Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Trygge organisasjoner
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Kjønnslemlestelse – hva gjør politiet?
Presentasjon av barneverntjenesten
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Dag Wiese Schartum, AFIN
Barnevernets målsetting og oppgaver
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Hvilke utfordringer står barnevern, sosial – og helsetjenesten overfor i møte med de voldsutsatte barna? Kjell Erik Øie Statssekretær.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Hovedpoenger i boka: Vi har ikke tatt inn over oss hvor stort problem dette er – og hvor hjelpeløse barn er. Systemer lagd av voksne, for voksne, som snakker.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
Barns rett til medbestemmelse og beskyttelse før og etter avdekking av vold i hjemmet Med FNs barnekonvensjon som ramme Barns medvirkning Med eksempel.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Hvem er vi? Presentasjon av selskapet til Aurskog- Høland kommune Daglig leder Laila Durrani.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Krisesenteret i Telemark
Barneverntjenesten i Åmot
Personvern, plikt og rett
INFORMASJON OM BARNEVERN
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Utrygt utstyr.
Familieråd En for alle, alle for en
Vold på arbeidsplassen
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Jomfrusjekk.
BTI-handlingsveileder barnehage
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
24 november 2017 Elisabeth Wold
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
Seksjon barn og familie
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Lytteforståelse Rammeverket
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Dag Wiese Schartum, AFIN
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i Øvre Eiker kommune?

Vold og overgrep Verdens helseorganisasjon (WHO) sin definisjon av ordet vold: Forsettlig bruk av, eller trussel om, fysisk makt eller tvang, rettet mot en selv, andre enkeltpersoner, eller en gruppe, når denne handling resulterer i, eller har høy sannsynlighet for å resultere i død, fysisk eller psykisk skade eller mangelfull utvikling Vold i nære relasjoner omhandler: - vold mellom ektefeller/partnere - seksuelle overgrep mot barn - fysisk vold mot barn (oppdragervold) - seksuelle overgrep på voksne - tvangsekteskap - kjønnslemlestelse - vitne til vold - æresvold

«Ett lag for god oppvekst» Øvre Eiker – Seksjon Oppvekst KS-nettverk - kompetanse Hva er viktig for deg/dere? Kjenner til hverandre, bli lagspillere Møteplasser Snakk med barnet Taushetsplikt Med og uten samtykke Erfaringer Relasjonskompetansen Omdømme

Hovedmål: Samarbeid og Brukermedvirkning hva betyr det? Vi må ha felles grunnverdier: Åpenhet Ydmykhet Samarbeid Kjærlighet

Barneverntjenesten i Øvre Eiker Hvem er vi og hva gjør vi? Mottak, US/Tiltak, Omsorgsteam og egen tiltaksgruppe STYRK To medarbeidere i Mottak – alltid tilgjengelig – akutt og utadrettet

Vold og overgrep – det angår oss alle! Målet er å utarbeide en felles rutineguide til alle ansatte i Øvre Eiker kommune Hvorfor? Mistanke om vold og overgrep oppstår oftest hos offentlige ansatte som møter barn, unge og familier All offentlig virksomhet har et ansvar for å påse at kommunens innbyggere ivaretas og kan leve i hjem og lokalsamfunn uten vold, overgrep eller frykt for dette. Trygghet for den som er offentlig ansatt Formelt samarbeid Hva skal vi gjøre når barn begynner å fortelle? Handleplikt

Hva gjør vi i praksis: Mistanke – drøft først med kollega, ressursperson og informer leder umiddelbart – drøft også gjerne med barneverntjenesten Akutt hendelse – ved synlige skader eller akutt hendelse skal det meldes politi og barnevern omgående Ikke informer foreldrene – hovedregel er at foreldrene ikke informeres om at melding sendes, med mindre annet er avtalt med barnevernet i en drøft først. På samme måte avklarer barnevernet med politiet Vurder barnet sikkerhet – ikke still spørsmål til voldsutsatte når voldsutøver er tilstede. Dette tar barneverntjeneste og politi seg av Bruk tolk ved behov – en profesjonell tolk – gjerne telefontolk Ansattes sikkerhet – skal hele tiden vurderes Saksgangen – se egen skisse:

Skisse på en saksgang:

Betydningen for samarbeid Avvergelsesplikt Alle ansatte har en generell plikt til å hindre visse former for alvorlige forbrytelser gjennom å anmelde forholdet til politiet eller på en annen måte avverge forholdet. Bestemmelsene omfatter blant annet seksuelle overgrep og grov legemsbeskadigelse. Denne plikten går foran lovbestemt taushetsplikt Taushetsplikt En plikt til å hindre at opplysninger om noens personlige forhold blir kjent for uvedkommende Anmeldelse Vold i nære relasjoner er undergitt ubetinget offentlig påtale, og politiet må ta ansvar for at anmeldelse blir skrevet. Meldeplikt / opplysningsplikt – Helsepersonell loven § 33 Betyr at man har plikt til å gi opplysninger. Alle ansatte har plikt til å melde til barneverntjenesten om barn som det er mistanke om at utsettes for eller er vitne til vold. Opplysningsplikten går på mange måter to veier, den ene er å melde på eget initiativ og den endre er å gi opplysninger ved pålegg fra barneverntjenesten. Denne plikten går også foran lovbestemt taushetsplikt.

Handle og meldeplikt: 1. Enkeltansattes handleplikt er steg nr. en! Det betyr at ansatte ikke trenger leders tillatelse til å melde en sak til barneverntjenesten. 2. Tjenestens ansvar for å handle et steg nummer to! Det betyr at leder er forpliktet til å følge opp saken etter å ha mottatt informasjon fra melder eller ansatt. 3. Barnevernets og Politiets ansvar for å handle er steg nummer tre, når melding/anmeldelse er mottatt! Det betyr at barneverntjenesten og politiet forplikter seg til å iverksette undersøkelse og tiltak i forhold til meldingens innhold, og gi tilbakemelding til melder. Loven sier: Offentlige ansatte skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikt, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste etter bestemmelsene i barnevernlovens § 6-4, annet ledd. «…. Når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker, eller når det er grunn til å tro at det er fare for utnyttelse av et barn til menneskehandel.»

Hva gjør vi når barnet begynner å fortelle? Ta deg tid til å lytte, vis at du har tid til å høre på hva barnet ønsker å fortelle Vær rolig – barnet skal føle seg trygg og oppleve at det ikke har gjort noe galt Bruk åpne spørsmål: - Fortell mer! – Beskriv! Få barnet til å fortelle hva som har skjedd, når, hvordan, i hvilken sammenheng og hvem. Dette kan være den eneste gangen barnet forteller. Skriv ned det som blir sagt, fakta og vurderinger av fakta skal komme fram i meldingen Ros barnet for at det forteller, og motiver barnet til å snakke mer senere og at du eventuelt vil snakke mer med barnet igjen Vær tydelig på at du må fortelle videre, at dette ikke kan være en hemmelighet mellom deg og barnet, men vær tydelig på hvem du må snakke med i god tid før foreldrene/de foresatte får høre noe om dette

Barneverntjenestens rutinehåndbok Når vi mottar melding, avklares den i vårt mottak og det iverksettes en undersøkelse, melder får da en tilbakemelding