Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder Reklameplakat
Hva vil reklamebilder si? Reklamebilder vil tiltale oss selge oss noe overbevise oss om noe
Er reklamebilder ekte? Påvirker de virkeligheten? https://youtu.be/-_I17cK1ltY https://youtu.be/17j5QzF3kqE
Hvordan lykkes reklamen? Bilderetorikk Sender melding mottaker Enveiskommunikasjon Tegn & symboler: Faste symboler og tegn for noen hendelser
Virkemidler Hva påvirker og hvordan? Komposisjon/layout: Hvor plasserer du tekst og bilde på plakaten? Font – hvilken type tekst passer målgruppen og dit bilde? Seriff – Sans Seriff symmetri - AsYMmetRi
Virkemidler Hva påvirker og hvordan? Formkontrast Størrelseskontrast Lys/mørk kontrast Lesbarhet Balanse
Og hvordan var det før? Bilder i dag – overflod: Medier, Internet, sosiale medier, litteratur, reklame, og enda mer… Reklame øket fra midten av 1800-talet (fotografiet 1830- tal=re-produsering av bilder, film, aviser). Masseproduksjon (industrielle revolusjonen), trang av å selge for å tjene mer Nye tider – utvikling i samfunnet; bilder gjennom medier er med å sprer nye budskap og behov
20-tal Fargekontrast Asymmetri Ledende linjer Sterke farger Positive farger 1893. Paris, Henri Toulouse-Lautrec - Fargekontraster - Ledende linjer - Asymmetri - Eksotiske motiv («Le Divan Japonais»