Som ble fylt med programmering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
La ungdommen undervise kidsa!
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Skole – hjem samarbeid.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Et trygt sted å være. Et godt sted å lære.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Borre ungdomsskole
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Foreldrekontaktenes rolle
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Slåtthaug ungdomsskole
Kjære forelder/ foresatt
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Hva er viktig for elevers læring?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Lær Kidsa Koding! og Kodetimen Karl Arne Dalsaune Heimdal vgs/Kodeklubben
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
Velkommen til Rognan Ungdomsskole Foreldremøte
Rådgiversamling 16. september 2016 Anna Skarheim.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Scratch på SFO Erfaringer fra Skranevatnet skole
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Realfagskommunen Asker
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Teinå skoles hjemmeside.
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Apalløkka
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Velkommen til HUNDSUND
Herdis Moldøen, prosjektleder Burningplatform.dk april 2019
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Som ble fylt med programmering Bakås skole Kulturtimen Som ble fylt med programmering

Bakås og Ellingsrud skole deler ideer til andre barne- og ungdoms-skoler som vil ha programmering inn i skolen

Engasjerte lærere og assistenter som vil ta ansvar for undervisningen, og sette seg inn i og lære litt om programmering. En rektor som vil bidra til å drifte det. Hands on… En IKT ansvarlig som kan hjelpe til når det dukker opp spørsmål underveis. Nok PC-er til elever. Mest moro å programmere selv.

Delta på Lær Kidsa Koding sine sider og i nettverket Delta på Lær Kidsa Koding sine sider og i nettverket. Vi arbeider sammen for å finne læringsaktiviteter og bedriftsbesøk. For både store og små elever.

Timeplanlegge 4. klasses Kulturtime og 9 Timeplanlegge 4. klasses Kulturtime og 9. klasse Teknologi i praksis timen så den ligger på samme tid. Legge til rette for samarbeid mellom lærere på barneskole og ungdomsskole.

Bruke Kodeklubben sine opplegg for programmering i Scratch Bruke Kodeklubben sine opplegg for programmering i Scratch. Link på hjemmesiden!

Få ut god informasjon til elever, foresatte, Driftstyret og FAU i forkant av oppstart. Foresatte må være med å spille på lag!

Årsplaner med kunnskapsmål og læringsaktiviteter for 4. og 9. trinn. Detaljplaner for hver time. Som viser læringsmål og hvilke aktiviteter som skal til for å komme dit.

Dette sier 4. klasse elever Jeg har lært onkel litt, han driver med sånne datagreier. Mamma synes jeg er flink. Man drar knapper dit. Også plutselig skjer det noe! Det er gøy! Jeg har lært hvordan man får en hai til å spise en krabbe. I dag har jeg lært hvordan man får en hai til å spise en fisk og en krabbe samtidig.

Læreplanene Læreplanen i valgfaget Teknologi i praksis er ikke direkte knyttet opp til IKT. Derfor må den tolkes lokalt, utprøves og så finner man sin måte å nå kompetansemålene på. Sitat; "Prosessen frå idé til eit ferdig produkt kan medverke til skaparglede og meistringsoppleving. Gjennom eige arbeid og i samarbeid med andre kan elevane utvikle ferdigheiter og innsikt. Det inneber å prøve ut eigne talent og moglegheiter på ulike steg i prosessen, vurdere prosessar og produkt og få tilbakemeldingar frå andre". Å skape nysgjerrighet for hvordan teknologi kan brukes bedre i hverdagen er et viktig mål vi jobber etter. Å få elevene til å bli betre i problemløsningsoppgaver er et annet hovedmål for oss. Slik er også Teknologi i praksis/ Kulturtimen blitt en realfagssatsing i praksis ved Ellingsrud- og Bakås skole. Det handler om å gi alle elever digitale ferdigheter for fremtiden.

Det er en pilot vi utvikler her Det er en pilot vi utvikler her. Derfor måtte vi være bevisste på hvem som kunne være med i første runde (Ikke for mange, motiverte, og "solide" elever). Om det er flere som ønsker å starte opp noe lignende så er vi hjelpsomme med "fødselshjelp". Husk: Toppstyrt/ skolens ledelse må være engasjerte og eie prosjektet! Utfordre og forvent mye av elevene! Engasjerte lærere! Evaluer ofte! Positive holdninger og vilje til å utfordre seg selv og "satte" ideer!

Bakås og Ellingsrud skole deler gjerne med andre  Takk for oss!