Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan utvikle et reiselivsprodukt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan utvikle et reiselivsprodukt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan utvikle et reiselivsprodukt
Arbeidsprosess i et samarbeid mellom kommune og næringsliv Patricia Hartmann Næringssjef i Farsund

2 Lista Lighthouse – National Visitor Center
Lofjell Bøensbakken LOSHAVN

3

4 HVORFOR skal vi reise til Lista og Farsund?
HVORFOR skal vi bruke ressurser til å utvikle eksisterende eller nye reiselivs produkter

5

6

7 De 7 hjelperne HVA – Avklare/definere/kartlegge (i dag/i morgen)
HVOR – Lokasjon/materielle-imaterielle verdier HVORFOR – Mening og Verdier Øke lønnsomhet Øke tilgang til fellesgoder Begge HVEM – Kunde / Samarbeidspartnere Rolleavklaring: Offentlig/Forskning/Bedrifter HVORDAN – Tiltaksplan HVOR MYE – Kostnad fokus – hvem tar regninga? NÅR – Målbare mål – Driftsfokus (gjerne samdrift)

8 Arbeidsprosess Sett deg hårete mål
«Think big, think fast, think ahead» Kartlegge betydningen av felles goder Stikkord: grønn, arkitektur, infrastruktur, Forankring «Think together» HUSK «HVORFOR» og for «HVEM»

9 Lista Fyr Lofjell LOSHAVN

10

11

12 Kapring av NRK Sommerbåten

13 … elsket av media! Kartet vise Farsunds plassering i Listerregionen med hovedvegsystemet og viktige målpunkt: Kommunesentrene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal (Liknes) og Flekkefjord Øvrige tettsteder i Farsund kommune: Vanse og Vestbygda Næringsområdene Lista fly og næringspark, Lundevågen havn og næringspark og Røssevika næringsområde Nåværende hovedvegsystem (Listerpakken) med følgende funksjoner: Regionalt hovedvegsystem mellom kommunesentrene i Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord Farsunds tilknytning til stamvegnettet gjennom en østre forbindelse over Lyngdal og en vestre forbindelse over Opofte Viktig veiforbindelse vestover fra vest-Lista og flyplassen (sort stiplet strek) Fremtidig E39 (oransje) Pga. 2-delingen av hovedvegsystemet ønsker Farsund kommune at samfunnsanalyseområdet utvides til også å omfatte østre hovedveiforbindelse over Lyngdal Endret tilgjengelighet for Farsund med ny E39: Tilnærmet uendret tilgjengelighet internt i Listerregionen? Bedre tilgjengelighet (kortere reisetid) til steder utenfor Listerregionen, bl.a. Kristiansand- og Stavangerregionen For å hente ut full effekt av bedre tilgjengelighet må tilførselsvegene og kryssløsningene med E39 være best mulig tilpasset hovedkjøremønsteret. Dette gjelder både bil- og busstransport (holdeplasser).

14 Travel Routes… Kartet vise Farsunds plassering i Listerregionen med hovedvegsystemet og viktige målpunkt: Kommunesentrene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal (Liknes) og Flekkefjord Øvrige tettsteder i Farsund kommune: Vanse og Vestbygda Næringsområdene Lista fly og næringspark, Lundevågen havn og næringspark og Røssevika næringsområde Nåværende hovedvegsystem (Listerpakken) med følgende funksjoner: Regionalt hovedvegsystem mellom kommunesentrene i Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord Farsunds tilknytning til stamvegnettet gjennom en østre forbindelse over Lyngdal og en vestre forbindelse over Opofte Viktig veiforbindelse vestover fra vest-Lista og flyplassen (sort stiplet strek) Fremtidig E39 (oransje) Pga. 2-delingen av hovedvegsystemet ønsker Farsund kommune at samfunnsanalyseområdet utvides til også å omfatte østre hovedveiforbindelse over Lyngdal Endret tilgjengelighet for Farsund med ny E39: Tilnærmet uendret tilgjengelighet internt i Listerregionen? Bedre tilgjengelighet (kortere reisetid) til steder utenfor Listerregionen, bl.a. Kristiansand- og Stavangerregionen For å hente ut full effekt av bedre tilgjengelighet må tilførselsvegene og kryssløsningene med E39 være best mulig tilpasset hovedkjøremønsteret. Dette gjelder både bil- og busstransport (holdeplasser).

15 Travel Routes… Kartet vise Farsunds plassering i Listerregionen med hovedvegsystemet og viktige målpunkt: Kommunesentrene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal (Liknes) og Flekkefjord Øvrige tettsteder i Farsund kommune: Vanse og Vestbygda Næringsområdene Lista fly og næringspark, Lundevågen havn og næringspark og Røssevika næringsområde Nåværende hovedvegsystem (Listerpakken) med følgende funksjoner: Regionalt hovedvegsystem mellom kommunesentrene i Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord Farsunds tilknytning til stamvegnettet gjennom en østre forbindelse over Lyngdal og en vestre forbindelse over Opofte Viktig veiforbindelse vestover fra vest-Lista og flyplassen (sort stiplet strek) Fremtidig E39 (oransje) Pga. 2-delingen av hovedvegsystemet ønsker Farsund kommune at samfunnsanalyseområdet utvides til også å omfatte østre hovedveiforbindelse over Lyngdal Endret tilgjengelighet for Farsund med ny E39: Tilnærmet uendret tilgjengelighet internt i Listerregionen? Bedre tilgjengelighet (kortere reisetid) til steder utenfor Listerregionen, bl.a. Kristiansand- og Stavangerregionen For å hente ut full effekt av bedre tilgjengelighet må tilførselsvegene og kryssløsningene med E39 være best mulig tilpasset hovedkjøremønsteret. Dette gjelder både bil- og busstransport (holdeplasser).

16 New York, Roma, Cannes, Lista ☺
Kartet vise Farsunds plassering i Listerregionen med hovedvegsystemet og viktige målpunkt: Kommunesentrene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal (Liknes) og Flekkefjord Øvrige tettsteder i Farsund kommune: Vanse og Vestbygda Næringsområdene Lista fly og næringspark, Lundevågen havn og næringspark og Røssevika næringsområde Nåværende hovedvegsystem (Listerpakken) med følgende funksjoner: Regionalt hovedvegsystem mellom kommunesentrene i Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord Farsunds tilknytning til stamvegnettet gjennom en østre forbindelse over Lyngdal og en vestre forbindelse over Opofte Viktig veiforbindelse vestover fra vest-Lista og flyplassen (sort stiplet strek) Fremtidig E39 (oransje) Pga. 2-delingen av hovedvegsystemet ønsker Farsund kommune at samfunnsanalyseområdet utvides til også å omfatte østre hovedveiforbindelse over Lyngdal Endret tilgjengelighet for Farsund med ny E39: Tilnærmet uendret tilgjengelighet internt i Listerregionen? Bedre tilgjengelighet (kortere reisetid) til steder utenfor Listerregionen, bl.a. Kristiansand- og Stavangerregionen For å hente ut full effekt av bedre tilgjengelighet må tilførselsvegene og kryssløsningene med E39 være best mulig tilpasset hovedkjøremønsteret. Dette gjelder både bil- og busstransport (holdeplasser).

17 Lista Fyr Besøksenteret Våtmark Lista
Takk for oppmerksomheten ☺


Laste ned ppt "Hvordan utvikle et reiselivsprodukt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google