trender og lokalisering for næringslivet i Buskerudbyen Daglig leder Fredrik A. Haaning Buskerud Næringsmegling.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Petter Christiansen Bisek 13. september
Bompenger som politisk virkemiddel
Samferdselssjefkollegiet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjektutløsende behov
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Godsmodellering, ikke så enkelt
Akershus fylkeskommune
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Akershus fylkeskommune
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hvordan utvikle et reiselivsprodukt
Hønefoss Ole Einar Gulbrandsen
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
V/Arne Mo.
Bevegelsesverb Forelesning i RUS mars 2006.
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Tverrfaglige tema.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen NTNU TBA4853 Landsby nr. 21

Landsby nr. 21 Ansvarlig faglærer: Alf Helge Løhren Institutt for bygg, anlegg og transport Tlf. 72 57 25 45 / 916 72 545 alf.helge.lohren@jbv.no Ekstern samarbeidspartner: Jernbaneverket Langsgående landsby. Undervisningsspråk: Norsk. Ingen ønsker om spesifikk kompetanse i landsbyen. Tidspunkt: Onsdag 0915 - 1600

Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen (1) I forbindelse med nye jernbaneanlegg ønsker politikerne å bruke jernbanen som et verktøy til både lokal og regional utvikling og vekst i samfunnet. ”Verktøyet” kan bl.a. være å øke kapasiteten på linjene inn til storbyene eller mellom regioner, fornying og utvikling av stasjoner til kollektivknutepunkt, bygging av godsterminaler og/eller anlegge nye høyhastighetsbaner mellom landsdeler. Dette perspektivet vektlegges bl.a. ved utbygging av IC-trianglet på Østlandet, dvs. banestrekningene Oslo – Lillehammer, Oslo – Halden og Oslo - Skien. Her vil det legges til rette for motstrøms pendling og avlasting av Oslo-området gjennom rask og attraktive reisemuligheter mellom knutepunkt.

Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen (2) Som andre eksempler kan nevnes utbygging av dobbeltspor på Jærbanen mellom Stavanger og Sandnes og videre i retning Egersund, økt kapasitet på Trønderbanen mellom Trondheim og Innherred og utvikling av lokaltrafikk med Saltdalspendelen mellom Bodø og Rognan. Jernbanen har både en verdiskapende og regionbyggende rolle, ikke minst med tanke på næringsutviklingen. Denne vinklingen på jernbanebygging inkluderer også teknisk utforming og standard, miljøpåvirkning, integrasjon med øvrig kollektivtrafikk, økonomi osv. Jernbanestasjonene er et trafikknutepunkt, de generer transport og tjenester og blir ofte et sentrum i området. Jernbanen har fra dens begynnelse hatt innvirkning på samfunnsutviklingen, noe den også fortsatt vil ha i fremtiden.

Problemstillinger (1) Jernbanen kan dekke transportbehov på korte strekninger (lokaltog), på mellomdistanser (IC-/regionaltog) og på lengre avstander mellom landsdeler (fjerntog). Hvilke muligheter har jernbanen til å innvirke på utviklingen i samfunnet både lokalt og regionalt? Er jernbane lønnsomt eller ulønnsomt for AS Norge? Hvilke faktorer skal med i en kost/nytte beregning for å sammenligne jernbane opp mot andre transportmidler?

Problemstillinger (2) Hvor bør det bygges ut dobbeltspor på dagens linjenett? Hva kan ha betydning for hvor en bedrift ønsker å etablere seg når det gjelder transport? Hvordan bygge ut kollektivtransport i en region hvor tog er grunnstammen? Behov for samspill og ”sømløshet” mellom de kollektive transportmidlene er viktig.

Problemstillinger (3) Hva kan videreutvikling av dagens jernbanenett ha å si for norsk næringsliv? På hvilke strekninger kan det være aktuelt å bygge ut høyhastighetsbaner? Hvilken innvirkning kan jernbanen ha på bosettingsmønsteret i Norge? Enkel jobbpendling gir nye muligheter for valg av bosted og minker presset på storbyene.

Problemstillinger (3) Hva kan videreutvikling av dagens jernbanenett ha å si for norsk næringsliv? På hvilke strekninger kan det være aktuelt å bygge ut høyhastighetsbaner? Hvilken innvirkning kan jernbanen ha på bosettingsmønsteret i Norge? Enkel jobbpendling gir nye muligheter for valg av bosted og minker presset på storbyene.

Problemstillinger (4) Utvikling og utforming av stasjoner og trafikk-knutepunkt både med tanke på arkitektur, publikumsarealer, sporplaner og overgang til andre transportmidler. Beliggenhet og utforming av godsterminaler. Kan jernbanen overta godstransport på kortere avstander, f.eks. internt i en landsdel? Hvilken innvirkning har jernbanen på klima og miljø?

Stikkord Næringsutvikling Bosettingsmønster Lokal-/regionalutvikling Reisetid Kapasitet Enkelt-/dobbeltspor Næringstransport og logistikk Persontransport og reisemønster Terminaler Kollektivtransport Energi og miljø Arkitektur Inntjening Kost/nytte Økonomi