Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid Modul 3 Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Mål Målet med denne modulen er å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningsøkt med fokus på et terskelbegrep.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Oppsummer forarbeidet i grupper 20 Planlegge egen undervisning 40 Totalt 60
Oppsummer forarbeidet i grupper 20 minutter
Oppsummer forarbeidet i grupper Bruk noen minutter hver for dere til å tenke igjennom det dere gjorde i A – Forarbeid. Presenter løsningene på oppgaven i A - Forarbeid i grupper på tre-fire personer, og diskuter: Hvordan kan det å skrive et uttrykk på flere ulike måter hjelpe elevene å forstå brøkbegrepet bedre? På hvilken måte kan visualisering hjelpe elevenes forståelse?
Planlegg egen undervisning 40 minutter
Planlegg egen undervisning Arbeid i grupper på tre-fire personer. Velg ett av terskelbegrepene som dere ble enige om som er felles for deres skole (jamfør modul 2). Planlegg en undervisningssekvens der målet er at elevene skal utvikle forståelsen av dette begrepet. Tenk spesielt på hva i begrepet som kan gjøre overgangsfasen vanskelig for elevene. I undervisningen skal elevene få varierte erfaringer som utfordrer ufullstendig forståelse og som utdyper begrepsinnholdet. Se hjelp til planlegging på neste ark.
Hjelp til planlegging Hva i begrepet skal ha fokus i denne økta? Hvordan vil dere introdusere økta? Hvilke representasjoner for begrepet ønsker dere at elevene skal bruke? Hvordan vil dere utfordre elevenes forståelse? Hvilke(n) oppgave(r) skal elevene arbeide med? Eventuelt i hvilken rekkefølge? Hvilke løsninger forventer dere at elevene kommer fram til, - riktige og gale? Hvordan vil dere bruke elevenes svar, riktige og gale, til å belyse ulike sider ved begrepet? Hvordan vil dere samle trådene og oppsummere økta med elevene? Det dere planlegger skal gjennomføres med egne elever før D – Etterarbeid.
Undervisning for dybdelæring D – Etterarbeid Modul 3 Undervisning for dybdelæring D – Etterarbeid
Mål Målet med denne modulen er å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningsøkt med fokus på et terskelbegrep.
Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Erfaringsdeling 20 Oppsummering i plenum Veien videre til neste modul 5 Totalt 45
Erfaringsdeling 20 minutter
Erfaringsdeling Jobb i gruppene fra B-Samarbeid. Fortell hverandre hvordan dere oppdaget ufullstendig forståelse av begrepet. Hva i oppgaven(e) var godt egnet til å utfordre elevens forståelse? Hva er typiske tegn på at elevene ikke kom gjennom overgangsfasen? Hver gruppe noterer tre viktige momenter fra diskusjonen.
Oppsummering 20 minutter
Oppsummering i plenum Del med hverandre gode måter å introdusere en økt med vekt på begrepsforståelse. Hvorfor er det viktige med flere representasjoner for å hjelpe elever med å utvikle forståelse? Hvordan kan man utnytte feilsvar som utgangspunkt for dypere forståelse? Hva er viktig å få med i oppsummering og avslutning? Hvordan kan dere ta med disse erfaringene videre i undervisningen?
Veien videre
Veien videre og neste modul Neste modul handler om god øving og repetisjon. Gå gjennom A – Forarbeid.