Emilios jobb som assistent

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 14 På tur i skogen
Advertisements

Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Presentasjon av familien til Johanne
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Problemløsning.
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Mulig.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Den vanskelige samtalen
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Hector er en meksikansk kunstner
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Sinne Film:
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Fysisk og psykisk helse
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Emilios jobb som assistent Kapittel 33 Emilios jobb som assistent

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. j) et sted hvor man blant annet reparerer og lager ting d) å lage ting i tre e) kroppsøving k) trening man gjør for å bli sterk og for å få muskler g) å bevege seg i vannet a) en vanskelighet b) personer mellom tretten og nitten år i) et svar h) en som klarer å vente rolig l) en person som har flyttet til et annet land c) å jobbe med ting i metall f) å hjelpe et verksted å snekre gymnastikk styrketrening å svømme en utfordring ungdommer en løsning tålmodig en innvandrer å sveise å bistå

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. j) et sted hvor man blant annet reparerer og lager ting d) å lage ting i tre e) kroppsøving k) trening man gjør for å bli sterk og for å få muskler g) å bevege seg i vannet a) en vanskelighet b) personer mellom tretten og nitten år i) et svar h) en som klarer å vente rolig l) en person som har flyttet til et annet land c) å jobbe med ting i metall f) å hjelpe et verksted å snekre gymnastikk styrketrening å svømme en utfordring ungdommer en løsning tålmodig en innvandrer å sveise å bistå

b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte stor med noen ganger å finne god vanskelig ung tålmodig positiv viktig korrekt spennende livet d) liten e) uten j) ofte i) å miste c) dårlig l) lett k) gammel b) utålmodig m) negativ f) uviktig a) korrekt g) uinteressant h) døden

b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte stor med noen ganger å finne god vanskelig ung tålmodig positiv viktig korrekt spennende livet d) liten e) uten j) ofte i) å miste c) dårlig l) lett k) gammel b) utålmodig m) negativ f) uviktig a) korrekt g) uinteressant h) døden

c) Sett inn preposisjoner som passer Han jobber ___ en stor skole. Noen elever trenger oppfølging ___ skolearbeidet. Han liker å jobbe ___ verkstedet. Emilio har gymnastikk ___ gymsalen. Han går også ___ svømmehallen ___ elevene. Emilio har god kontakt ___ utlendingene på skolen. Han tror det finnes en løsning ___ de fleste problemer. Han snakker langt ___ perfekt norsk, men han klarer seg. Emilio er glad ___ jobben sin. Han vil gjerne hjelpe ungdommer ___ livets vei. 1. på 2. med 3. på 4. i 5. i 5. med 6. med 7. på 8. fra 9. i 10. på

e) Sett inn adjektiv som passer stor, god, språklig, kulturell, korrekt, spennende, tålmodig, positiv, perfekt, utenlandsk 1. store 2. spennende 3. positiv 4. utenlandske 4. språklige 4. kulturelle 5. korrekt Det finnes mange ___ skoler i landet. Noen skoler har over 1200 elever. Mange synes det er vanskelig, men ___ å lære norsk. Han forsøker å være ___ og tenke at alt går bra til slutt. Mange ___ elever har ___ og ___ utfordringer i skolehverdagen. Denne setningen er ikke ___ : Han ikke gå ut.

e) Sett inn adjektiv som passer stor, god, språklig, kulturell, korrekt, spennende, tålmodig, positiv, perfekt, utenlandsk 6. perfekt 7. tålmodig 8. gode 9. godt 10. kulturelle Norsken hans er ikke ___, men han klarer seg bra likevel. Hvis du er en ___ person, betyr det at du er flink til å vente. I dette bakeriet selger de svært ___ kaker og brød. Jeg vil gjerne kjøpe et ekstra ___ brød. Han har ikke opplevd så mange ___ utfordringer i Norge.

f) Sett inn man eller mann En voksen ___ vet hva han vil i livet. Det er ikke alltid så lett å vite hva ___ vil i livet. Vet din ___ hva han ønsker? Hva skal ___ gjøre i en slik situasjon? En ___ skal ikke gråte, sier noen. Hva mener du om det? Om ___ vil gråte, har ___ lov til å gjøre det. Ingen vanlig ___ kan klare å løfte to hundre kilo! 1. mann 2. man 3. mann 4. man 5. mann 6. man 7. mann

f) Sett inn man eller mann Det finnes faktisk en ___ som har løftet nesten fem hundre kilo. Her kan ___ ikke gjøre som ___ vil. En ___ kan som regel ikke forsørge familien alene i Norge. Hvis ___ virkelig vil, klarer ___ det. Min ___ var på NAV i dag. Han er arbeidsledig og det er tøft. Hva skal ___ gjøre når ___ ikke har penger til å betale regningene med? 8. mann 9. man 10. mann 11. man 12. mann 13. man

g) Sett inn verb som passer i riktig tid/form å forstå, å hjelpe, å trenge, å sveise, å gå, å gjelde, å samtale, å svømme ___ meg, vær så snill! Jeg klarer ikke dette alene. Har du lært ___? Da kan du jobbe på verkstedet. Har du lyst til ___, eller vil du gjøre noe annet i gymtimen? Nå må vi ___, hvis ikke kommer vi for sent til konserten. Jeg ___ penger nå! Jeg har ingen penger. Nå ___ det å være flink og studere hardt. Da klarer vi eksamen. Vil du snakke litt med meg? Jeg trenger noen ___ med om problemene mine. ___ du ___ lytteøvelsen, eller vil du høre en gang til? 1. Hjelp 2. å sveise 3. å svømme 4. gå 5. trenger 6. gjelder 7. å snakke 8. Har ___ forstått

h) Orddiktat 1. en assistent 2. en videregående skole 3. en støtte 4. noen ganger 5. et verksted 6. fotballen 7. å svømme 8. elever 9. en forberedelse 10. utlendinger 11. ungdommer 12. en utfordring 13. å forstå 14. mennesker 15. de aller fleste 16. å prøve 17. viktig 18. en løsning 19. en svømmehall 20. biblioteket