SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+ Erfaringsseminar Bergen Onsdag 13.09.2017
Skoleutvikling, overordna mål Gjøre yrkesfag attraktiv for ungdom http://emag.allegro.no/liervgs/2015/yrkesfag/#/12/ Jobber for å være en profesjonell og framtidsrettet yrkesfagskole Møte framtidens kompetansebehov Gjøre opplæringen meningsfull for elevene Øke fullført og bestått
Internasjonalisering gjennom Erasmus+ Videregående opplæring Internasjonalisering av videregående opplæring inkluderer både økt mobilitet, styrket språkopplæring, nye arbeidsmetoder og at skoleeier skal ta ansvar for det internasjonale perspektivet i opplæringen (Stortingsmelding nr. 30, 2003-2004). Regional utvikling gjennom internasjonalt engasjement BFKs ØP 2017-2020
Ja, takk- begge deler Skolen startet for 4 år siden dobbeltkompetanse for to utdanningsprogram Både fagbrev og studiekompetanse på 4 år Vekslingsmodell, både teori og praksis Muligheter for internasjonal arbeidspraksis i London gjennom EUs utdanningsprogram Erasmus+
JA TAKK – BEGGE DELER 4-årig løp Helsearbeiderfag som gir fagbrev og studiekompetanse 4-årig løp Salg, service og sikkerhet som gir mulighet for å velge 1 av 5 fagbrev og studiekompetanse
Dobbeltkompetanse- Fordeler Teoretisk opplæring kombinert med praktisk opplæring fra 1. skoleuke Erasmus+ Vg2 – Utveksling og samarbeid med ADC- college i London Hever statusen – dobbel kvalifikasjon ved fullført utdanning Ettertraktet i arbeidslivet Møter etterspørselen etter kvalifisert arbeidskraft innenfor servicenæringen og helse- og oppvekstsektoren.
Erasmus+ Lier satser på London Lier vgs høsten 2017
Erasmus+-prosjekter ved Lier vgs Vi har fått midler til 4 prosjekter Hvert prosjekt går over 2 år Starter Vg1 med utvidet lærersamarbeid Programfag, engelsk og samfunnsfag Elevene reiser ut høsten i Vg2 til praksis i London Kull 3 reiser nå, høsten 2017 Kull 4 reiser høsten 2018
Et internasjonalt arbeidsmarked Lier vgs høsten 2017
ADC College- vår samarbeidspartner i London ADC College – vår facilitator i London ADC ordner med praksisplasser ADC ordner med familier der elevene skal bo
Hvorfor satse på internasjonalisering? Bidrar til å motivere elever Bidrar til ytterligere læring Bidrar til å øke mobilitet i Europa Yrkesfagelever får faglig trygghet De kommer ut og ser hvordan andre gjør det Yrkesfagelever får samme mulighet som andre elever De blir kjent med det som er annerledes Målene i læreplanen oppfylles (entreprenørskap) Stolthet går rett inn i frafallsproblematikken
Erasmus+ i et FYR-perspektiv FYR; fellesfag, yrkesfag og relevans Styrke den internasjonale sida av utdanninga og skape økt forståelse for eget yrke og liknende yrke i andre land Møte mennesker fra ulike kulturer og med ulik bakgrunn i alle yrker- Samfunnsfag Lære engelsk tilknyttet eget fagområde- Engelsk Hovedmål for prosjektet: Heve den internasjonale dimensjonen på yrkesutdanning og gjøre den attraktiv for ungdom Delmål: Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for andre kulturer og samfunnsforhold (Samfunnsfag) Delmål: Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for det engelske språket (Engelsk) Delmål: Elevene skal oppleve økt relevans i utdanningen (FYR-fellesfag-yrkesfag-relevans) Delmål: Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for et globalisert arbeidsmarked gjennom praksis fra utlandet innen eget programområde
Effekt av Erasmus+ - utvikling av lærersamarbeid Støtte faglig utvikling for dem som jobber med utdanning, opplæring og ungdom, med sikte på å: Bedre kvaliteten på undervisning, opplæring og ungdomsarbeid Styrke innovasjon Forbedre deltakernes fremmedspråkkompetanse Øke bevissthet om og forståelse for andre kulturer og land, å delta aktivt i samfunnet og utvikle en følelse av europeisk medborgerskap og identitet
Effekt; Relevans, mestring og motivasjon Støtte elever i å oppnå læringsutbytte (kunnskap, ferdigheter og kompetanse) med sikte på: Bedre personlig utvikling Styrke engasjementet i sivilsamfunnet Øke attraktivitet på arbeidsmarkedet
Evaluering og utdeling av diplomer
Klar for hjemreise
Erfaringer - elever
Betydningen av Erasmus+ Integrert i skolens utviklingsarbeid Kompetansemål i de ulike læreplanene går over i hverandre Utveksling i forbindelse med Erasmus+ blir et virkemiddel for å løse sentrale utfordringer med fag- og yrkesopplæring, mer enn mobilitet for mobilitetens skyld. Erasmus bidrar til utvidet samarbeid på tvers, innholdet i undervisningen forsterker relevansen Læringsmiljøet forsterkes, internasjonalisering blir en av flere grunnpilarer for de 4-årige dobbeltkompetanseløpene Utvikler en kollektiv kompetanse i organisasjonen
Spredning og utvidelse Synergieffekter ordinære programområder Erasmus+-prosjektet utvides til også å inkludere 2 dager på et College Skolen har fått midler fra BFK til 3 nye pilotprosjekter: Vg2 Transport- Schenker og Tyskland Vg2/Vg3 Ambulansefag- praksis i London Vg2 Service- og samferdsel, 3 mnd av læretiden i London med Securitas som samarbeidspartner Nye programområder og flere lærere involveres
Erasmus+ - betydning på flere nivå Faglig og personlig utvikling for den enkelte elev Forsterket læringsmiljø i klassen Forsterket lærersamarbeid, entusiasme og kompetanseutvikling for lærerne Spin-off effekter til flere klasser og flere lærere Flere ledere og lærere har blitt involvert Det er en motivasjon for å lære på andre måter og internasjonalisering har blitt en viktig del av skolens organisasjonsutvikling
Skolens hjemmeside: www.lier.vgs.no Takk for oppmerksomheten! Skolens hjemmeside: www.lier.vgs.no Følg oss på Facebook: https://www.facebook.com/liervgs