SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Forventninger og videre arbeid…...
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kunnskapsskolen i buskerud
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
1 UNG i Europa EUs program for ikke-formell læring Hva kan Dere bruke UNG i Europa til?
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Ved Lier videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Internasjonalisering i fagskole RFFs årskonferanse 2016 Ståle Ertzgaard.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
4 ÅRIG DOBBELKOMPETANSE SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE.
Videregående opplæring i Follo
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Innføringstilbud i Aust-Agder
Internasjonalisering
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Internasjopnalisering
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
Helse- og oppvekstfag, yrkes- og studiekompetanse, 4-årig
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
4 årig dobbelkompetanse SERVICE Og SAMFERDSEL
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
Lier videregående skole utdanningstilbud
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Velkommen til Service og samferdsel
Velkommen til Service og Samferdsel
Studiespesialisering
Informasjon om fagvalg til Vg2
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+ Erfaringsseminar Bergen Onsdag 13.09.2017

Skoleutvikling, overordna mål Gjøre yrkesfag attraktiv for ungdom http://emag.allegro.no/liervgs/2015/yrkesfag/#/12/ Jobber for å være en profesjonell og framtidsrettet yrkesfagskole Møte framtidens kompetansebehov Gjøre opplæringen meningsfull for elevene Øke fullført og bestått

Internasjonalisering gjennom Erasmus+ Videregående opplæring Internasjonalisering av videregående opplæring inkluderer både økt mobilitet, styrket språkopplæring, nye arbeidsmetoder og at skoleeier skal ta ansvar for det internasjonale perspektivet i opplæringen (Stortingsmelding nr. 30, 2003-2004). Regional utvikling gjennom internasjonalt engasjement BFKs ØP 2017-2020

Ja, takk- begge deler Skolen startet for 4 år siden dobbeltkompetanse for to utdanningsprogram Både fagbrev og studiekompetanse på 4 år Vekslingsmodell, både teori og praksis Muligheter for internasjonal arbeidspraksis i London gjennom EUs utdanningsprogram Erasmus+

JA TAKK – BEGGE DELER 4-årig løp Helsearbeiderfag som gir fagbrev og studiekompetanse 4-årig løp Salg, service og sikkerhet som gir mulighet for å velge 1 av 5 fagbrev og studiekompetanse    

Dobbeltkompetanse- Fordeler Teoretisk opplæring kombinert med praktisk opplæring fra 1. skoleuke Erasmus+ Vg2 – Utveksling og samarbeid med ADC- college i London Hever statusen – dobbel kvalifikasjon ved fullført utdanning Ettertraktet i arbeidslivet Møter etterspørselen etter kvalifisert arbeidskraft innenfor servicenæringen og helse- og oppvekstsektoren.

Erasmus+ Lier satser på London Lier vgs høsten 2017

Erasmus+-prosjekter ved Lier vgs Vi har fått midler til 4 prosjekter Hvert prosjekt går over 2 år Starter Vg1 med utvidet lærersamarbeid Programfag, engelsk og samfunnsfag Elevene reiser ut høsten i Vg2 til praksis i London Kull 3 reiser nå, høsten 2017 Kull 4 reiser høsten 2018

Et internasjonalt arbeidsmarked Lier vgs høsten 2017

ADC College- vår samarbeidspartner i London ADC College – vår facilitator i London ADC ordner med praksisplasser ADC ordner med familier der elevene skal bo

Hvorfor satse på internasjonalisering? Bidrar til å motivere elever Bidrar til ytterligere læring Bidrar til å øke mobilitet i Europa Yrkesfagelever får faglig trygghet De kommer ut og ser hvordan andre gjør det Yrkesfagelever får samme mulighet som andre elever De blir kjent med det som er annerledes Målene i læreplanen oppfylles (entreprenørskap) Stolthet går rett inn i frafallsproblematikken

Erasmus+ i et FYR-perspektiv FYR; fellesfag, yrkesfag og relevans Styrke den internasjonale sida av utdanninga og skape økt forståelse for eget yrke og liknende yrke i andre land Møte mennesker fra ulike kulturer og med ulik bakgrunn i alle yrker- Samfunnsfag Lære engelsk tilknyttet eget fagområde- Engelsk Hovedmål for prosjektet: Heve den internasjonale dimensjonen på yrkesutdanning og gjøre den attraktiv for ungdom Delmål: Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for andre kulturer og samfunnsforhold (Samfunnsfag) Delmål: Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for det engelske språket (Engelsk) Delmål: Elevene skal oppleve økt relevans i utdanningen (FYR-fellesfag-yrkesfag-relevans) Delmål: Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for et globalisert arbeidsmarked gjennom praksis fra utlandet innen eget programområde

Effekt av Erasmus+ - utvikling av lærersamarbeid Støtte faglig utvikling for dem som jobber med utdanning, opplæring og ungdom, med sikte på å: Bedre kvaliteten på undervisning, opplæring og ungdomsarbeid Styrke innovasjon Forbedre deltakernes fremmedspråkkompetanse Øke bevissthet om og forståelse for andre kulturer og land, å delta aktivt i samfunnet og utvikle en følelse av europeisk medborgerskap og identitet

Effekt; Relevans, mestring og motivasjon Støtte elever i å oppnå læringsutbytte (kunnskap, ferdigheter og kompetanse) med sikte på: Bedre personlig utvikling Styrke engasjementet i sivilsamfunnet Øke attraktivitet på arbeidsmarkedet

Evaluering og utdeling av diplomer

Klar for hjemreise

Erfaringer - elever

Betydningen av Erasmus+ Integrert i skolens utviklingsarbeid Kompetansemål i de ulike læreplanene går over i hverandre Utveksling i forbindelse med Erasmus+ blir et virkemiddel for å løse sentrale utfordringer med fag- og yrkesopplæring, mer enn mobilitet for mobilitetens skyld. Erasmus bidrar til utvidet samarbeid på tvers, innholdet i undervisningen forsterker relevansen Læringsmiljøet forsterkes, internasjonalisering blir en av flere grunnpilarer for de 4-årige dobbeltkompetanseløpene Utvikler en kollektiv kompetanse i organisasjonen

Spredning og utvidelse Synergieffekter ordinære programområder Erasmus+-prosjektet utvides til også å inkludere 2 dager på et College Skolen har fått midler fra BFK til 3 nye pilotprosjekter: Vg2 Transport- Schenker og Tyskland Vg2/Vg3 Ambulansefag- praksis i London Vg2 Service- og samferdsel, 3 mnd av læretiden i London med Securitas som samarbeidspartner Nye programområder og flere lærere involveres

Erasmus+ - betydning på flere nivå Faglig og personlig utvikling for den enkelte elev Forsterket læringsmiljø i klassen Forsterket lærersamarbeid, entusiasme og kompetanseutvikling for lærerne Spin-off effekter til flere klasser og flere lærere Flere ledere og lærere har blitt involvert Det er en motivasjon for å lære på andre måter og internasjonalisering har blitt en viktig del av skolens organisasjonsutvikling

Skolens hjemmeside: www.lier.vgs.no Takk for oppmerksomheten! Skolens hjemmeside: www.lier.vgs.no Følg oss på Facebook: https://www.facebook.com/liervgs